kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۴۲۱۶
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۷

چهل سالگی انقلاب اسلامی از نگاه اندیشمندان جهان


 
  گردآوری و تنظیم: فریده شریفی
  اشاره:
 انقلاب اسلامی در شرایطی به پیروزی رسیده بود که جهان اسلام در شرایط انفعالی بسیار شدیدی قرار داشته و قدرت‌های استعماری هجمه وسیعی را متوجه اسلام و مسلمانان کرده بودند و این هجمه جوانب مختلف سیاسی، فرهنگی و اقتصادی را دربرمی‌گرفته است. نقطه اوج این دشمنی علیه مسلمانان نیز ایجاد رژیم جعلی و ساختگی اسرائيل در منطقه غرب آسیا بوده است. منطقه‌ای که سرشار از منابع طبیعی، معدنی و انرژی است و برای چپاول این منابع، چه ابزاری بهتر از رژیم صهیونیستی می‌توانست در خدمت قدرت‌های استکباری باشد تا مأموریت خود را که همانا مقابله با حکومت‌های اسلامی است انجام دهد. در واقع ماموریت اصلی رژیم صهیونیستی جلوگیری از تولد مجدد تمدن اسلامی بود. ماموریتی که تنها با مدیریت ناامنی در سطح جهان اسلام و مدیریت اختلاف در سطح سیاسی و افزایش هزینه‌های امنیتی منطقه قابل حصول است. دلیل تقویت گسترده این رژیم مجعول و حفظ برتری استراتژی آن از سوی جریان سلطه دقیقا به همین معنا است.
در چنین شرایطی انقلابی در منطقه غرب آسیا و از سرزمین دلیران ایران به وقوع پیوست که معادلات قدرت‌های استکباری را به هم ریخت و آنان را دچار آشفتگی و سراسیمگی کرد. انقلاب اسلامی ایران 22 بهمن سال 1357 به ثمر نشست و این اتفاق، امیدی در دل‌های مسلمانان منطقه و جهان ایجاد کرده است و هنوز نیز مسلمانان چشم به این انقلاب دوخته‌اند. حضرت امام خمینی(ره) رهبر انقلاب اسلامی، از همان زمان شکل‌گیری انقلاب، بر «وحدت کلمه» و انسجام و هماهنگی ملت‌های مسلمان تاکید داشته و معتقد بودند که با وحدت و انسجام می‌توان دشمنان اسلام را یکی پس از دیگری از میدان به‌در کرد. انقلاب اسلامی ایران حاصل اندیشه‌های امام‌خمینی(ره) بود و ایشان مایل نبودند که انقلاب فقط در حوزه ملی مطرح شود، بلکه آن را یک انقلاب در خدمت امت تعریف می‌نمودند، به همین دلیل ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی، از مرزها گذشت و ملت‌های مسلمان نیز چشم به این انقلاب دوخته‌اند. اکنون امت اسلامی امیدوار است که با وحدت میان خود، فلسطین را آزاد و اسرائیل را نیز حذف کند.
ایران حرف اول را در منطقه می‌زند
«عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای «رأی‌الیوم» در یادداشتی با عنوان «محاسبات اشتباه اعراب خلیج‌فارس برای تغییر نظام در ایران» می‌نویسد: «جمهوری اسلامی ایران به آنچنان قدرتی در منطقه تبدیل شده است که هرگونه حماقت علیه ایران به سرنگونی خود کشورها منجر خواهد شد.»
