kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۲۳۸۲
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۳
گام دیگری از «ما می‌توانیم»

ماهواره عملیاتی پیام در یک قدمی موفقیت کامل

اگرچه ماهواره پیام در آخرین گام برای قرار گرفتن در مدار به نتیجه نرسید اما ماهواره‌های بعدی در راه هستند تا دانشمندان و پژوهشگران ایرانی یک بار دیگر ثابت کنند، «ما می‌توانیم.»

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در صفحه شخصی خود در پی عدم موفقیت «پرتابگر ماهواره» خطاب به وزیر دفاع پیامی را منتشر و تاکید کرد: سیمرغ ایرانی، با شکوه و عظمت امروز غرید، «پیام» فضایی ما، شاید در ظاهر به سرانجام نرسید، اما «سیمرغ» خود پیام اقتدار ملت ایران بود. به نوبه خودم از تلاش‌های مجاهدانه حضرتعالی و همکارانتان تشکر می‌کنم.
آذری جهرمی در ادامه پیام خود به وزیر دفاع تاکید کرده است: اطمینان دارم با تجربه امروز، فردا توانمندتریم.
دوستی در انتظار حضور در مدار
گفتنی است وزیر ارتباطات دیروز طی پیام دیگری در صفحه شخصی خود نوشت: بامداد با وزرای ارتباطات دولت‌های هشتم تا دوازدهم به پایگاه فضایی امام خمینی رفتیم. ماهواره‌بر با طی دو مرحله موفق، در مرحله سوم به سرعت کافی نرسید و «پیام» در مدار آرام نگرفت. «دوستی» در انتظار حضور در مدار، با جوانان عزم کردیم مجدد بسازیم.
جهرمی همچنین در ارتباط تلفنی با برنامه حالا خورشید تلویزیون اظهار داشت: سرعت جدا شدن ماهواره از ماهواره‌بر مناسب نبود و به سرعت مطلوب نرسید و متاسفانه در لحظه آخر ماهواره در مدار قرار نگرفت.
وی افزود: ما دوست داشتیم خبر خوب به مردم بدهیم اما به هر حال هر کاری فراز و فرودهایی دارد.
جهرمی تصریح کرد: ما ناامید نمی‌شویم و مجددا برای این موضوع تلاش خواهیم کرد.
بر اساس این گزارش ماهواره «پیام» دانشگاه صنعتی امیرکبیر به منظور انجام مأموریت تصویربرداری طراحی و ساخته شد و با توجه به عدم همکاری سایر کشورها در پرتاب آن، این ماهواره بامداد دیروز با ماهواره‌بر سیمرغ پرتاب شد که ماهواره‌بر با طی دو مرحله موفق، در مرحله سوم به سرعت کافی نرسید و «پیام» در مدار آرام نگرفت.
ماهواره عملیاتی پیام تا موفقیت کامل یک قدم راه دارد و امید می‌رود با تلاش دانشمندان داخلی این یک گام باقی مانده نیز به سرعت طی و ماهواره پیام در مدار قرار گیرد.