kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۴۲۲۸
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۱

توسعه همه جانبه زیرساخت‌های قدس در پرتو جامع‌نگری مدیریت شهری

واقعیات میدانی و سوابق عملکرد مدیران مبین این واقعیت است که هر جا کار به کاردان سپرده شده و شایسته‌سالاری و نخبه‌گزینی ملاک سپردن مسئولیت‌ها بوده شاهد عبور خردمندانه از مشکلات، تبدیل تهدیدها به فرصت، رفع بن‌بست‌ها و مدیریت هوشمندانه منابع و زمان بوده‌ایم و عکس قضیه به گواه خسارات غیرقابل جبران نیز صادق است. از این روی معرفی سرمایه‌های ملی می‌تواند چراغ راه هدایت جامعه به پهنه توسعه و ساحل آرامش باشد.

مهندس مسعود مختاری از شهرداران با سابقه و پیشینه خدمات درخشان کشور به شمار می‌رود که همواره در شهرهای مختلف منشاء اقدامات، خدمات ویژه و تحولات ارزنده در حوزه اداره امور شهرها بوده است.
ایشان با اتکاء به دانش مدیریت شهری و جامع نگری در امر توسعه ساختار و زیربناهای شهری طرحی نو در شیوه اعمال مدیریت شهری ارایه نموده و به الگویی از مدیریت عبور از بحران را به منصه ظهور رسانده است.
مهندس مختاری در کوران کار با استانداران و شوراهای مناطق مختلف کشور طی چند دهه به مثابه فولاد آبدیده با تحمل دشواری‌های ناشی از کمبود اعتبارات و توسعه بی‌رویه شهرنشینی در سنوات گذشته به مدیر مهار کننده بحران‌ها و تبدیل تهدیدها به فرصت لقب گرفته است.
مهندس مختاری شهردار قدس که همکاری با استانداران استانهای مختلف کشور را در کارنامه‌اش دارد، هنگام خدمت دکتر حبیب الله دهمرده در سمت استاندار لرستان که گشودن بن‌بست‌ها با تلاش بی‌وقفه شبانه‌روزی و پرهیز از زخارف دنیا از جمله ویژگی‌ها و فضایل اوست که مقام معظم رهبری فرموده‌اند به ایشان صد‌مرده بگوئید، تنها نیروی مورد اعتماد ایشان بود که همواره کارهای دشوار و حساس را به ایشان واگذار می‌نمود. کما اینکه دکتر دهمرده در جریان اجرای طرح بازسازی و توسعه مناطق حاشیه‌ای و مسئله‌دار علی‌آباد، حاشیه رودخانه کرگانه و ... گفت: مهندس مختاری نیروی پرهیزکار، توانمند و امین اینجانب  بود که به منظور حسن انجام طرح‌ها، متولی امر شد.
مهندس مختاری به برکت چنین فضیلت‌ها و توانمندی‌هایی موفق شده بسیاری از شهرداری‌های مقروض و ورشکسته را که مسئولیت‌شان را پذیرفته، نجات دهد و روی ریل خودکفایی و توسعه قرار دهد.
شهردار قدس همواره به مصداق همه جای ایران سرای من است، در هر شهری از ایران عزیز مسئولیت  به عهده‌اش سپرده شده چون زادگاهش با صداقت و زایدالوصف و عشق خدمت به مردم خود را وقف عمران و آبادانی مورد انتظار شهروندان کرده و در عمل ثابت نموده که شایسته گزینی رمز موفقیت در روند اداره امور جامعه است که بایستی حسن انتخاب و شایسته سالاری اعضای شورای شهر قدس را ارج نهاد و به آنان و موکلین‌شان تبریک گفت.
به منظور آشنایی با دستاوردهای شهرداری قدس در چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، حاصل گفت و گو با مهندس مسعود مختاری را تقدیم خوانندگان عزیز  می‌کنیم.
شهردار قدس در خصوص افتتاح 40 پروژه عمرانی در سال 97 بیان داشت: دستاوردهای شهرداری قدس در چهلمین سال پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، انعکاس تلاش و خدمتگذاری نظام به مردم است.
مهندس مسعود مختاری با اشاره به فرا رسیدن چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، گفت: تحرک و پویایی بی‌سابقه در اقدامات اجرایی و عمرانی در شهر در آستانه دهه پنجم انقلاب اسلامی خدمتی به شهروندان عزیز است.
