kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۴۱۴۱
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۸
سئول تسلیم ترامپ شد

افزایش هزینه تأمین امنیت کره تا یک میلیارد دلار

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده، این کشور با کره جنوبی به توافقی بر سر شراکت در هزینه‌های استقرار نیروهای آمریکایی در کره جنوبی تا قریب به یک میلیارد دلار دست یافته‌ است. ترامپ از ژاپن، کره جنوبی، ناتو و مرتجعین عرب خواسته بود پول حمایت‌های آمریکا را پرداخت کنند.




رئیس‌جمهور آمریکا مکررا گفته کره جنوبی، ژاپن، کشورهای عضو ناتو و مرتجعین عرب باید هزینه حمایت‌های آمریکا از آنها را نقدا پرداخت کنند. ترامپ راجع به کره جنوبی نیز گفته بود این کشور باید بیش از این‌ها در امور مالی و تامین اعتبار برای حضور نیروهای آمریکایی سهیم باشد. کره جنوبی به شدت از همسایه اتمی وحشت دارد و تلاش می‌کند با این کشور آشتی کند.
 حالا خبر رسیده یکی از سخنگوهای وزارت خارجه آمریکا گفته: «آمریکا و کره جنوبی به توافقی جدید دست یافته‌اند که براساس آن کره جنوبی متحد می‌شود شراکت مالی خود در امر استقرار نیروهای آمریکایی تا قریب به یک میلیارد دلار را افزایش دهد. ارتش آمریکا به کارمندان کره جنوبی هشدار داد که اگر این توافق امضا نشود، آنها ممکن است تا اواسط آوریل(اردیبهشت) سال جاری میلادی پایگاه‌هایشان در این کشور را ترک کنند.»
ایسنا در این باره به نقل از خبرگزاری رویترز نوشته، توافق سال ۲۰۱۴ که سال گذشته میلادی منقضی شد سئول را به پرداخت ۸۴۸ میلیون دلار در سال برای استقرار ۲۸ هزار و ۵۰۰ نیروی آمریکایی در کره جنوبی ملزم می‌کرد. دو متحد از مارس(فروردین) ۲۰۱۸ نتوانسته بودند به توافقی جدید دست یابند. دو طرف به همکاری در حفظ مسائل تکنیکی مربوط به استقرار نیروهای آمریکایی در این کشور آسیایی متعهد هستند.خبرگزاری یونهاپ نیز در این باره گزارش داده که این توافق برای یک سال اجرایی می‌شود و با توافق پنج ساله قبلی مغایرت دارد. این خبرگزاری همچنین گزارش داده که احتمال می‌رود دو طرف این توافق را در روزهای آتی امضا کنند. با این حال مقام‌های کره جنوبی گفته‌اند سئول به دنبال محدود کردن سهم خود به ۸۹۱ میلیون دلار و معتبر ساختن آن برای دست کم سه سال است.
شرط کره شمالی برای مذاکره با آمریکا
از سوی دیگر، ناظران سازمان ملل از پیش شرط کره شمالی مبنی بر حفظ موشک‌های هسته‌ای خود پیش از مذاکرات صلح خبر داده‌اند. به گزارش رویترز، ناظران سازمان ملل اعلام کرده‌اند کره شمالی در تلاش است تا از قابلیت‌ موشک‌های هسته‌ای و بالستیک در راستای دفاع از خود برای مقابله با حملات نظامی حفاظت کند. در گزارش محرمانه ناظران تحریم‌های سازمان ملل به کمیته تحریم شورای امنیت آمده: «شواهدی دال بر وجود تمایل مستمر برای ساخت، ذخیره‌سازی و آزمایش موشکی از سوی کره شمالی وجود دارد.» این در حالی است که نماینده ویژه آمریکا در امور کره شمالی روز چهارشنبه(امروز) با همتای کره شمالی خود در مورد برگزاری نشست دوم سران دو کشور آمریکا و کره شمالی دیدار
خواهند کرد.