وی اضافه می‌کند: «ایران دارای یک زرادخانه نظامی بزرگ با بیش از صدها هزار موشک با اندازه‌ها و ابعاد مختلف و دارای ارتشی قوی است، ارتشی که در جنگ‌های کلاسیک و چریکی مهارت دارد. ایران همچنین زیردریایی‌ها و شناورهای جنگی سریع‌السیر و رادارگریز در اختیار دارد. ارتش این کشور مملو از نیروهای فدایی و شهادت‌طلب است. ایران شاید مانند کره‌شمالی موشک‌هایی نداشته باشد که عمق خاک آمریکا را هدف قرار دهد، اما مسلما پایگاه‌های آمریکا در منطقه و متحدان آمریکا از جمله اسرائيل در تیررس مستقیم موشک‌های ایران قرار دارند و مسلما اگر آمریکا مرتکب حماقت سیاسی و نظامی در منطقه شود متحدانش که شامل اسرائيل و برخی از کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس می‌شوند بهای سنگین مالی، امنیتی و روانی برای آن خواهند پرداخت.»
عطوان تاکید می‌کند: «ایران با اینکه دست برتر را در منطقه دارد و از وجود بازوی قوی نظامی همچون سپاه پاسداران، حزب‌الله، حشدالشعبی در عراق، انصار‌الله یمن و... برخوردار است اما قوی‌ترین برگ برنده‌اش این است که خودش هیچ‌گاه شروع به ایجاد تنش در منطقه نمی‌کند و حتی از توافق هسته‌ای هم خارج نشده است و با اینکه تحریم‌های متعددی از سوی کشورهای غربی و در رأس آنها آمریکا شامل حال این کشور شده، اما همچنان قربانی اهداف استکباری آمریکا است و روحیه صبر و بردباری را در پیش گرفته است.
  کشوری مستقل و قدرتمند
«نوام چامسکی» سیاستمدار برجسته و زبان‌شناس مشهور آمریکایی می‌گوید: «ایران کشوری مستقل و قدرتمند است و این استقلال برای آمریکا قابل تحمل نیست. آمریکا نمی‌تواند یک کشور مستقل را در منطقه تحمل کند. ایران مجهز به توان بازدارنده هسته‌ای برای کشورهای سرکشی که می‌خواهند در سراسر منطقه غرب آسیا طغیان کنند، غیرقابل پذیرش است.»
وی اضافه می‌کند: «علت اصلی مخالفت آمریکا با ایران این است که آمریکایی‌ها منابع انرژی و نفت و گاز منطقه غرب آسیا را می‌خواهند حتی اگر آمریکا از انرژی خورشیدی استفاده کند باز هم به منابع انرژی این منطقه چشم دوخته است و یک کشور مستقل مانند ایران که جلوی اهداف آمریکا در منطقه را بگیرد، برای سردمداران کاخ سفید قابل تحمل نیست.»
این تحلیلگر و تئوریسین آمریکایی تاکید می‌کند که آیت‌الله خامنه‌ای، رهبری مقتدر و سیاستمداری برجسته است، زیرا در هنگام انتخابات حتی دشمنان بزرگ ملتش هم برای حضور مردمش در صحنه انتخابات تبلیغ می‌کنند. امروز سیاستمداران دنیا با تائید دموکراسی واقعی در ایران، حقارت خود را در برابر آیت‌الله خامنه‌ای به تصویر کشیدند.»
چامسکی همچنین می‌گوید: «اقتدار ایران باعث شده که دولت آمریکا به ندرت روزی را بدون تلاش برای ضربه زدن به ایرانی‌ها سپری کرده باشد و به غیر از حمله عراق به ایران که با حمایت آمریکا صورت گرفت و مسائل دیگر، تحریم‌ها علیه ایران بهترین مثال برای دشمنی تمام نشدنی با ایران است.
قدردانی از رهبر معظم انقلاب
سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان می‌گوید: «کسانی که با ایران دشمنی می‌کنند در دامن اسرائیل هستند، ولی به همه کسانی که به سرنگونی نظام اسلامی در ایران دل بسته‌اند می‌گویم به سراب چشم دوخته‌اید.
به جوانان هم توصیه می‌کنم قدر رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را بدانند. چرا که در سایه رهبری و پیشوایی او جز عزت و پیروزی، کرامت، امنیت، سلامت و افزایش قدرت چیز دیگری نخواهند دید. ما از همان سال تشکیل مقاومت حزب‌الله در لبنان در سال 1982 و در زمان حیات امام خمینی(ره) به ایران رفت و آمد داشته و از نزدیک با شخصیت شایسته و منحصر به فرد رهبر انقلاب آشنا بوده‌ایم.