شهردار قدس به تشریح اقدامات و عملکردهای این مجموعه در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی، فنی و عمرانی، و رسیدگی به محلات کم برخوردار در سطح شهر پرداخت و گفت: توسعه پایدار شهر و مبلمان شهری، ثمره توزیع متوازن امکانات با اولویت مناطق کم برخوردار است.
مهندس مختاری با بیان اینکه شکل گیری برخی از مناطق شهر قدس، ناشی از رشد بی ضابطه و سکونتگاه‌های غیر رسمی بوده است، افزود: محله‌هایی مانند محمدآباد، خیابان چمن، شهرک بهشتی (خیابان نفت)، خیابان گودرزی، شهید عالمی، خیابان شاه بوداغیان و خیابان کاج و ... از جمله محلات شهر هستند که ویژگی‌هایی مانند تراکم جمعیتی بالا و کم بهره از سرانه‌ها و زیرساخت‌های عمرانی، این محلات را جزو بافت‌های آسیب‌پذیر شهر قرار داده است.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه رشد و توسعه محلات، توزیع عادلانه امکانات در آنها، موجب بهره‌وری هزینه‌ها در سایر مناطق شهر می‌شود.
شهردار قدس ضمن تبریک چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، خاطرنشان ساخت: محروم بودن برخی از مناطق شهر از امکانات و زیرساخت‌های مناسب، کاهش بهره‌وری اجرای پروژه‌ها در سایر نقاط به دلیل بارگزاری بیش از حد فعالیت و جمعیت بر آنها را به دنبال دارد.
مهندس مختاری با بیان اینکه هدف گذاری برای احداث و افتتاح بیشتر پروژه‌های شهری با اولویت مناطق کم برخوردار انجام می‌پذیرد، گفت: این شهرداری مهمترین راهبرد خود را بر مبحث « بازآفرینی شهری و احیای بافت‌های فرسوده » قرار داده و با پیگیری‌های مصرانه‌ای که برای تخصیص تسهیلات به منظور بازآفرینی بافت‌های فرسوده شهر در سطح شهرستان و استان تهران انجام شده، این شهر به یکی از شهرهای پیشرو در جذب اعتبارات مبدل گردیده است.
ایشان بیان داشت: در بودجه سال آینده نیز پروژه‌های شهری به سمت محرومیت‌زدایی و ارائه خدمات به مناطق کم برخوردار از سرانه‌های شهری، هدایت خواهد شد و همه تلاش و توان مجموعه مدیریت شهری بر هدایت پروژه‌های فنی، عمرانی، فرهنگی و خدماتی در این مناطق به کار می‌رود. زیرا عمیقاً معتقدم توسعه پایدار شهری، حاصل توزیع متوازن امکانات با اولویت مناطق کم ‌برخوردار است.
وی با تأکید بر اینکه مردم شایسته خدمات ملموس و عینی شهرداری قدس در حوزه خدمات، عمران، فنی و ... هستند، تصریح کرد: بخش عمده‌ای از رضایت و نارضایتی شهروندان در حوزه خدمات شهری شکل می‌گیرد و مردم نسبت به نارسایی‌های شهر و عملکرد شهرداری عکس‌العمل نشان می‌دهند. زیرا شهر یک پدیده زنده است و در همین راستا با رسیدگی به وضعیت شهر و ارائه خدمات مطلوب شهری، شهروندان با رغبت بیشتری، نسبت به پرداخت عوارض خود اقدام می‌کنند و یک رابطه دو سویه میان شهروندان و شهرداری به وجود می‌آید.
شهردار قدس اذعان داشت: این شهر از نظر درخشش و افتخارآفرینی جوانان خود در حوزه‌های علمی و ورزشی در سطح کشور یک شهر بی بدیل و استثنایی است و در این راستا همایش تجلیل از نخبگان علمی، فرهنگی و ورزشی برگزار شد، همچنین وجود صنایع مختلف از جمله قطعه‌سازی‌ها، مجموعه ایران خودرو موقعیت شهرستان قدس را ویژه کرده است.
مهندس مختاری با اشاره به اینکه روند شکل گیری شهر از سال 72 به یکباره جهش یافته است، اظهار داشت: اما توسعه زیرساخت‌های شهر متناسب با ازدیاد جمعیت شهر نبوده که ریشه تمامی مشکلاتی که امروزه شاهد آن هستیم، در همین توسعه نیافتگی زیرساخت‌های شهری می‌باشد.
