kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۲۵۸۳
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۴

شرق: اروپا قصد ندارد تحریم‌ها را با SPV دور بزند(خبر ویژه)

در حالی که برخی محافل بزک کننده برجام، این بار بر بزک کرده وعده پر از خالی اروپا اصرار دارند، روزنامه شرق تصریح کرد: SPV مد نظر اروپا محدود به دارو و غذاست.

این روزنامه نوشت: کانال SPV تنها محدود به غذا و دارو است و اروپا قصد ندارد کمکی به رفع تحریم تجاری ایران کند. این خلاصه‌ای از آن چیزی است که سرپرست سازمان توسعه تجارت و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با سفیر سوئیس در تهران به آن اشاره کرد و از بدقولی اروپایی‌ها در اجرائی کردن همین کانال محدود خبر داد. سفیر سوئیس گفت: آنچه رسانه‌ها به نقل از وزیر اقتصاد سوئیس بیان کرده‌اند، دقیق نبوده است؛ اما سوئیس در ایجاد ساز و کار انسان‌دوستانه برای تجارت دارو و غذا و لوازم پزشکی به ایران مصمم است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و سفیر سوئیس در تهران دیدار کردند. سرپرست سازمان توسعه تجارت در این دیدار از تفاوت‌های کانال مالی SPV با آنچه پیش از این وعده داده شده بود، خبر داد و ضمن ابراز تأسف از اینکه کانال مالی مد نظر اروپا صرفاً محدود به غذا و دارو است، گفت: «انتظار می‌رفت اروپا تجارت اقلام تحریمی را در دستور کار قرار دهد و به کالاهایی مانند غذا و دارو بسنده نکند». مودودی همچنین اضافه کرد: این کانال مالی محدود نیز برخلاف صحبت‌های وزیر اقتصاد سوئیس هنوز غیرفعال است و ما منتظر شنیدن نتیجه مذاکره مقامات سوئیس با آمریکا درباره این کانال مالی هستیم.»
شرق می‌افزاید: سخنان سرپرست سازمان توسعه تجارت در حالی به خبرگزاری‌ها می‌رسد که پیش از این تصور می‌شد کانال مالی اروپا قرار است نقش ناجی را بازی کند و امکان تجارت همه کالاهای غیرتحریمی از سوی اتحادیه اروپا را فراهم کند.
سفیر سوئیس در این دیدار و در پاسخ به سخنان مودودی گفت: «این کشور هیچ تضمینی برای راه‌اندازی سازوکار مالی ویژه اروپا نداده است». لاتینر همچنین اضافه کرد، «سخنان وزیر اقتصاد سوئیس با آنچه در رسانه‌ها منعکس شده، کمی متفاوت است و سوئیس هیچ تضمینی برای راه‌اندازی یک ساز و کار مالی ویژه اروپا نداده؛ اما در راه‌اندازی کانال مالی با ساز و کار انسان‌دوستانه برای کالاهای پزشکی، دارو و غذا کاملاً مصمم است.»
فریبا مستوفی، ‌رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق تهران نیز دو روز قبل در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفته بود: «هیچ کشوری در اتحادیه اروپا میزبانی SPV را نپذیرفته و هیچ کشوری هم نمی‌داند که با چه مکانیسمی باید آن را اجرائی کند. همه کشورهای بزرگ اروپایی می‌دانند که نمی‌توانند با ایران کار کنند و بنابراین SPV یعنی هیچ».