kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۲۴۵۸
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۴
ضمن دیدار با شهردارهای فرانسه

ماکرون به امید پایان شورش‌ها گفت‌وگوی ملی را با عجله کلید زد

رئیس‌جمهور فرانسه که با امید پایان یافتن شورش‌ها از مردم خواسته بود تا در گفت وگوی ملی شرکت کنند، طی جلسه‌ای هفت ساعته برای رهایی ازبحران ایجاد شده در کشورش، با ۶۰۰ شهردار به گفت‌وگو پرداخت.



سرویس خارجی-

طی هفته‌های گذشته که در نتیجه سرکوب اعتراضات مردمی و درگیری نیروهای دولتی و جلیقه زردها، 10 نفر کشته و نزدیک به 8000 نفر زخمی و دستگیر شده‌اند، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور که دید جلیقه زردها حاضر به عقب‌نشینی نیستند، خواستار گفت‌وگوی ملی شد. ماکرون در قالب نامه‌‌ای که اواخر وقت یکشنبه شب منتشر شد، از شهروندان خواست تا خشم خود را به راهکار تبدیل
کنند. وی درخواست کرد که مردم دیدگاه‌های خود درباره سیاست‌های دولت را در قالب مذاکره مطرح کنند.به همین دلیل، رئیس‌جمهور فرانسه در نخستین روز از اجرای طرح گفت وگوی ملی برای برون رفت از بحران تظاهرات ضد نظام سرمایه‌داری، طی جلسه‌ای ۷ ساعته با ۶۰۰ شهردار به مناظره پرداخت. در این مناظره که در نرماندی (شمال فرانسه) برگزار شد، ماکرون پس از شنیدن سخنان و انتقادات شهرداران، به تشریح طرح گفت وگوی ملی پرداخت، که قرار است به مدت دو ماه در سراسر فرانسه از طریق شهرداری‌ها به اجرا درآید.بر اساس طرح آشتی ملی یا گفت وگوی ملی ماکرون، که جزییات آن در قالب نامه پنج صفحه‌ای و ۳۵ سؤالی از طریق رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در اختیار مردم قرار گرفته است، فرانسوی‌ها می‌توانند به انتقاد و شکایت از برنامه‌های اصلاحی دولت به ویژه در حوزه اقتصادی بپردازند. البته، براساس نظرسنجی، فقط ۴۰ درصد فرانسویان اعلام کرده‌اند در طرح گفت وگوی ملی ماکرون شرکت خواهند کرد.67 درصد فرانسویان نیز اعلام کرده‌اند طرح ماکرون به سرانجام مورد نظر که همان اصلاحات بنیادین است، نخواهد رسید.مخالفان دولت و فعالان جنبش ضد سرمایه‌داری با رد طرح آشتی ملی ماکرون اعلام کرده‌اند، این طرح برای خرید زمان و فرسایشی کردن روند اعتراضات مطرح شده است.جنبش ضد سرمایه‌داری در حالی اعتراضات خود را در دهمین هفته متوالی از سرگرفته که تا کنون ۱۰ کشته و بیش از 8000 زخمی و بازداشتی داشته و قرار است معترضان شنبه پیش رو نیز بار دیگر به خیابان‌ها بیایند.ماکرون نخستین رهبر فرانسوی نیست که طرح آشتی ملی را مطرح کرده است، در سال ۱۷۸۹ میلادی نیز لویی شانزدهم طبقه‌اشراف فرانسه، کشیش‌های کلیسا و شهرداران را فراخواند تا با گفت‌وگو راهی را برای فرونشاندن نارضایتی مردمی بیابند. اما این روش موفق نبوده و نه تنها خشم مردم فروکش نکرده، بلکه چهار ماه بعد، لویی شانزدهم از قدرت برکنار شد و چهار سال بعد نیز با گیوتین سرش را از تن او جدا کرده‌اند.
گفتنی است روز به روز بر تعداد مخالفان و معترضان افزوده می‌شود