kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۳۰۲۷
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۱
مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا

تلاش برای عبور از دیوار چین تیم ملی فوتبال پس از 15 سال به نیمه نهایی می‌رسد؟!

در مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا امروز تیم‌های ایران و چین با یکدیگر دیدار می‌کنند. تقابل این دو تیم در شرایطی است که ایران در صورت برتری برابر چین می‌تواند پس از 15 سال به نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا برسد.



سرویس ورزشی-

مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا از امروز آغاز می‌شود. در این مرحله چهار بازی برگزار می‌شود تا در نهایت چهره تیم‌های مرحله نیمه نهایی مشخص شود. در یکی از حساس‌ترین بازی‌های مرحله یک چهارم تیم ایران به مصاف چین می‌رود. دو تیم ایران و چین از قدرت‌های قدیمی قاره کهن محسوب می‌شوند و سابقه رقابت دیرین با یکدیگر دارند. مصاف پنجشنبه شب دو تیم، هفتمین تقابل آنها در تاریخ جام ملت‌های آسیا خواهد بود و با این اوصاف رویارویی ایران با چین و کره‌جنوبی پرتکرارترین تقابل تاریخ این تورنمنت به حساب می‌آید. در دیدارهای گذشته، جدال دو تیم نزدیک و نفس‌گیر بوده و در بازی‌های حذفی هیچ وقت در وقت قانونی برنده نداشته تنها برد در وقت قانونی نیز سهم ایران بوده است. ایران در صورت پیروزی برابر چین، می‌تواند بعد از 15 سال به نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا راه پیدا کند.
انتظار می‌رود ترکیب ایران در بازی با چین نسبت به بازی قبل برابر عمان دستخوش تغییراتی شود. وحید امیری هافبک چپ پای ایران در این بازی دو اخطاره است. اگر چه وحید امیری از بازیکنان کلیدی تیم ملی به شمار می‌رود و در سال‌های اخیر همواره مورد اعتماد کارلوس کی روش بوده اما غیبت او برای کارلوس کی روش یک دردسر شیرین است. به این خاطر که حالا سرمربی تیم ملی به این بهانه می‌تواند دست به تغییر تاکتیک بزند و البته برای جانشینی وحید امیری چند بازیکن خوب روی نیمکت دارد.
یکی از راه‌ها این است که از میلاد محمدی در پست دفاع چپ استفاده کند که در بازی آخر این کار را کرده بود و احسان حاج صفی را با توجه به گرایش‌های تهاجمی‌اش به جای وحید امیری به میدان بفرستد. مهدی ترابی هم بارها و بارها در این نقش در سایپا بازی کرده است. مهدی طارمی هم می‌تواند به جای وحید امیری بازی کند و شاید تنها ایراد بازی او دراین پست این است که کمی از دروازه دور می‌شود اما روی توپ‌هایی که از زاویه مخالف ارسال می‌شود، می‌تواند به دروازه حریف برای گل زنی نزدیک شود. حتی مسعود شجاعی و سامان قدوس هم می‌توانند در این پست بازی کنند.
خلاصه اینکه برای یک غایب چند بازیکن با کیفیت وجود دارد کما اینکه در جام جهانی 2018 غیبت‌اشکان دژاگه در ترکیب تیم ملی به چشم نیامد و این روزها کسی از نبودن سعید عزت الهی حرفی نمی‌زند به این خاطر که امید ابراهیمی به خوبی در نقش هافبک دفاعی بازی کرده است. همه این‌ها به خاطر این است که کارلوس کی روش در تیم ملی دو تیم خوب دارد. یک تیم که درون زمین بازی می‌کند و یک تیم که بالاجبار روی نیمکت می‌نشیند.
احتمال غیبت مدافع مستحکم چین
در سوی دیگر میدان هم فنگ ژیائوتینگ مدافع مستحکم تیم‌ ‌ملی فوتبال چین به احتمال زیاد غایب خواهد بود. مدافع ۳۳ ساله تیم‌ ‌ملی فوتبال چین در بازی‌های اخیر تیمش با مسکن، خودش را به شرایط این تیم رساند تا برای این تیم به میدان برود.مصدومیت این بازیکن در تمرینات تشدید شده و خیلی بعید است که بتواند خودش را به بازی حساس با ایران برساند. این بازیکن ۳۳ ساله از با تجربه‌های تیم‌ ‌ملی فوتبال چین محسوب می‌شود و غیبت او برابر تیم‌ ‌ملی ایرا ن می‌تواند خبر بدی برای چینی‌ها باشد.
برای بازی امروز شاگردان کارلوس کی‌روش تمام تلاش خود را خواهند کرد تا تیم ملی ایران را پس از 15سال به نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا برسانند. آن طرف شاگردان مارچلو لیپی نیز با انگیزه بسیار زیادی پای به میدان خواهند گذاشت و برای پیروزی از هیچ تلاشی دریغ نخواهند کرد.
درخواست کی روش از بازیکنان ایران
اما پیش از بازی حساس امروز، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران توصیه‌هایی به شاگردانش برای پیروز شدن داشته است. در همین خصوص روزنامه استاد الدوحه نوشت: کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم‌ ‌ملی فوتبال ایران قبل از این دیدار از شاگردانش خواسته‌هایی داشته است. این سرمربی پرتغالی از آنها خواست تا با تمرکز هر چه بیشتری در میدان بازی کنند و از موقعیت‌های که به دست می‌آورند به بهترین شکل ممکن استفاده کنند.
این روزنامه قطری با تیتر «چالش بین برنامه کی‌روش و هوش لیپی» نوشت: «کی‌روش از بازیکنانش خواسته است که برای ماندن در جام ملت‌های آسیا با سرعت بیشتری بازی کنند و تمرکز بالایی هم داشته باشند. ایران باید برابر تیمی به میدان برود که مربی با هوشی دارد و این مربی قهرمانی در جام جهانی را نیز در کارنامه دارد».
برنامه دیدارهای یک چهارم نهایی
پنجشنبه 4 بهمن 1397
*ویتنام..........................................................ژاپن (ساعت 16:30)
*چین...........................................................ایران (ساعت 19:30)
جمعه 5 بهمن 1397
*کره‌جنوبی...................................................قطر (ساعت 16:30)
*امارات....................................................استرالیا (ساعت 19:30)