 شهردار قدس خاطرنشان ساخت: میزان سرانه ورزشی یک متر و بیست سانتیمتر، سرانه درمانی کل شهر قدس 100 تخت بیمارستانی است و علیرغم اینکه بخشی از آلودگی استان تهران و خسارات ناشی از آن گریبانگیر شهر قدس است ولی مردم این شهر از فعالیت معادن و سایر فعالیت‌های صنعتی که در حاشیه این شهر انجام می‌شود، بهره‌ای نمی‌برند.
مهندس مختاری اذعان داشت: مردم ما بسیار نجیب و متعهد به آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب و ولایت هستند و این مسئله باعث شده که ما در مجموعه شهرداری و شورای اسلامی شهر با خود عهد ببندیم تا به موضوعاتی که بر عهده شهرداری هم نباشند ورود کنیم تا مشکلات و دغدغه‌های شهروندان عزیز مرتفع گردند.
وی تصریح کرد: به همین منظور در سال گذشته با تصویب شورای شهر، چهار قطعه زمین برای مدارس اختصاص یافت که به آموزش و پرورش تحویل داده شد.
شهردار قدس با اشاره به اهتمام این شهرداری در امر توسعه امکانات و فرهنگ ورزشی، خاطرنشان ساخت: در هفته دولت سال جاری دو سالن ورزشی افتتاح گردید و دو سالن دیگر نیز در دهه فجر افتتاح شدند.
مهندس مختاری اضافه کرد: احداث سه سالن دیگر به منظور ارتقای سرانه‌های ورزشی در دستور کار است تا جوانان بتوانند از این فضاها بهره‌مند شوند.
شهردار قدس گفت: سرانه فضای سبز شهر قدس 6 متر بوده که طی یک برنامه پنج ساله مصوبه شورای اسلامی، امیدواریم آن را به 15 متر افزایش دهیم تا به استانداردهای قابل قبول و مطلوب در این زمینه نیز برسیم.
مهندس مختاری بیان داشت: شهرداری در حوزه‌های مختلف شهری، خدمت به مردم را محور عملکردهای خود قرار داده است ولی با در نظر گرفتن معضلات ناشی از رشد بی رویه و توسعه بی برنامه شهر، حداقل یک مهلت زمانی ده ساله نیاز است تا این شهر از بعد نیازهای اولیه شهری به یک تعریف قابل قبول دست یابد.
ایشان تأکید کرد: چهلمین فجر انقلاب اوج شکوفایی و بیداری ملت ایران در سایه نظام اسلامی است.
مختاری خاطرنشان ساخت: تا زمانی که مردم متدین و انقلابی ما پای ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی ایستاده‌اند و با رهنمودهای
مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)، یاوه‌گویی‌های قدرت‌های جهانی راه به جایی نخواهد برد. ولی باید پذیرفت که مردم تحت فشار هستند و در این زمینه باید تدبیری اندیشه شود تا قشر آسیب پذیر جامعه از بعد اقتصادی و اشتغال شرایط مناسبی را تجربه نمایند.
شهردار قدس با اشاره به اینکه به منظور گرامیداشت چهل سالگی انقلاب اسلامی از دی ماه امسال 60 برنامه فرهنگی در نظر گرفته شده که به طور میانگین دو برنامه در هر روز در حوزه فرهنگی و ورزشی در حال برگزاری گردیده است، گفت: 28 پروژه عمرانی در هفته دولت سال جاری و 12 پروژه زیرساختی و زیربنایی و تعدادی پروژه ساماندهی و بهسازی در ایام الله دهه فجر توسط مجموعه مدیریت شهری افتتاح شدند تا در مجموع 40 پروژه عمرانی در سال جاری تقدیم
شهروندان شود.
وی از برگزاری 60 برنامه فرهنگی و اجتماعی توسط شهرداری در ایام دهه فجر خبر داد و تصریح کرد: برنامه‌های متنوعی در دهه فجر پیش به اجراء درآمد و به مناسبت چهلمین سال پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، برنامه‌های متنوع فرهنگی، اجتماعی و ورزشی با هدف حفظ آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی و معرفی دستاوردهای آن، شناساندن اهداف و مفاهیم انقلاب اسلامی به نسل حاضر و نسل‌های آینده، ایجاد فضایی متناسب با این جشن ملی برگزار گردید.
شهردار قدس خاطرنشان ساخت: این دهه به ‏عنوان یکى از مناسبت‏هاى شاخص ملى- مذهبى ایران اسلامی از ظرفیت‏هاى بالقوه‏ بسیار بالایی برخوردار است که مى‌توان با برنامه‏‌ریزى مناسب برای به فعل رساندن این ظرفیت‏ها اقدام کرد که در همین راستا 60 برنامه متنوع با موضوعات مختلف فرهنگی، اجتماعی و ورزشی در نظر گرفتیم.