در زمان ریاست جمهوری رهبر معظم انقلاب هم به خدمت آیت‌الله خامنه‌ای می‌رفتیم و ایشان با صبر و بردباری و  حوصله فراوان،  به مسائل ما می‌پرداختند، از همان زمان صفات اخلاقی، ایمانی، تقوایی، دینی و شخصیتی (خاصی) در رهبری دیدیم و به همین خاطر، جذب ایشان شدیم و فهمیدیم که در جهان اسلام، شخصی عالم‌تر، فقیه‌تر، نیرومندتر و شایسته‌تر از ایشان برای عهده‌داری نقش رهبری و پیشوایی وجود ندارد و ما یقین داریم که او رهبری است که خداوند او را تائید و کمک می‌کند. بر همین اساس ما ایشان را بسیار دوست داریم و در لبنان بسیاری از مردم در دعاهایشان نمی‌گویند از عمر ما بکاه و به عمر رهبر بیفزا بلکه می‌گویند مابقی عمر ما را بگیر و به عمر رهبر بیفزا و خود  من یکی از آنان هستم و معتقدم که بقای عمر شریف ایشان به عنوان رهبر بزرگ اسلامی، فواید و منافع بزرگی برای امت و اسلام دارد و از بقای هر کدام از ما مهم‌تر است».
 مدافع حقوق مسلمانان جهان
«اکرم الکعبی» دبیرکل جنبش نجباء عراق ضمن تقدیر از تلاش‌ها و مجاهدت‌های جمهوری اسلامی ایران در جلوگیری از توطئه دشمنان علیه اسلام و مقاومت، این جنبش را به لحاظ شرعی پیرو ولی‌فقیه اعلام می‌کند و می‌گوید: «ایران در مبارزه با تروریسم نقش کلیدی و مهمی دارد، زیرا این کشور حامی مستضعفان جهان و مدافع حقوق مسلمانان است ما مردان ولایت را عابدان شب و شیران روز یافتیم و اگر موضع شرافتمندانه جمهوری اسلامی نبود، حرمت مقدسات توسط گروه‌های وحشی تکفیری هتک می‌شد و بی‌گناهان کشته و کشورها نابود می‌شدند.» وی اضافه می‌کند: «تکفیری‌ها به نیابت از صهیونیسم جهانی می‌جنگند تا هدف جهاد و آزادی را از قدس شریف منحرف کنند و جنگ را به داخل کشورهای اسلامی کشانده، امت اسلامی را تضعیف  کرده و مجال را برای اجرای نقشه‌های شرورانه دشمنان باز کنند و اگر لطف خداوند به وسیله جمهوری اسلامی شامل حالمان نشده بود اوضاع بسیار ناگوار و دردناک می‌شد ولی وجود اسلام قدرتمند و مقتدر که با پیشرفت و تمدن به پیش می‌رود سد محکمی برای دفاع از مسلمانان است».
مقاومت اسلامی نجبا، گروهی اسلامی، جهادی و مرکز آن در عراق است که به اصول اسلامی و ارزش‌های آن باور داشته و معتقد به حاکمیت مطلق اسلام است. نام این جنبش با الهام از خطبه حضرت زینب کبری(ع) در شام، انتخاب شده است.
