kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۲۶۰۳
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۶
ضمن انتقاد شدید از تصمیم ترامپ درباره سوریه

برت مک‌گورک: بقای اسد تلخ است اما حقیقت دارد

نماینده ویژه سابق آمریکا در ائتلاف به اصطلاح ضدداعش، اعتراف کرد باقی ماندن «بشار اسد» در مسند قدرت‌، یک واقعیت تلخ و بر کنار کردن وی نیز، آرزویی واهی بوده و اسرائیل و عربستان هم بدان واقف هستند.

«برت مک گورک» طی یادداشتی در «واشنگتن پست» نوشته: «ما داریم از سوریه خارج می‌شویم، شاید طی شش ماه و شاید هم در چهار ماه(به همین خاطر، تمرکز آمریکا باید روی) حفاظت از ارتش خود و خروج ایمن نیروهایش (از سوریه) باشد.»
وی در ادامه متذکر شد: «حقیقت تلخ این است که (بشار) اسد (در قدرت) باقی می‌ماند و اکنون این حقیقتی است که شرکای منطقه‌ای ما شامل عربستان سعودی و اسرائیل هم بدان رسیده‌اند. این کشورها همانند واشنگتن، مواضع خیلی تندی علیه ایران دارند، اما این را هم متوجه هستند که بدون ما، هیچ شانسی (برای آنها) وجود ندارد و این موضوع (بر کناری بشار اسد)، صرفا آرزویی واهی خواهد بود.مک گورک در ارتباط با خروج آمریکا از سوریه و تاثیر این اتفاق بر شبه‌نظامیان کرد نیز چنین نوشت: «با توجه به خروج آمریکا از سوریه، نیروهای کُرد شاید چاره‌ای جز همراهی با دمشق و کسب حمایت از دولت سوریه نداشته باشند. این موضوع تاسف‌برانگیز شاید برای اجتناب از یک فاجعه انسانی‌، ضروری باشد.»
ترکیه قابل اتکا نیست
مک گورک در ارتباط با ترکیه نیز نوشت: «در موضوع سوریه، ترکیه شریک قابل اتکایی نیست. شماری از نیروهای اپوزیسیون سوریه که ترکیه از آنها پشتیبانی می‌کند، افراطی هستند. علاوه‌بر آن، این نیروها از نظر تعداد، خیلی کمتر از آن میزانی هستند که علیه (بشار) اسد چالشی موثر به حساب بیایند.»
او سپس به واشنگتن توصیه کرد که مانع حضور نظامی ایران در سوریه شود، و این حضور را برای اسرائیل، تهدید دانست. مک گورک نوشت: «(ترسیم) اهداف محدود، برای آنهایی که امیدهای بزرگ‌تری درباره سوریه داشته‌اند، رضایت‌‌بخش نخواهد بود، اما آن امیدها مُرده‌اند. با توجه به شنیده شدن صدای تیک تاک ساعت خروج آمریکا (از سوریه)، ما باید برای حفاظت از مهم‌ترین منافع آمریکا تلاش کنیم، حتی این موضوع هم شاید کاری دشوار باشد.»
او حتی هشدار داد: «اگر رئیس‌جمهور (آمریکا) مسیر خود را تغییر ندهد، این روندها تشدید خواهد شد. شرکای ما دیگر به ما گوش نخواهند داد و تصمیماتی که مخالف منافع ما است، اتخاذ خواهند کرد. دشمنان ما با علم به اینکه آمریکا در مسیر خروج قرار دارد، منتظر خواهند نشست.»
او یادداشت خود را با این جملات پایان داد: «نکته طنزآمیز آن است که رئیس‌جمهور از آغاز، شکست داعش را به عنوان هدف خود تعیین کرده و در سال ۲۰۱۶ وعده داده بود که «داعش لعنتی را از بین خواهم برد»، اما انتخاب‌های اخیر او همین حالا هم سبب دادن حیاتی تازه به داعش و دیگر دشمنان آمریکا شده است.
برت مک‌گورک که نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در ائتلاف موسوم به «ائتلاف بین‌المللی مقابله با داعش» بود، در اعتراض به تصمیم ترامپ مبنی بر فرار از سوریه، از سمت خود استعفا داد.
جنایت جدید آمریکا
خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) اما گزارش داده‌، جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی به اصطلاح ضد‌داعش شهر «باغوز علیا» در شرق استان «دیرالزور» را بمباران کردند و20 غیر نظامی را کشتند.
این حمله آمریکا نیز طبق معمول به بهانه هدف قرار دادن عناصر داعش در منطقه تحت‌اشغال این گروه تروریستی صورت گرفته است. در بین کشته‌ها تعدادی زن و کودک نیز مشاهده شده‌اند.
به گزارش خبرگزاری فارس، برخی منابع غیر رسمی از جمله فعالان شبکه‌های اجتماعی، شمار قربانیان حمله جمعه گذشته ائتلاف آمریکا را تا ۳۱ نفر نیز اعلام کرده‌‌اند.
خبرگزاری «خطوه» وابسته به معارضان سوریه نیز با تأیید خبر این حمله، اعلام کرده که قربانیان مذکور در حال فرار از چنگ عناصر داعش بوده‌اند که هدف حملات این جنگنده‌ها قرار گرفتند! «فراس علاوی» سردبیر وبگاه «شرق‌نیوز» اظهار داشت، همه این قربانیان احتمالا قصد داشتند که با پای پیاده « باغوز علیا» را به مقصد شهرک «السوسه»
 ترک کنند.
به گفته این شخص، تا کنون مرگ ۳۵ نفر بر اثر حملات ائتلاف آمریکا ثبت شده و تنها یک خانواده ۱۰ نفر از اعضای خود را از دست داده است.ائتلاف بین‌المللی به اصطلاح ضد داعش، که سال ۲۰۱۴ تشکیل شده، تاکنون هزاران غیر نظامی را در سوریه و عراق کشته است.