kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۳۰۹۰
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۳

سفیر ایران یا نماینده دشمن؟!

سفیر سابق ایران در آلمان که به تازگی مسئولیت خود را واگذار کرده طی گفت‌و‌گویی درباره مسائل فی‌مابین جمهوری اسلامی با اروپا و آمریکا، به گونه‌ای طرف غربی را گرفته که مشخص نیست وی سفیر ایران بوده یا نماینده دشمن؟



علی ماجدی، که حدود دوماه پیش در  پی اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان، مسئولیت سفارت ایران در آلمان را به کاردار تهران در این کشور اروپایی غربی واگذار کرد و راهی کشور شد  در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دولتی ایسنا به توجیه بدعهدی طرف اروپایی در اجرای تعهدات برجامی پرداخته و در اظهار نظری عجیب می‌گوید که تاخیر در اجرای SPV  صرفا به خاطر این است که اروپایی‌ها می‌خواهند این ساز و کار مالی را با نظر و توافق آمریکایی‌‌ها تدوین کنند و تاکنون در این زمینه به توافق نرسیده‌اند.
 سفیر سابق ایران در آلمان همچنین معتقد است که در زمان برجام یک انتظار نادرستی در رابطه با تاثیرات این توافق بین‌المللی بر روی زندگی اقتصادی مردم به وجود آمد به نظر می‌رسد در موردSPV نیز چنین وضعیتی در حال شکل‌گیری است، چرا که حتی در صورت اجرای SPV ممکن است دامنه آن  بسیار محدود و کوچک باشد!
ماجدی در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو گفته است که برجام برای ما عایدی‌هایی داشته اما دلیل عدم تحقق آن را اینگونه توضیح داده است: ما نتوانستیم در سال اول  که همچنان دموکرات‌ها در آمریکا بر روی کار بودند بهره‌برداری لازم را از این توافق داشته باشیم این اقدام در آخر دولت اوباما انجام شد و اگر دموکرات‌ها انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را می‌بردند گشایش‌هایی ایجاد می‌شد.این دیپلمات سپس در موضعی تاسف‌انگیز در ماجرای خروج آمریکا از برجام هم ایران را مقصر دانسته و معتقد است که ما نباید  خود را در مقابل آمریکایی‌ها قرار می‌دادیم!  و فقط یاد گرفته‌ایم دشمنی کنیم. ما باید بپذیریم که آمریکا هژمونی برتر دنیا است. ما چه دوست داشته باشیم و چه نداشته باشیم این یک حقیقت است!
ماجدی همچنین  در ادامه و درباره راه حل مسئله فوق می‌گوید که  برغم اینکه بودجه دفاعی ما کمتر از دیگر کشورهای منطقه است و یا این که دو قرن است که ایران در حمله به هیچ کشوری پیشقدم نبوده است، ولی چون اروپا و آمریکا از نگاه ما به منطقه امنیت دریافت نمی‌کنند ما باید نگاه و رفتارمان را تغییر بدهیم!
اما بخش قابل تامل و تاسف‌بارتر این گفت‌و‌گو آنجا که سفیر سابق کشورمان در آلمان، در باره اتهامات تروریستی اخیر اروپا به جمهوری اسلامی هم طرف اروپایی‌ها را گرفته است.
در ماجرای تعلل اروپایی‌ها در اجرای تعهداتشان به بهانه تدوین آن با آمریکایی‌‌ها باید پرسید که اگر بنای آمریکایی‌‌ها به اجرای تعهدات بود، اساسا چرا از برجام خارج شدند و آیا این موضوع موید آن نیست که این تاخیر 8 ماهه در اجرای تعهدات طرف اروپایی به منظور نتیجه دادن تاثیر تحریمهای آمریکا بوده است؟
وی درحالی مدعی است که درصورت پیروزی دموکرات‌ها درباره برجام گشایش‌هایی می‌شد که اساسا نقض برجام  از دولت دموکرات‌ها اوباما آغاز شد و پیش از ترامپ این اوباما بود  که در اولین روز اجرای برجام یعنی 1دی 94 با اعلام تحریم چند شخص ایرانی این توافق را نقض کرد.
این دیپلمات همچنین درحالی در ماجرای خروج ترامپ از برجام هم ایران را به دلیل آنچه رویکرد تقابلی عنوان کرده مقصر می‌داند که وی پیش از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری و در کمپین‌های تبلیغاتی خود یکی از برنامه‌های اصلی‌اش را پاره کردن برجام عنوان کرده بود.
گفتنی است روزنامه کیهان در شماره‌های آتی خود به صورت مبسوط به  این گفت‌و‌گو خواهد پرداخت.