kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۴۲۵۵
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۷
سرپرست سازمان زمین‌شناسی:

ارزش پروانه های اکتشافی‌دو دهه اخیر 64 میلیارد دلار است

سرپرست سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی اعلام کرد: در دو دهه اخیر، 32 پروانه اکتشافی برای عناصر مختلف شده که ارزش آن بالغ بر 62 میلیارد دلار است.

به گزارش سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، علیرضا شهیدی با اشاره به فعالیت سازمان زمین شناسی در دو بخش زمین‌شناسی و اکتشاف گفت: خروجی بخش اکتشاف منجر به تولید ثروت برای کشور می‌شود و زمین‌شناسی نیز صیانت از ثروت تولید شده را به عهده دارد.
وی با بیان این‌که معدن حدود یک درصد تولیدناخالص داخلی کشور را تشکیل می‌دهد، افزود: صنایع‌معدنی تا پنج درصد تولید ناخالص را تشکیل می‌‌دهد و از سویی اگر نتوانیم کشور را به موقع از آسیب مخاطرات طبیعی در امان بداریم چیزی حدود پنج درصد تولید ناخالص ملی را از دست می‌دهیم.
به گفته این مقام مسئول، گاهی از سازمان‌های نظارتی از جمله سازمان محیط زیست و سازمان جنگل‌ها و مراتع به عنوان معضل یاد می‌شوند در حالی که در بسیاری از کشورها که قوانین استانداردتری در محیط ‌زیست نسبت به کشور ما دارند، اکتشاف در حال انجام است.
شهیدی اضافه کرد: از نظر من مهم‌ترین معضل موجود در بخش اکتشاف کشور مدعیان متعدد اکتشاف در ایران است و سازمان‌های بسیاری هستند که خود را مدعی اکتشاف در کشور می‌دانند و به موازات همدیگر در حال فعالیت هستند در صورتی که یکی از اصلی‌ترین متولیان موضوع اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور است.
وی ادامه داد: در بهمن امسال سامانه  Web GIS را افتتاح خواهیم کرد که از طریق این سامانه علاقه‌مندان قادر خواهند بود تمام لایه‌های اطلاعاتی زمین شناسی و اکتشافی مورد نیاز خود را در سرتاسر دنیا  پس از رجیستری در سامانه مربوطه بر اساس سطوح دسترسی در اختیار داشته باشند.
سرپرست سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور گفت: در بازه زمانی سال‌های 1376 تا 1396 این فعالیت‌ها منجر به ثبت 32 پروانه اکتشافی برای عناصر مختلف شده که ارزش این 32 محدوده بر پایه ذخیره قطعی و قیمت‌های بین‌المللی بالغ بر 62 میلیارد دلار است.
وی ادامه داد: بودجه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور از بدو تاسیس تا کنون کمتر از  1000 میلیارد تومان بوده که به واسطه فعالیت زمین‌شناسی و اکتشاف ارزش افزوده‌ عظیمی نصیب کشور کرده است.
به گفته سرپرست سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، در پروژه‌های اخیر ژئوفیزیک هوایی توانستیم به کشف ذخایر فلزی از جمله آهن، طلا و مس دست یابیم که در دهه فجر امسال این اکتشافات را در استان‌های کردستان، آذربایجان‌ و خراسان جنوبی اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.