kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۳۸۰
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۹

زیباکلام: دولت روحانی دولت اصلاح‌طلب نیست (خبر ویژه)

اصلاح‌طلبان با دولت روحانی شریکند اما دولت روحانی دولت اصلاح‌طلب نیست.

این تحلیل را صادق زیباکلام در مصاحبه با وبسایت فردا عنوان کرد. وی می‌گوید: از این نکته نباید غافل شویم که دولت روحانی دولت اصلاح‌طلب نیست. درست است که برخی افراد و اشخاص که با دولت آقای خاتمی هم همکاری داشتند در این دولت مشغول به کار هستند اما در مجموع بین عملکردها و سیاست‌های دولت آقای روحانی و اصلاح‌طلبان باید تمیز قائل شد. اما گفتن این حرف به این معنا نیست که اصلاح‌طلبان می‌خواهند از مسئولیتی که در انتخاب آقای روحانی بر عهده داشتند، شانه خالی کنند. اصلاح‌طلبان نه دولت روحانی را صد درصد مال خود می‌دانند و نه در مواقع شکست پشت آن را خالی می‌کنند. جریان اصلاحات یقیناً در غم و شادی این دولت شریک است.
علت ایجاد این شراکت بین اصلاح‌طلبان و دولت آقای روحانی چیست؟
زیباکلام در پاسخ این سؤال گفت: برای اینکه اصلاح‌طلبان یک مشارکت محدود در دولت آقای روحانی دارند حرف من این است آن درصدی از اصلاح‌طلبان که در دولت آقای روحانی حضور دارند در غم و شادی‌های این دولت بیش از سایر اصلاح‌طلبان شریک هستند.
وی در عین حال گفت: البته اصلاح‌طلبان یک حزب و یک تشکل سیاسی خیلی متحد نیستند که رهبری حزب تصمیم بگیرد و بدنه حزب آن را به اجرا بگذارد. اصلاح‌طلبان هم مانند اصولگرایان بیشتر یک طیف هستند و در آن افراد و چهره‌هایی هستند که تمایل بیشتری برای همکاری با آقای روحانی و همراهی بیشتری با دولت دارند، از سوی دیگر افرادی نیز هستند که انتقادات آنها از دولت یازدهم بیشتر است و معتقدند که آقای روحانی باید در مسائل جامعه مدنی، آزادی زندانیان سیاسی و ... باید خیلی قاطعانه‌تر عمل می‌کرد. بنابراین یک تفکر واحدی در میان اصلاح‌طلبان در خصوص دولت آقای روحانی وجود ندارد. بعضی‌ها همراهی یا انتقاد بیشتری دارند و بعضی نیز همراهی یا انتقاد کمتری با دولت دارند.
زیباکلام همچنین نامزدی خاتمی در انتخابات مجلس 94 را منتفی دانست و گفت: اصلاح‌طلبان واقع‌بین هستند و ایده‌آلیست نیستند. ما همه آقای خاتمی را تاج‌سر خودمان می‌دانیم اما واقع مطلب این است که اگر آقای خاتمی در انتخابات مجلس نامزد شوند شورای نگهبان قطعاً ایشان را رد صلاحیت می‌کنند. در این زمینه است که آن موقع اصلاح‌طلبان وارد چالش جدیدی می‌شوند که آیا در انتخابات شرکت کنند یا اینکه آن را تحریم خواهند کرد. بنابراین اصلاح‌طلبان نمی‌خواهند اصولگرایان را تحریک کنند و به همین دلیل بنابر مصالح ملی، آقای خاتمی در انتخابات شخصاً شرکت نخواهند کرد.