kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۳۲۱۱
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۶
برای پیشگیری از تکرار فاجعه برجام شکل گرفت

نهضت فراگیر مخالفت با چوب حراج FATF بر امنیت ملی

موج مخالفت عمومی با تصویب لوایح خودتحریمی FATF این روزها به نهضتی فراگیر تبدیل شده است؛ از تجمعات مردمی در شهرهای مختلف تا نامه‌های هشدارآمیز جنبش دانشجویی به مسئولان. منشأ این جوش و خروش‌ها، مخاطرات و مهلکه‌ها و مخمصه‌هایی است که این لوایح برای کشور به همراه خواهند داشت؛ آن هم در یک کلام نشانه‌گیری امنیت ملی و زدن چوب حراج به آن است؛ به ویژه در شرایطی که دست‌اندرکاران پخت و پز کنوانسیون‌های بین‌المللی بر تصویب و اجرای توصیه‌ها و لوایح FATF در کشور اصرار دارند و آن را علنا اعلام کرده‌اند.



سرویس سیاسی ـ

مخالفت عمومی با تصویب لوایح FATF نهضتی فراگیر را در کشور رقم زده است. مردم در شهرهای مختلف تجمع اعتراضی برپا می‌کنند و بیانیه می‌دهند که «ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام و اعضای آن نگذارند ننگ تصویب لوایح FATF به نام ایشان در تاریخ ثبت شود.» جنبش دانشجویی و کارشناسان عرصه‌های مختلف هم نامه‌های هشدارآمیز به مسئولان می‌نویسند و با یادآوری خطرات الحاق به کنوانسیون‌های بین‌المللی، آنها را از تصویب این لوایح‌‌ بر حذر می‌دارند.
مردم تجربه تلخ برجام و بدعهدی آمریکا و اروپا را هم در ذهن دارند و معتقدند دیگر نمی‌توان به وعده‌ وعیدهای غربی‌ها اعتماد کرد و به کنوانسیون‌های پخت و پز شده در اتاق‌های فکر این کشورها
ملحق شد.
حتی فارغ از همه مخاطرات تصویب این لوایح، اصرار دشمن بر اجرای توصیه‌های FATF و تصویب لوایح آن در کشور، جایی برای تردید در ضد امنیت ملی بودن آنها باقی نمی‌گذارد. به اظهارنظر سه مقام آمریکایی در این زمینه توجه کنید.
ـ سیگنال مندلکر، معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا: روند تصویب لوایح وابسته به FATF در مجلس ایران از جمله کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم (CFT) خیلی طولانی شده و ما نسبت به آن اعتراض داریم.
ـ زاراته، معاون سابق وزارت خزانه‌داری آمریکا: برای اینکه ایران از نظام مالی منزوی شود، لازم است FATF توسط ایرانی‌ها امضا شود.
ـ ماتیو لویت، مدیر برنامه مقابله با تروریسم و جاسوسی در «موسسه واشنگتن در امور خاور نزدیک»: نظارت‌های FATF بر فعالیت‌های بین‌المللی ایران باید افزایش یابد. یکی از روش‌های تضعیف محور مقاومت و قدرت‌زدایی جنگ‌های نیابتی، گسترش نظارت بر فعالیت‌‌های مالی ایران است.
یکی از این کنوانسیون‌ها و لوایح مرتبط با FATF «پالرمو» یا همان کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی است که به علت اختلاف‌نظر مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان بر سر لایحه الحاق به این معاهده بین‌المللی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شده است و این مجمع قرار است امروز به منظور بررسی آن نشست فوق‌العاده تشکیل دهد.
۲ کمیسیون سیاسی-دفاعی-امنیتی و حقوقی-قضایی مجمع تشخیص مصلحت نظام هم البته، پس از بررسی لایحه الحاق به پالرمو، آن را خلاف مصلحت کشور برشمردند.
روز جمعه یعنی یک روز پیش از بررسی لایحه الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی در مجمع تشخیص مصلحت نظام، تجمع عظیم مردم قم در مخالفت با تصویب لوایح FATF و فشار برای تصویب خودتحریمی و تشدید تنگناهای معیشتی مردم، در مصلای قدس برگزار شد.