وی عنوان کرد: از جمله برنامه‌های تدارک دیده شده برای دهه فجر می‌توان به گرامیداشت 40 سالگی انقلاب اسلامی، همایش دستاوردهای انقلاب، دیدار با خانواده شهدای محله، غبار روبی مزار شهدا، برگزاری مسابقات حفظ و قرائت و ترتیل قرآن کریم، مسابقه اذان ندای ملکوت، مسابقه کتابخوانی و پیامکی شعارهای انقلاب، مسابقه شطرنج، مسابقه دلنوشته انقلاب و روزنامه دیواری، مسابقه نقاشی کودکان، مسابقه ورزشی، برگزاری نمایشگاه کتاب و نمایشگاه بانوی انقلابی اشاره کرد.
مهندس مختاری در ادامه گفت: البته برنامه‌هایی نظیر پخش فیلم‌های عمار، بازدید از موزه عبرت، کاردستی بزرگترین پرچم انقلاب، گلبانگ آزادی، نغمه پیروزی، جشنواره غذای سنتی، ترسیم نور 11، تجمع هیئات مذهبی، ویژه برنامه شهادت حضرت زهرا (س) نیز پیش بینی شده که از 11 تا 22 بهمن ماه در فرهنگ‌سراها و خانه فرهنگ‌های سطح شهر در حال برگزاری هستند.
وی گفت: به زودی عملیات احداث تقاطع غیر همسطح ورودی شهر قدس کلید می‌خورد.
شهردار قدس تأکید کرد: رفع گره‌های ترافیکی ایجاد شده در شهر یکی از مهمترین مسائلی است که مورد تقاضای شهروندان قدس است که باید توسط کارگروه فنی بررسی و نتیجه نهایی آن به شورای ترافیک ارسال گردد تا مورد بررسی نهایی قرار گیرد.
مهندس مختاری افزود: بسته شدن معبر اصلی ورودی شهر قدس به لحاظ رعایت مقررات ایمنی بوده است زیرا ورودی نفت پارس مشکلات زیادی را از لحاظ ترافیکی و ایمنی به وجود آورده که با بسته شدن این مسیر، نقیصه رفع شده اما مشکل ترافیکی در جای دیگری بروز یافته است. لذا در همین راستا خواستار آن هستیم تا با لحاظ نکات فنی، راه حلی برای رفع این مشکل  ارایه و اجراء گردد.
وی با بیان اینکه هدف از تشکیل این جلسه اتخاذ راهکاری مناسب برای رفع مشکلات ایجاد شده در این زمینه می‌باشد، گفت: با اتخاذ راهکار مناسب از لحاظ ترافیکی، سرعت اجرایی شدن طرح تسریع می‌یابد و خواسته شهروندان احداث یک دور برگردان ایمن و بررسی تمامی ملاحظات فنی و مهندسی برای تحقق این مهم می‌باشد.
شهردار قدس با اعلام این خبر که هدف گذاری 16 پروژه برای افتتاح در دهه فجر تجلی جهاد عمرانی شهرداری قدس است، تصریح کرد: یکی از مهمترین اولویت‌های مجموعه مدیریت شهری در دوره جدید بر اتمام و تکمیل پروژه‌های نیمه تمام و تقویت زیرساخت‌های عمرانی معطوف شده بود که افتتاح و بهره‌برداری از 28 پروژه عمرانی شاخص و حائز اهمیت در هفته دولت سال جاری گویای عزم راسخ و اهتمام این مجموعه در راستای خدمت رسانی مطلوب به شهروندان و تحقق مطالبات به حق ایشان و دستیابی به توسعه پایدار شهر قدس است.
مهندس مختاری با بیان اینکه امسال به لطف خداوند و رهبري مدبرانه مقام عظماي ولايت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی است، افزود: در ماه‌های منتهی به دهه فجر روند اجرایی کم سابقه‌ای در اجرای پروژه‌های زیرساختی و عمرانی سطح شهر شاهد  بودیم تا شهروندان از دستاوردها و برکات این دهه بهره‌مند گردند.
وی با اشاره به اینکه این پروژه‌ها در زمینه‌های فرهنگی، فضای سبز، ورزشی، خدمات شهری و ... اجراء می‌شدند، گفت: با توجه به اهمیت و ضرورت وجود فضاهای سبز و ورزشی در سطح شهر، پروژه‌هایی چون فاز نخست بوستان مسافر، فاز اول بوستان حنانه، فاز اول بوستان بانوان و ساماندهی و بازسازی فاز نخست بوستان آزادگان در حال اجراء می‌باشند که در دهه فجر سال جاری به بهره‌برداری  رسیدند.