مثبت بودن عملکرد 40 ساله
«انیس نقاش» مدیرکل مرکز مطالعات «امان» لبنان، با بیان اینکه نمودار عملکرد 40 ساله ایران روند مثبتی داشته است تصریح می‌کند: «پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران هجمه‌های مختلفی  از سوی آمریکا و دیگر کشورهای غربی صورت گرفت تا ایران را به شکست بکشانند و تسلیم کنند اما اکنون پس از 40 سال شاخص‌های موجود نشان می‌دهد که نه تنها سیاست‌ها و تحریکات آنها موثر نبوده، بلکه برعکس، قدرت ایران در منطقه که با انقلاب اسلامی آغاز شده، زبانزد عام و خاص است. ایران در منطقه غرب آسیا نه صرفا به لحاظ توان نظامی، بلکه در ابعاد سیاسی هم یک کشور قدرتمند محسوب می‌شود. ایران در شرایطی به این جایگاه رسید که کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی تلاش می‌کرده‌اند ایران را به یک کشور منزوی و منفعل تبدیل کنند. در حال حاضر ایران از جایگاهی  برخوردار است که روسیه به عنوان یک بازیگر مهم و قدرتمند جهانی، به همراه ترکیه، برای حل و فصل بحران سوریه ناچار به همفکری و مذاکره با ایران هستند. دولت‌های اروپایی نیز به این نتیجه رسیده‌اند که برای تعیین سرنوشت چند کشور و آینده منطقه غرب آسیا، باید با ایران مذاکره کنند.»
انیس نقاش اضافه می‌کند: «سیاست جمهوری اسلامی،  خردمندانه و مبتنی بر هوشیاری است چرا که همه تحولات را با صبوری و آرامش دنبال می‌کند و همین صبوری، موجب شد که آمریکا در افغانستان و عراق به پیروزی نرسد. مقاله‌ای در مجله «فارین افرز» چاپ شده که نویسنده آن می‌گوید: «این رهبری که در ایران  نشسته، فرد بسیار باهوشی است. او تحولات را خوب و هوشمندانه مدیریت می‌کند، به گونه‌ای که آسیبی به منافع و امنیت ایران نمی‌رسد. هم در همسایه شرقی‌اش و هم در همسایه غربی‌اش صدها هزار نیروی نظامی آمریکا حضور داشتند و به نوعی ایران در محاصره نظامی آمریکا بود، اما مدیریت این رهبر باهوش، همه سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های آمریکا درباره ایران و حتی منطقه را به شکست کشانده است.»
امام خمینی(ره) رهبری مردمی
«سید عمار حکیم» رئیس «جریان حکمت ملی عراق» با بیان اینکه بحث درباره انقلاب اسلامی ایران با نام و شخصیت امام(ره) گره خورده است، می‌گوید، بدون بررسی شخصیت امام(ره)، انقلاب اسلامی را نمی‌توان شناخت، به همین دلیل، این انقلاب در سراسر جهان با نام امام خمینی(ره) شناخته می‌شود. وی به بیان شاخصه‌های بارز شخصیت امام(ره) می‌پردازد و اضافه می‌کند، معنویت، ارتباط با خدا، حکمت، ژرف‌نگری، فقاهت، واقع‌نگری، صراحت و شجاعت از جمله ویژگی‌هایی است که موجب شد امام خمینی(ره) در مراحل حساس دست به تصمیم‌گیری‌های (حساسی) بزند، تصمیماتی که موجب تحول در مسیر انقلاب شد. حکیم به خصوصیت مردمی بودن امام خمینی نیز اشاره می‌کند و می‌گوید، امام(ره) هیچ‌گاه رابطه خود را با مردم قطع نکرده و در مناسبت‌های مختلف با وجود کهولت سن، اصرار داشته‌اند که مستقیم با مردم سخن بگویند. رئیس جریان حکمت ملی عراق تصریح می‌کند، امام(ره) دیدگاه روشنی برای اداره حکومت داشته است و طرح ولایت فقیه، یک نظریه اسلامی همه‌جانبه بوده و توسط ایشان مطرح شده و به اجرا درآمده است.
به گفته حکیم، استکبارستیزی از دیگر ویژگی‌های ایشان بود و با این منش در برابر استکبار جهانی ایستادند، مقاومت کردند و از آنها نترسیدند و این امر موجب شد تا این فرهنگ جدید در بین ملت‌های جهان نهادینه شود.
