kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۲۴۵۵
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۴
روحانی در نشست مشترک هیئت وزیران با استانداران:

نگرانی آمریکایی‌ها از توانمندی‌های ملت ایران است

رئیس‌جمهور در نشست مشترک هیئت وزیران با استانداران گفت که آمریکایی‌های نگران از توانمندی‌های ملت ایران به دنبال اعمال فشار حداکثری هستند اما مردم بدانند مسئولین برای تامین کالاهای اساسی جامعه در تلاش هستند.




حجت‌الاسلام حسن روحانی روز چهارشنبه در نشست مشترک هیئت وزیران با استانداران سراسر کشور، با بیان اینکه مردم ما بسیار هوشیارتر از تصورات دشمنان هستند، وزرا و استانداران را به تلاش بیشتر برای رفع مشکلات و عبور از تحریم‌های ضدایرانی آمریکا فرا خواند و تاکید کرد: آمریکایی‌های نگران از توانمندی ملت ایران، به دنبال اعمال فشار حداکثری هستند اما این فشارها بی‌نتیجه خواهد بود. مردم مطمئن باشند تمام مسئولان برای تأمین کالاهای اساسی اعم از تأمین ارز، با همه توان در تلاشند و نباید هیچگونه نگرانی داشته باشند.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز در شرایط ویژه‌ای قرار داریم، اظهار داشت: مردم در زندگی، کسب و کار، فعالیت، واردات و صادرات، تولید، بازار و معیشت خود، مشکلاتی دارند، اما چون می‌دانند ریشه این مشکلات عمدتاً از سوی دشمنان  طراحی شده و آنها آغازگر این صحنه برای ما و منطقه هستند، کاملاً‌ در محاسبات خود سهم دولت، دیگر دستگاه‌ها و داخل و خارج را می‌سنجند.
روحانی با ‌اشاره به پرتاب ماهواره پیام که اولین ماهواره عملیاتی کشور بود، گفت: در این پرتاب موفقیت‌های خوبی داشتیم و البته ناکامی‌هایی جزیی هم بوجود آمد اما در مجموع دستاورد مثبت و بسیار خوبی بود. در زمینه پرتاب‌کننده و هم در زمینه ساخت ماهواره به موفقیت‌های بالایی دست پیدا کردیم و این بدان معنا است که ایران امروز در این مسیر قرار گرفته و‌اشکالات جزیی که وجود دارد، ظرف چند ماه آینده برطرف خواهد شد. مردم بدانند که کشور ما در این فناوری موفق بوده و توانستیم وارد فضا شویم و این برای کشاورزی، محیط زیست، کسب اطلاعات مورد نظر و حفظ جنگل‌ها و مراتع بسیار حائز اهمیت بوده و آن را دنبال خواهیم کرد.
روحانی با بیان اینکه امروز آمریکایی‌ها برخلاف تعهدات خود و با همراهی چند کشور در منطقه به فکر اعمال فشار حداکثری به ملت ایران افتاده‌اند، گفت: با همه توان به دنبال اعمال فشار در زمینه درآمدهای ارزی، حمل‌ونقل و ارتباطات بانکی ما هستند که باید با هر سه مورد مقابله کرده و در برابر آنها ایستاده و راه‌حل مناسب را پیدا کنیم.
روحانی تأکید کرد: مردم عزیز ایران مطمئن باشند که دولت لحظه‌ای در این راستا آرام ننشسته و همه توان خود را بکار گرفته است و این توان می‌تواند ما را از مشکلات عبور دهد. البته باید در زمان سختی و مشکلات تاب‌آوری مردم افزایش یابد و ما نیز سعی می‌کنیم، تاب‌آوری اقتصادی کشور و سایر قدرت‌های اجتماعی را افزایش دهیم.
روحانی با بیان اینکه در بخش حمل‌ونقل اقدامات خوبی به انجام رسیده و اخیراً ناوگان حمل‌ونقل دریایی کشور افزایش خوبی یافته است، گفت: در حال حاضر ۱۰ فروند به کشتی‌های حمل‌ونقل قاره‌پیمای کشور افزوده شده و این خبر خوشحال‌کننده‌ای است که می‌تواند اتکای ما  به دیگران را در این حوزه کاهش دهد.
روحانی با بیان اینکه یکی از مبانی دولت افزایش صادرات غیرنفتی کشور بوده است و در این راستا تلاش می‌کنیم، گفت: امروز صادرات غیرنفتی کشور افزایش یافته و امسال در بسیاری از موارد، صادرات غیرنفتی ما بیشتر خواهد شد به گونه‌ای که براساس اعلام استان‌ها صادرات غیرنفتی آنها حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد بیشتر از سال گذشته شده و این بدان معنا است که مسیر درستی را انتخاب کرده‌ایم. روحانی تصریح کرد: در این شرایط بهترین راه این است که بخش خصوصی کشور با بخش خصوصی سایر کشورها و بویژه همسایگان ارتباطی تنگاتنگ داشته باشند و ما برخی از امور را به بخش خصوصی واگذار کنیم؛ ضمن اینکه بخش خصوصی هم باید با نظم و قانون‌مداری خاصی حرکت کند تا دچار مشکل نشده و با کمک هم بتوانیم از این شرایط عبور کنیم.
رئیس‌جمهور با‌ اشاره به اینکه مواردی که بعضی از استانداران اعلام کرده‌اند، مشکلاتی در زمینه‌های حمل‌ونقل گمرکات و اقتصاد و دارایی است، گفت: این نشان می‌دهد که وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و اقتصاد و دارایی امروز مسئولیت بزرگی برای بازکردن گره‌های این مشکلات برعهده‌ دارند و باید در این زمینه تلاش کنند.
وی با بیان اینکه تلاش خوبی در زمینه مسایل بانکی انجام شده است، خاطر نشان کرد: در زمینه مسایل ارزی، تبادلات بانکی نسبت به دو ماه گذشته در شرایط بهتری قرار گرفته، اما هنوز باید اقدامات بیشتری انجام دهیم. با تبادل با پول ملی، شرایط بهتر شده و نقل و انتقال مالی و صادرات و واردات را تسهیل خواهد کرد.
وی با تأکید بر اینکه باید ذخایر کالاهای اساسی کشور، همیشه در حد مطمئن باشد، گفت: امروز ذخایر کالاهای اساسی کشور بهتر و بیشتر از هر زمان دیگری است و این یکی از اقدامات ارزشمند دولت است.