مختاری در ادامه بیان داشت: در زمینه فرهنگی نیز با توجه به لزوم گسترش و توسعه مراکز فرهنگی، این شهرداری، احداث و توسعه فرهنگ‌سراها را با هدف توانمندسازی و ارتقای سطح علمی- فرهنگی جامعه در دستور کار خود قرار داده است.
شهردار قدس به پروژه‌های فرهنگی هدف گذاری شده برای افتتاح در دهه فجر سال جاری اشاره کرد و گفت: احداث خانه فرهنگ استقلال با زیربنا 950 متر مربع در دو طبقه 450 متری، احداث خانه فرهنگ شهید عزیزی با هزار و 600 مترمربع زیربنا در 272 مترمربع زمین در 5 طبقه و نیم از جمله پروژه‌های فرهنگی در حال اجراء می‌باشند.
وی تأکید کرد: به منظور ترویج و توسعه امر ورزش و افزایش سرانه ورزشی در شهر، ساخت سوله کُشتی در 2 بخش شامل سالن با مساحت هزار و 342 مترمربع و با گنجایش هزار و 200 نفر تماشاچی و 3 عدد تشک کشتی استاندارد و بخش اداری به مساحت 390 مترمربع در حال اجرای عملیات عمرانی برای افتتاح در دهه فجر می‌باشد.
مختاری با اشاره به اتمام بنای یادبود شهدای گمنام و افتتاح المان میدان 9 دی، گفت: فاز اول جاده کوشان طیور با مساحت چهار هزار و 200 مترمربع شامل زیرسازی، بتن ریزی، لکه گیری و اجرای آسفالت و جدول گذاری، تعریض خیابان مبارزان و دیوار مدرسه و احداث آبخوری و سرویس بهداشتی مدرسه نیز در دست اجراء می‌باشد.
شهردار قدس عنوان کرد: آسفالت ده‌ها معبر از معابر اصلی و فرعی سطح شهر، کفپوش پیاده‌روها و رفیوژهای بلوارهای سطح شهر نظیر مصلی، 45 متری کلهر، امام حسین (ع)، سی متری شهدا- بلوار نسترن با مساحت بالغ بر 10 هزار مترمربع، روشنایی معابر در بلوار امام حسین (ع) تا ابتدای شهدای اصناف، تخریب و بازسازی انهار فرسوده ده‌ها معبر، جدول‌گذاری و آسفالت بتنی معابر صنوف خودرویی از جمله دیگر اقدامات این شهرداری است که در دهه فجر مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند.
مهندس مختاری بیان داشت: فاز دوم و سوم هدایت آب‌های سطحی از طریق لوله گذاری و حفر چاه‌های جذبی در شهر قدس در حال انجام است و با توجه به اینکه این موضوع از موارد مسئله ساز در بافت کالبدی شهر می‌باشد، در هنگام بارش نزولات جوی ضمن شناسایی نقاط بحران خیز، عوامل اجرایی ثابت و توجیه شده در محل‌های مستعد بحران و آبگرفتگی مستقر هستند تا نسبت به رفع و کاهش مشکلات اقدام لازم را به عمل آورند.
وی با بیان اینکه اکیپ‌هایی با تجهیزات کامل جهت پاکسازی و رفع گرفتگی مسیر و مَسیل‌ها در هنگام نزولات آسمانی در حوزه معاونت خدمات شهری برای فصل زمستان مستقر هستند، گفت: با توجه به اینکه بخشی از نهرهای معابر شهری گنجایش جمع‌آوری آب در هنگام بارندگی‌های سنگین را ندارند، اصلاح نهرها و کانال‌ها در دستور کار است که البته باید توجه داشت که هدایت آب‌های سطحی، مسئله زمانبری است. اما با قرار دادن این مسئله به عنوان یکی از اولویت‌های اجرایی شهرداری با سرعت در حال اصلاح و بهسازی این سازه‌های شهری هستیم و از شهروندان تقاضا داریم نسبت به این موضوع تا حصول بهبود ملموس شکیبا باشند.
با تشکر از مهندس میثم آل‌حبیب اداره ارتباطات و امور بین‌الملل شورای اسلامی و شهرداری قدس که ما را در تهیه این گزارش یاری کردند.