امام خمینی(ره) معتدل و میانه‌رو بودند و فهم و درک ایشان از مبانی اسلامی مبتنی بر اعتدال بود و اعتدال همواره در فتاوا و مواضع ایشان دیده می‌شد. ایشان این اعتدال را از مکتب اهل بیت(ع) آموخته بودند. ایشان با اعتدال، بین مدنیت و دین پیوند برقرار کرده و به هر دو اعتقاد داشته‌اند.
حکیم با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی از شخصیت امام(ره) متاثر شده است، اضافه می‌کند انقلاب ایران یک انقلاب اسلامی است و مبنای اسلامی در آن نقش اساسی دارد و در عین حال، یک انقلاب مردمی و فراگیر است.
این انقلاب، مسالمت‌آمیز نیز بوده است. در همان موقع برخی از شخصیت‌های مخلص انقلاب، نظرشان اقدام مسلحانه بود. اما امام(ره) اصرار بر مسالمت‌آمیز بودن انقلاب داشتند. وی با تاکید بر نقش رهبری بعد از رحلت امام خمینی(ره) می‌گوید، بعد از رحلت امام(ره) اگر ایران اسلامی با یک رهبری ویژه با شاخصه‌های استثنایی روبه‌رو نمی‌شد، حتما این انقلاب تضعیف می‌شد. ولی شخصیت فرزانه‌ای مانند آیت‌الله خامنه‌ای توانست تمام شاخصه‌های انقلاب اسلامی ایران را حفظ و تقویت کند. وی اضافه می‌کند، انقلاب اسلامی ایران بعد از 40 سال و با گذشت چند نسل، همچنان روحیه انقلابی خود را حفظ کرده و این یکی از دستاوردهای مقام معظم رهبری و از جمله ویژگی‌های این نظام است.
عشق به امام خمینی(ره)
«میرهادی علی»، سردبیر روزنامه هندی «بی‌مثال»، عشق به امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی ایران را مهم‌ترین انگیزه برای تداوم همکاری هند و ایران عنوان می‌کند و می‌گوید: «مسلمانان هند احترام فوق‌العاده‌ای برای مردم ایران، انقلاب اسلامی و بنیانگذار انقلاب حضرت آیت‌الله خمینی(ره) قائل هستند و همین احترام و عشق باعث شده که روزنامه هندی بی‌مثال قریب به 30 سال با سرکنسولگری ایران در حیدرآباد هند روابط فرهنگی نزدیکی داشته باشد.»
وی اضافه می‌کند: «ما همه ساله در سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) و همچنین پیروزی انقلاب اسلامی برنامه‌هایی تدارک می‌بینیم و اقشار مختلف مردم با حضور در این برنامه‌ها، عشق و ارادت خاص خود را به انقلاب اسلامی نشان می‌دهند. همچنین درصدد هستیم که مرکز رفاه و آموزشی به نام امام خمینی(ره) تاسیس کنیم که هدفش کمک به کودکانی است که والدین آنها از تامین هزینه‌های فرزندانشان ناتوان هستند.»
به گفته سردبیر روزنامه هندی بی‌مثال، راز موفقیت انقلاب اسلامی، داشتن رهبری مقتدر و مردمی مثل امام خمینی(ره) و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای است.
رهبر شیعیان نیجریه
دنباله‌روی امام خمینی(ره)
«بدیعه زکزاکی» دختر شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه که پدرش تحت بازداشت دولت نیجریه قرار دارد و تحت شکنجه‌های متعدد، بینایی یکی از چشمانش را از دست داده، درباره پیروی پدرش از انقلاب اسلامی و بنیانگذار این انقلاب (امام خمینی(ره)) می‌گوید: «حکومت نیجریه تحت تاثیر عربستان، آمریکا و رژیم صهیونیستی قرار دارد و به همین دلیل، نمی‌خواهد شیعیان در این کشور به قدرت برسند.
