kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۲۶۸۶
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۷
در نشست چهلم «شنبه‌های انقلاب» مطرح شد

هر جا رویکرد انقلابی به‌کار گرفتیم معجزه آفریدیم

نشست چهلم «شنبه‌های انقلاب» با عنوان «رشد و تعالی انسانی» در خبرگزاری فارس برگزار شد.

سید محمد حسینی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست بیان داشت: انسان نباید صرفا به دنبال تامین غرایز باشد اما مکاتب غربی می‌خواهند انسان را به شهوات و مادیات محدود کنند. به گزارش فارس، وی ابراز داشت: یکی از ویژگی‌های انقلاب اسلامی پرورش کسانی است که عشق به خدا دارند. ما 36 هزار دانش‌آموز شهید در انقلاب اسلامی داریم. ما در همه حوزه‌ها توانسته‌ایم انسان‌های مهذب و وارسته‌ای تربیت کنیم و تحویل جامعه دهیم. حسینی با ‌اشاره به رویش‌های انقلاب در دوران پس از دوران دفاع مقدس و تربیت شهدای مدافع حرم، اظهار داشت: ما خود، عبادات و مناجات‌های رزمندگان را در دفاع مقدس شاهد بودیم، اینها از دستاوردهای انقلاب اسلامی است که انسان‌های متوکل به خدا تربیت کرد. ما فناوری انرژی هسته‌ای و صنعت موشکی را در نتیجه تلاش جوانان متعهدی چون شهید طهرانی مقدم به دست آوردیم و در برخی جایگاه‌های علمی در رتبه‌های موفق قرار داریم.
وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: راهپیمایی اربعین، موفقیت‌های جوانان ما در المپیادهای جهانی، دستاوردهای نخبگان ما و... همه از دستاوردهای انقلاب اسلامی است. وی گفت: در حوزه بانوان، پیش از انقلاب در بسیاری عرصه‌ها اصلا نقشی برای بانوان تعریف نشده بود اما امروز فقط در عرصه کارگردانی سینما دست‌کم 25 نفر را داریم. حسینی اظهار داشت: امروز از نظر دانش آموخته، ایران در رتبه پنجم جهان است، ایران در جایگاه اول باسوادان بالای 15 سال است. امید به زندگی در سال 2016 در ایران 21 سال نسبت به 1979 افزایش داشته است. وی گفت: اگر دشمن امروز از دست ما اینقدر عصبانی است، به این دلیل است که روحیه انقلاب اسلامی در حال سرایت به دیگر نقاط جهان است.
محمدرضا مرندی، عضو هیئت علمی دانشگاه نیز در نشست چهلم «شنبه‌های انقلاب» خاطرنشان کرد: ما چند مانع بزرگ پس از پیروزی انقلاب اسلامی داشتیم که یکی از آنها خروج چند 100 میلیارد دلار از کشور توسط شاه مخلوع بود. به علاوه 300 مقام رژیم پهلوی هم در ماه‌های آخر رژیم پول‌های هنگفتی از کشور خارج کردند.
وی افزود: یک مانع دیگر جمهوری اسلامی در مقایسه با رژیم پهلوی، عدم همکاری کشورهای توسعه یافته با ایران بود؛ به گونه‌ای که تا ایران می‌خواهد با کشوری قراردادی اقتصادی ببندد، فورا آمریکایی‌ها می‌روند سراغ آن کشور و با پیشنهادی بالاتر از او می‌خواهند که با ایران قرارداد نبندد. اگر کمک‌های آمریکا به آلمان و ژاپن نبود، مگر این دو کشور می‌توانستند سر از خرابه‌های جنگ دوم جهانی بلند کنند.
عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: در جنگ10 شهر کشور، چند صد روستا ویران شد. به ازای هر سرباز در جبهه، 9 نفر در پشت جبهه هم درگیر می‌شوند. 11 سال پس از آغاز جنگ دبیرکل وقت سازمان ملل یادش افتاد که بگوید چه کسی آغازگر جنگ است. جنگ تحمیلی به اندازه 84 سال درآمد نفتی به ما خسارت وارد کرد. ترکیه در کدام مقطع با چنین مشکلاتی مواجه بود؟ کشوری که می‌خواهند آن را به‌عنوان بدیلی برای جمهوری اسلامی مطرح کنند.
مرندی اظهار داشت: چرا ما در سیاستگذاری‌های مالی موفق نبوده‌ایم؟ آن فکری که موشک نقطه‌ز‌ن را می‌سازد، فکری جهادی است، اما فکری که خودرو را می‌سازد، فکر تکنوکرات است. هر جا رویکرد انقلابی را به‌کار گرفتیم، معجزه آفریدیم و هر جا که این رویکرد را بر زمین گذاشتیم، ناموفق بودیم. رحیم احمدی روشن، پدر شهید احمدی روشن نیز در این نشست بیان داشت: هرجا مدیر غیر انقلابی روی کار آمده است، کار و پیشرفت کشور متوقف یا منحرف می‌شود و دو دستگی شکل می‌گیرد. این مدیران کسانی نیستند که برای جمهوری اسلامی ایران کار کنند. ما باید بدانیم که اگر اینها انتخاب شوند، جوانانی را که می‌خواهند به جامعه خدمت کنند، ناامید می‌کنند. باید خط و ربط منتخبان‌مان برای ما شناخته شده باشد.
همچنین رحیم مخدومی، نویسنده حوزه انقلاب و دفاع مقدس در نشست چهلم «شنبه‌های انقلاب» ابراز داشت: حوزه ادبیات دفاع مقدس امروز توانسته با تکیه بر یک ادبیات بومی، فخر ادبیات در حوزه بین‌المللی باشد. وی گفت: امروز شاهد بیش از ده هزار عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس هستیم و بسیاری هم به ترجمه رسیده است و با همین کتاب‌ها هم می‌شود انقلاب را صادر کرد. محمد حسین ساعی، رئیس‌دانشکده ارتباطات دانشگاه صدا و سیما نیز در این نشست خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی یک انقلاب بدون خشونت بود و بر عکس تئوری‌ها و استراتژی‌های آن روز انقلاب‌ها دعوت به خشونت نمی‌کرد، از این رو امام خمینی(ره) با ترور شاه مخالفت کردند و گفتند بر فرض که او ترور شود، فرد دیگری به جایش می‌آید.
وی بیان داشت: انقلاب اسلامی معنای جدیدی از عرفان به دنیا معرفی کرد، چون عرفان را تا آن زمان به معنایی در تضاد با آبادانی دنیا و معادل رهبانیت می‌دانستند اما انقلاب اسلامی یک عرفان حماسی را به دنیا معرفی کرد. رئیس‌دانشکده ارتباطات دانشگاه صدا و سیما گفت: زشت‌ترین پدیده بشری، جنگ است، اما انقلاب اسلامی، دفاع را به عنوان امری مقدس به دنیا شناساند. ساعی تصریح کرد: ما در انقلاب اسلامی اگر به موقعیت و رسالت خود واقف باشیم، می‌توانیم لحظه به لحظه در حال سلوک معنوی باشیم. رئیس‌دانشکده ارتباطات دانشگاه صدا و سیما خاطرنشان کرد: تربیت و تحویل شخصی مثل علامه سید عارف حسینی در شبه قاره و سید حسن نصرالله در لبنان از سوی انقلاب اسلامی، برای اثبات کارآمدی و ثمربخشی انقلاب اسلامی کافی است.