تجمع‌کنندگان با صدور بیانیه‌ای تأکید کردند: قراردادهای استعماری پالرمو و سی‌اف‌تی را با توجه به نظر شورای نگهبان، نامه رئیس ‌فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام و مخالفت کمیسیون‌های تخصصی مجمع؛ خلاف شرع، خلاف قانون اساسی، سند بردگی ملت و ننگی ابدی دانسته و از ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام و اعضای محترم آن می‌خواهیم نگذارند ننگ تصویب آنها به نام ایشان در تاریخ ثبت شود.
مردم قم تصریح کردند: با دعوت همگان به عبرت‌گیری از عهدشکنی دشمن در عمل به برجام نافرجام، نامه هشت نفر از اعضای هیئت دولت خطاب به مقام معظم رهبری مد ظله العالی را عملیات فشار و خلاف قانون دانسته و قویا محکوم می‌کنیم. ما معتقدیم به برکت عمل به آیه شریفه «وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّهًْ وَمِن رِباطِ الخَيلِ تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ الله» هیچ سایه جنگی کشور و ملت قهرمان ایران را تهدید نمی‌کند و ادعای کسانی را که می‌گویند پذیرش برجام باعث دور کردن سایه جنگ شده؛ فریب افکار عمومی و دروغ محض می‌دانیم.
در این بیانیه آمده است: از ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌خواهیم رای‌گیری در مورد این کنوانسیون‌های استعماری، شفاف، علنی و مکتوب باشد تا مردم و تاریخ بهتر بتوانند در مورد خادمین و خائنین به ملت، قضاوت نمایند. اظهارات اخیر رئیس‌جمهور را عملیات روانی برای رد گم کردن و انحراف افکار عمومی از تورم، گرانی و بی‌برنامگی دولت در مواجه با مشکلات می‌دانیم لذا از دولت و مجلس می‌خواهیم به جای پرداختن به این حواشی، با اطاعت از فرامین ولی امر مسلمین حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای دام ظله تمام توان خود را جهت رفع مشکلات معیشتی مردم بسیج نمایند.
کنوانسیون‌های استعماری را کنار بگذارید مشکلات را با اتکا به توان جوانان
حل کنید
علاوه ‌بر تجمع قم، جمعی از دانشجویان، طلاب و اقشار مختلف مردم هم در مخالفت با لوایح مربوط به FATF  در مسجد لولاگر تهران تحصن کردند. آنها با انتشار بیانیه شماره یک خود ضمن تاکید بر اینکه راه‌حل اکثر مشکلات کشور در داخل است، اعلام کردند که با تصویب لوایح استعماری مشکلات افزایش خواهد یافت.
به گزارش فارس، تجمع‌کنندگان خاطرنشان کردند: در حالی که برخلاف نظر کارشناسان خبره اقتصادی، اکثر مشکلات کشور راه‌حل‌هایش در داخل است، حال دوباره عده‌ای در کشور می‌خواهند هزینه‌های گزافی را با قرارداد‌ها و کنوانسیون‌های استعماری بر ملت شریف وارد کنند در حالی که به گفته‌ خود مسئولین مربوطه، هیچ تضمینی برای حل شدن مشکلات بانکی و پولی با پیوستن به این کنوانسیون‌های استعماری وجود ندارد بلکه از نظر کارشناسان مشکلات فزونی می‌یابد! ما متحصنین مسجد لولاگر خواستار رد این کنوانسیون‌های استعماری در مجمع تشخیص مصلحت نظام و پیگیری حل مشکلات اقتصادی توسط مسئولین با اتکا به راه‌حل‌های روشن موجود و توان جوانان همین مرز و بوم هستیم.