شیعیان در این کشور اصلا دست به سلاح نبرده‌اند و هیچ حرکت مسلحانه‌ای انجام نداده‌اند و با اینکه صدها و هزاران نفر از شیعیان این کشور مورد حمله قرار گرفته و به خاک و خون کشیده شده‌اند اما خود شیخ می‌گوید: «هنوز وقت آن نرسیده که حرکت مسلحانه‌ انجام شود، در واقع پدرم دنباله‌رو و پیرو امام خمینی(ره) است و قصد دارد روش امام خمینی(ره) را سرلوحه اقدامات خود قرار دهد.»
وی اضافه می‌کند: «وهابیون در نیجریه نفوذ دارند و از طرف عربستان حمایت می‌شوند و برخی از علمای وهابی در نیجریه هستند که تحت حمایت سعودی‌ها هستند و مشورت‌هایی هم به حکومت می‌دهند. آنان در سخنرانی‌هایشان به شیعیان توهین می‌کنند و حتی تبلیغ می‌کنند که شیعیان باید کشته شوند؛ هم خودشان، هم بچه‌هایشان و حتی حیواناتشان! در حالی که در نیجریه مسلمانان اهل سنت هم فراوان هستند و هیچ مشکلی با شیعیان ندارند.
یک انقلاب با معانی بسیار
«وائل الامام» نویسنده سرشناس سوری، ایران قبل از انقلاب را وابسته به آمریکا و رژیم صهیونیستی دانسته و می‌گوید: «امام خمینی (ره) موفق شدند ملت را زیرسایه آزادی از وابستگی به آمریکا و رژیم صهیونیستی نجات دهند. انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) معانی بسیار با خود به همراه آورد، از جمله عدم وابستگی به غرب تا قبل از این انقلاب کشور ایران به آمریکا وابسته بود. ملت ایران علاقه بسیاری داشت که خود را از این وابستگی‌ها رها سازد و تاریخ خود را به دست خود رقم بزند. تا قبل از انقلاب این امکان وجود نداشت، حضرت امام خمینی (ره) با حکمتی که از آن بهره‌مند بودند، توانستند ملت ایران را دور خود جمع کنند و این انقلاب را به ثمر برسانن و آن را هدایت و رهبری کنند.»
وی اضافه می‌کند: « اگر کشورهای عربی قصد دارند اسلام را اجرا کنند باید از راه و مسیر ملت و رهبری ایران الگو و خط‌مشی بگیرند، راهی که نشان از اسلام میانه‌رو دارد، اسلامی که خداوند ما را به آن امر کرده است «و کذلک جعلناکم امه وسطا» تا از این طریق بار دیگر بتوانیم انسانیت انسان را از نو بسازیم و همه این امور مستلزم این است که از اخلاق اسلامی که انقلاب اسلامی ایران از آن بهره‌ گرفت الگو بگیریم.»
رهبری حکیمانه، عامل ثبات انقلاب
«امین حطیط» تحلیلگر راهبردی لبنانی، رمز پیروزی و پایداری انقلاب اسلامی ایران را رهبری حکیمانه، ملت و نیروی نظامی می‌داند و می‌گوید: «ملت ایران مقابل تمام سختی‌ها و دشواری‌ها ایستادگی کرده و خم به ابرو نیاورده است. نیروهای مسلح از جمله سپاه‌پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش نیز به آنچنان توانمندی دست یافتند که توانستند در برابر توطئه‌های دشمنان ایستادگی کنند. سومین و مهم‌ترین عامل نیز رهبری حکیمانه انقلاب اسلامی است؛ رهبری در ایران همیشه در راه هدف خود استوار و ثابت قدم بوده است، رهبری ایران از هیچ عامل و فشاری تاثیرپذیر نبوده و همواره به مسیر و عقیده اساسی خود پایبند بوده است.
این سه عامل باعث شده که انقلاب اسلامی به ثمر بنشیند و به مسیر خود تا به امروز ادامه دهد.»
