kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۲۶۰۵
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۶

طرح گفت‌وگوی ملی ماکرون شکست خورد جلیقه‌زردها با خانواده به خیابان‌ها برگشتند

هزاران معترض جلیقه زرد دیروز و در دهمین شنبه شروع اعتراضات خود بار دیگر در سراسر فرانسه به خیابان‌ها ریختند و عملا طرح گفت‌و‌گوی ملی ماکرون را که از هفته پیش کلید خورده بود به شکست کشاندند.

 دیروز شنبه جلیقه زردها در دهمین هفته اعتراضات خود این بار به همراه خانواده به خیابان‌ها آمدند. هفته پیش ماکرون که دید معترضان حاضر به عقب‌نشینی نیستند خواستار گفت‌و‌گوی ملی با آنها در مورد موضوعات اساسی کشور شد. وی درخواست کرد که مردم دیدگاه‌های خود درباره سیاست‌های دولت را در قالب «مذاکره» مطرح کنند. در اولین گام نیز جلسه‌ای 7 ساعته با 600 شهردار در نرماندی (شمال فرانسه) برگزار کرد. اما دیروز حضور گسترده معترضان در خیابان‌های پاریس و سایر شهرهای این کشور عملا ثابت کرد که طرح گفت‌و‌گوی ملی ماکرون شکست خورده است.
پلیس فرانسه 14 نفر را کور کرد
روز جمعه‌ در آستانه برگزاری دهمین دور این اعتراضات نیز وزیر کشور فرانسه به پلیس مجوز استفاده از خشونت و گاز‌ اشک‌آور بر علیه «جلیقه زردها» را صادر کرد. «کریستف کاستانر»، در بیانیه‌ای اعلام کرده اگر پلیس در اعتراضات «جلیقه زردها» از گاز ‌اشک‌آور استفاده نکند، مردم بیشتری آسیب خواهند دید. «جک توبو»، یک مدافع حقوق عمومی اما از دولت ماکرون درخواست کرده که جلوی استفاده از سلاح‌های خطرناک توسط پلیس علیه معترضان گرفته شود.
 بر اساس گزارش روزنامه‌ محلی «لیبراسیون»، ۶۹ نفر به دلیل استفاده از گاز ‌اشک‌آور در اعتراضات دچار مصدومیت شده و ۱۴ نفر چشمان خود را از دست داده‌اند. از زمان شروع این اعتراضات 10 نفر نیز جان خود را از دست داده و نزدیک به 8 هزار نفر زخمی یا دستگیر شده‌اند. طی هفته‌های گذشته «دیلی میل» حتی از آمادگی‌ پلیس ضدشورش فرانسه برای استفاده از «سلاح شیمیایی» در شرایط خاص پرده برداشت.