اقتصاد و معیشت مردم بازیچه FATF بازی خواص
 و رفقایشان نیست
تحصن دانشجویان، طلاب و اقشار مختلف مردم در مسجد لولاگر البته به روز دوم یعنی جمعه هم رسید. مردم و نخبگان دانشجویی و حوزوی متحصن در بیانیه دومشان تصریح کردند که مصالح اسلام و مسلمین و اقتصاد و معیشت ملت بازیچه ipc (قراردادهای جدید نفتی) بازی و FATF بازی برخی خواص و رفقایشان نیست. اگر به این روند ادامه دهید جوان مومن انقلابی پرده از چهره هایتان بر خواهند گرفت و شما را به ملت و معرفی خواهند کرد.
علاوه ‌بر تجمعات مردمی، تشکل‌های دانشجویی هم با ارسال نامه به مسئولان، درباره مخاطرات تصویب لوایح FATF هشدار دادند. بسیج دانشجویی  ۵۹ دانشگاه‌ کشور با صدور نامه‌ای از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام خواستند هنگام تصمیم‌گیری درخصوص همکاری با FATF و  عضویت در کنوانسیون  CFT اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و یأس دشمنان را فراهم آورند.
اعضای مجمع تشخیص آرای خود را
به صورت شفاف اعلام کنند
جمعی از دانشجویان و اعضای جنبش «نه به FATF» هم خواهان حضور حداکثری اعضای انقلابی مجمع تشخیص مصلحت در جلسه رای‌گیری پالرمو و CFT و ارائه رأی منفی به لوایح مذکور شدند و خواستند تا برای ثبت این رای در تاریخ، اعضای مجمع تشخیص مصلحت آرای خود را به صورت شفاف اعلام کنند.
همچنین، چهل نفر از کارشناسان اقتصادی، حقوقی، سیاسی و بین‌الملل حوزوی و دانشگاهی در نامه‌ای به آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نسبت به آثار و پیامدهای زیانبار پیوستن جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون پالرمو و مقابله با تأمین مالی تروریسم CFTهشدار دادند و «نقض حاکمیت ملی»، «مداخله بیگانگان در امور کشور»، «اشراف اطلاعاتی دشمن به نظام بانکی و مالی کشور و اعمال دقیق‌تر تحریم‌ها در آینده»، «مخدوش شدن استقلال سیستم قضایی»، «تسلیم شدن در برابر خواسته‌های مخرب نظام سلطه در حوزه اقتصادی و ضربه‌های جبران ناپذیر به سیستم اقتصادی کشور» را از جمله لطمات و مخاطرات زیانبار الحاق به کنوانسیون‌های مذکور دانستند.
برای پوشش دادن ناتوانایی‌های خود به رهبری نامه می‌نویسند
جمعی از فعالان اقتصادی، بازاریان و اصناف کشور نیز در آستانه جلسه مهم مجمع تشخیص مصلحت نظام برای بررسی لایحه الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون پالرمو با صدور بیانیه‌ای تاکید کردند: یکی از اهداف انقلاب اسلامی ایران، قطع دست بیگانگان و برگرداندن عزت به ملت شریف و تاریخ ساز ایران بود که باهمت همه اقشار بویژه اصناف و بازاریان و پرچم داری امام راحل و مقام معظم رهبری،محقق شد ولی مع‌الاسف درسال‌های اخیر،برخی خواسته یا ناخواسته با دادن آدرس غلط، زمینه تسلط دوباره اجانب بر این مرز و بوم رافراهم کردند که مصداق بارز آن کلاه گشاد برجام بود که علیرغم توصیه‌های رهبر فرزانه انقلاب ودغدغدهای خواص و عموم مردم، آن شد که نباید می‌شد و الان نه چرخ اقتصاد می‌چرخد و نه سانتریفیوژ‌ها ولی هنوز توسط برخی به عنوان بزرگ‌ترین دست آورد تلقی می‌شود. واعجبا! تأسف بار‌تر اینکه دوباره موضوع پیوستن جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون پالرمو و مقابله با تأمین مالی تروریسم CFT را به میان کشیده و آن را برای دولت و مردم ایران ضروری می‌دانند و حتی عده‌ای از وزراء به رهبری نامه مشترک می‌زنند و برای پوشش دادن ناتوانایی‌های خود، این موضوع را مطرح می‌کنند، البته اعتراف هم کرده‌اند که تصویب آنها هیچ مشکلی از اقتصاد ما را حل نمی‌کند.