وی اضافه می‌کند: «آنچه که در کشورهای دیگر اتفاق افتاده و انقلاب‌های عربی، از نوع انقلاب اسلامی ایران نبوده‌اند. به همین خاطر، آمریکا بلافاصله بر این انقلاب‌ها دست گذاشت و توانست به نفع خود آنها را تغییر دهد. اما انقلاب ایران کاملا مستقل بوده و براساس یک خواست و تصمیم کاملا داخلی به رهبری حضرت امام خمینی (ره) صورت گرفت و ملت هم دور امامشان حلقه زدند و از انقلاب حمایت کردند، در حالی که در کشورهای عربی مردم پس از قیام تلاش کردند از غرب کمک بگیرند و همین مسئله باعث عدم موفقیت این انقلاب‌ها شده است.
راز موفقیت امام خمینی (ره)
«شیخ عبدالله الدقاق» نماینده «شیخ عیسی‌ قاسم» رهبر شیعیان بحرین راز توفیق امام خمینی (ره) را اخلاص عمل ایشان عنوان می‌کند و می‌گوید: «این مرد قلب خود را به خداوند تسلیم کرد و خداوند متعال هم دل‌‌های مردم را به تسخیر ایشان درآورد.»
وی اضافه می‌کند:«انقلاب اسلامی ایران بسیاری از ملت‌های اسلامی را امیدوار کرد و آنان نیز به نوبه خود دست به انقلاب‌هایی زدند که انقلاب بحرین یکی از آنان است. انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) تاثیر بزرگی در بحرین داشت، زیرا ایشان یکی از مراجع دینی و مرجع تقلید بزرگ زمان خود بودند. ملت بحرین نیز مردمی متدین هستند و به انقلاب اسلامی ایران و امام خمینی (ره) و مراجع دینی
دلبستگی دارند.»
به گفته نماینده شیخ عیسی قاسم در ایران، امام خمینی (ره) شخصیتی ممتاز و منحصر به فرد بوده‌اند. هنگامی که تصویر ایشان را می‌دیدیم، نور خداوند عزوجل در چهره ایشان نمایان بود و تحت تاثیر قرار می‌گرفتیم. بسیاری از مردم در آمریکا و اروپا با  دیدن تصویر امام خمینی (ره)  به اسلام گرویدند، آنان تنها تصویر ایشان را دیدند و به تشیع و اسلام  روی آوردند. هر شخصی که 40 روز را مخلصانه در راه خداوند متعال فعالیت کند خداوند چشمه‌های حکمت را از قلب او بر زبان او جاری خواهد کرد، خداوند متعال مودت و محبت اولیای خود را بر دل‌های مردم نازل می‌سازد.
انقلاب اسلامی
 نقطه اتکای مظلومان جهان
«خالد البطش» از رهبران جنبش جهاد اسلامی فلسطین در سالگرد شهادت فتحی شقاقی بنیانگذار جنبش جهاد اسلامی به الگوپذیری شهید شقاقی از انقلاب اسلامی ایران اشاره می‌کند و می‌گوید: «فتحی شقاقی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) را نقطه اتکای فلسطین و مظلومان جهان و عامل تقریب میان امت اسلامی می‌دانست به همین دلیل به حمایت از انقلاب اسلامی پرداخته و از این انقلاب در تأسیس جنبش جهاد اسلامی فلسطین الگو گرفت.»
وی اضافه می‌کند: «شهید شقاقی انقلاب مردم ایران را در واژه‌ای به سوی وحدت اسلامی و کنار زدن منازعات مذهبی و طایفه‌ای می‌دانست و کتابی هم در این زمینه با عنوان «امام خمینی، راه حل اسلامی و جایگزین» نوشت که تأثیرپذیری شدید وی از پیروزی انقلاب اسلامی را نشان
می‌دهد.»