در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: دولت و مجلس باید به ظرفیت‌های درون کشور بویژه بخش خصوصی به معنای واقعی کلمه اعتمادکند و از اعتماد به غرب دست بکشد چرا که مؤمن از یک سوراخ دوبار گزیده نمی‌شود. ما قاطبه اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی کشور از اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌خواهیم که با رد لایحه دولت و مصوبه مجلس، مصلحت نظام اسلامی و مردم را در نظر گرفته و ما را به یوغ اجانب نکشانند.
از دید آمریکا هرکس با رژیم صهیونیستی مبارزه کند تروریست است
محمد حسین صفار هرندی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به کسانی که مدعی حق شرط ایران در پیوستن به FATF هستند و بر تصویب و اجرای آن تاکید دارند، گفت: اینکه گفته می‌شود ما می‌توانیم حق تحفظ و شرط داشته باشیم در بعضی موارد ممکن است پذیرفته باشد یعنی بگوییم که فلان کشور می‌گوید که مطابق آئینی که دارم نمی‌توانم این کار را انجام دهم و خودم را معاف می‌دانم.وی افزود: اما در مواردی هم خطاب به این کشورها تصریح می‌کنند که به علت اینکه برخی بندها، دربردارنده روح اصلی این قانون است، اگر کسی بخواهد حق شرط بگذارد پذیرفتنی نیست. واضعان این کنوانسیون‌ها یا تکمیل کنندگان آن برخی از این بندها را با دقت در آن گنجانده‌اند و اگر بگویید بخشی از آن را قبول نداریم می‌گویند اصلش همان است و نمی‌شود قبول نداشته باشید.صفار هرندی گفت: تعریفی که گروه ویژه اقدام مالی در پولشویی از تروریسم ارائه کرده‌اند، عمل مجرمانه‌ای با خصوصیات مدنظرشان است و در مصداق یابی آن، حتی جمهوری اسلامی ایران را جزو مصادیقش می‌دانند چنانکه گاهی ما را به اعتبار این تعریف محکوم کرده‌اند.
وی بیان داشت: از دید آمریکا هر کس با رژیم صهیونیستی مبارزه کند تروریست است اما آیا ما که موجودیت این رژیم‌اشغالگر را به رسمیت نمی‌شناسیم می‌خواهیم این تعریف را قبول کنیم؟ از این گذشته، ما که دیدیم سرباز صهیونیست دست کودک فلسطینی را گرفت و آنقدر با سنگ روی استخوانش کوبید که دستش شکست، کدام طرف این معادله ناجوانمردانه را محق می‌دانیم؟ ما طرف آن کودکیم که آن جلاد دستش را شکست یا طرف آن قاتل؟ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: قواعدی که در ماجرای FATF ممکن است بر ما تحمیل شود، همین است که جای این دو را عوض کنیم یعنی آن کودک فلسطینی را باید تروریست بدانیم و آن قاتل را فرشته صلح و نجات. آیا می‌توانیم این کار را کنیم؟
 صفار هرندی اظهار داشت: گفته‌اند که اگر به این کنوانسیون بپیوندیم، در مجامع جهانی راهمان می‌دهند و تحویلمان می‌گیرند که البته هنوز راستی آزمایی نکردیم که واقعاً پس از این کار، نگاهشان به ما بهتر می‌شود. از کجا می‌توانیم حدس بزنیم که چه اتفاقی می‌افتد؟ وی برجام را قرینه FATF دانست و تصریح کرد: وقتی وارد مذاکرات برجام شدیم و به خواسته‌هایشان تن دادیم، حاصلش باید این می‌شد که بهتر تحویلمان می‌گرفتند و مشکلاتمان را رفع می‌کردند، مشکلاتی که خودشان برای ما ایجاد کردند مانند تحریم‌ها که باید لغو می‌کردند اما مشاهده می‌کنیم که نه فقط لغو نشد که بدتر هم شد و تحریم‌های جدید نیز تحمیل کردند. از کجا معلوم که تن دادن به این ماجرا نیز از همان نوع نباشد؟