خالد البطش تأکید می‌کند: «در آن روزهایی که همه امیدها و آرزوها برای آزادی فلسطین فروکش کرده بود و جهان اسلام از مسئله فلسطین دور و دورتر می‌شد، شهید فتحی شقاقی با الگوپذیری از انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) این جنبش را پایه‌گذاری کرد و به سوی اندیشه‌های اسلامی، انقلابی و جهادی گرایش پیدا کرد، و به این نتیجه رسید این اندیشه بهترین راه برای آزادی فلسطین از دست اشغالگران صهیونیست است.
یک انقلاب الگو و نمونه
«عبدالباقی عثمان» از فرماندهان نیروهای دفاع مردمی سودان، انقلاب اسلامی ایران را یک انقلاب نمونه و مثال‌زدنی توصیف می‌کند و می‌گوید: «بر هر مسلمانی واجب است که آن را یاری کند، چرا که این انقلاب در جهان بیداری اسلامی به وجود آورد و روز جهانی قدس را برای توجه عموم مسلمانان به مسئله فلسطین پایه‌گذاری کرد و این در شرایطی است که هنوز بسیاری از کشورهای جهان عرب و حتی برخی از کشورهای اسلامی مسئله فلسطین را به فراموشی سپرده و ملت مظلوم فلسطین را از یاد برده‌اند.»
وی اضافه می‌کند: «انقلاب اسلامی ایران حامل پیام ظلم ستیزی برای مردم جهان بود و بسیاری از ملت‌های ضعیف و قوی از معانی و افکار این انقلاب الهام گرفتند و برخی از آنها پس از پیروزی این انقلاب قدرت خود را باز یافتند که از جمله آنها سودان بوده است. سودان پس از این انقلاب و با الهام گیری از این انقلاب، شروع به تأسیس نهادهای مردمی و انقلابی همچون سپاه پاسداران کرد. این نیروها اهدافی مانند اهداف جمهوری اسلامی ایران دارند و مهمترین آنها دفاع از ملت‌های مظلومی همچون فلسطین است.»
عبدالباقی عثمان تصریح می‌کند: «هرچند هماهنگی‌هایی میان دولت سودان با آمریکا و عربستان برای اعزام نیرو به یمن انجام شده، اما مردم سودان از این اقدامات به هیچ وجه حمایت نمی‌کنند و به شیوه‌های مختلف، مخالفت خود را نشان می‌دهند.
پیروزی انقلاب
 بدون شلیک حتی یک گلوله
شیخ «نبیل الطباوی» امام جمعه مرقد حضرت رقیه(ع)، انقلاب اسلامی ایران را انقلاب مردمی به تمام معنا عنوان می‌کند و می‌گوید: «امام خمینی(ره) انقلابی مسالمت‌جویانه را بدون شلیک یک گلوله به ثمر نشاند. انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب عظیم مردمی است، انقلابی که توانست تجربه جدید و بی‌نظیری را به تاریخ معاصر عرضه کند و بر رژیم طاغوت و ستمگر شاه که از حمایت استکبار جهانی و صهیونیسم جهانی برخوردار بود پیروز شود.»
وی اضافه می‌کند: «امام خمینی انقلاب مسالمت‌آمیز ایران را بدون شلیک یک گلوله به ثمر نشاند و سلاح و گلوله این انقلاب، قهرمانان جان بر کف و زنان از جان گذشته آن بودند که با دلاوری‌های خود حماسه‌های غرورآفرینی به جا گذاشته‌اند و این یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد انقلاب اسلامی ایران است. این انقلاب از رهبری یک شخصیت برجسته نظیر امام خمینی(ره) برخوردار بود، کسی که خود از چهره‌های برجسته، انقلابی، فلسفی، عرفانی و اندیشمند بوده و توانسته است بر طاغوت پیروز شود. پس از ایشان نیز جانشین شایسته امام خمینی(ره)، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبری انقلاب را در دست گرفت و شکوفایی و پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در تمام زمینه‌ها در این کشور ایجاد شد، که نشان دهنده نبوغ، هوشیاری و درایت رهبری است و این نیز یکی دیگر از ویژگی‌های منحصر به فرد انقلاب اسلامی ایران است.