kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۲۳۷۱
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۸
گزارش خبری تحلیلی کیهان از سفر مهم وزیر امور خارجه به عراق

گسترش همکاری‌های اقتصادی و مقابله با تحریم‌ها محور گفت‌وگوهای ظریف با مقامات عراقی

گسترش همکاری‌های اقتصادی و مقابله با تحریم‌ها، محور گفت‌وگوهای ظریف با مقامات عراقی بود.



سرویس سیاسی-

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه روز یکشنبه در راس یک هیئت بلندپایه سیاسی و اقتصادی برای انجام یک سفر چهار روزه و دیدار با مقامات عراق و همچنین شرکت در چند نشست مشترک اقتصادی وارد بغداد شد.
ظریف روز یکشنبه، پس از دیدار با همتای عراقی، با عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با تبریک دستاوردهای سیاسی ملت عراق و تشکیل دولت جدید، بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از ثبات و حاکمیت ملی و دستاوردهای مردم‌سالاری در عراق تاکید کرد.
عادل عبدالمهدی نیز در این دیدار بر خواست مردم و دولت عراق برای داشتن بهترین روابط با ایران و بهره‌گیری حداکثری از  ظرفیت‌های دو کشور تاکید کرد.
در ادامه سفر ظریف به عراق، وی روز دوشنبه با «محمد الحلبوسی» رئیس ‌پارلمان عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.
در این نشست که معاونان رئیس‌ و روسای فراکسیون‌های پارلمانی این کشور نیز حضور داشتند، رئیس ‌مجلس عراق، با ‌اشاره به تاریخ و منافع مشترک دو کشور، از نقش جمهوری اسلامی ایران در کمک به ملت عراق در شکست داعش قدردانی و بر تقویت و گسترش روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف و به ویژه اقتصادی تاکید کرد.
ظریف نیز در این دیدار با ‌اشاره به روابط خوب دو کشور، به ویژه روابط پارلمانی دو کشور در سال‌های اخیر، افزود: دیدار ۷ میلیون ایرانی و عراقی در سال از کشورهای یکدیگر، یک ملاک برجسته در نزدیکی دو ملت بزرگ ماست.
«بشیر حداد» معاون دوم رئیس ‌پارلمان عراق نیز روز دوشنبه پس از دیدار با وزیر خارجه کشورمان، تاکید کرد که عراق به دنبال ایجاد روابط گسترده‌تر با ایران است.
دیدار با رئیس‌جمهور عراق
ظریف، دوشنبه شب با برهم صالح رئیس‌جمهور عراق دیدار و درخصوص مهم‌ترین موضوعات و مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کرد.
وی در این دیدار با‌ اشاره به دیدارهای خود با مقامات عالی و شخصیت‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی عراقی، مذاکرات صورت گرفته را سازنده و آغازگر فصل نوینی در ارتقا و تحکیم همکاری‌های فیمابین دو ملت و کشور برادر و همسایه ارزیابی کرد.
برهم صالح رئیس‌جمهور عراق نیز در این دیدار، ضمن ‌اشاره به سفر اخیرش به تهران و نیز پیشرفت‌های قابل ملاحظه در روابط اقتصادی و بازرگانی دو کشور، از روند جاری و آینده این مناسبات با هدف تقویت پیوندهای دو ملت عراق و ایران ابراز رضایت و خرسندی کرد.
دیدار با شخصیت‌های عراقی
«سید عمار حکیم»، رهبر جریان حکمت ملی عراق روز دوشنبه با ظریف دیدار کرد.
حکیم در دیدار با وزیر خارجه کشورمان ضمن تاکید بر عمق راهبردی روابط میان دو کشور تاکید کرد، در زمینه تحریم‌های آمریکا عراق همواره در کنار ایران ایستاده است.
ظریف همچنین روز دوشنبه در ادامه دیدارها و رایزنی‌های خود با مقامات عراقی، با «هادی العامری» رئیس‌ فراکسیون ائتلاف سازندگی، شیخ «اکرم الکعبی» دبیرکل نُجَباء، «نوری المالکی» نخست‌وزیر اسبق و رئیس‌حزب الدعوه عراق و جمعی از شخصیت‌ها و نمایندگان اقلیت‌های دینی عراقی دیدار کرد.
سفر به کردستان عراق
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پس از پایان دیدارهای خود در بغداد، صبح سه‌شنبه با استقبال «نیچروان بارزانی» نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق وارد اربیل شد.
بارزانی در دیدار با وزیر امور خارجه کشورمان روابط اقلیم کردستان عراق با ایران را بسیار بااهمیت توصیف کرد و ارتقا و گسترش این روابط را از جمله در زمینه همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی، جزیی از سیاست‌های اقلیم خواند.
وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این دیدار، روابط ایران با جمهوری عراق و اقلیم کردستان را دیرینه، ممتاز، سازنده و در حوزه اقتصادی و بازرگانی رو به توسعه و گسترش توصیف کرد.
برگزاری نشست تجاری
ظریف، روز سه‌شنبه در نشست تجاری ایران و اقلیم کردستان عراق طی سخنانی عنوان کرد: ما خواهران و برادران کُرد در عراق و سوریه را از خود می‌دانیم، چون ما از یک ریشه هستیم و همه ما در کنار هم بودیم.
وزیر خارجه ایران همچنین خطاب به تجار و بازرگانان به آنها گفت: اطمینان می‌دهم که تحریم‌های آمریکا تاثیری در معاملات نخواهد داشت.
«نیچروان بارزانی» نخست‌وزیر منطقه کردستان عراق نیز در نشست تجاری مشترک این منطقه و ایران گفت: کلمه‌ای برای سپاسگزاری از کمک‌های ایران به اقلیم کردستان نمی‌یابم.
وی در ادامه با ‌اشاره به وجود افق روشن برای روابط تهران و اربیل گفت: ما و ایران همسایه یکدیگر هستیم و گذشته و تاریخی دور و دراز داریم. منطقه کردستان پس از عبور از جنگ با داعش و بحران آوارگان و پناهندگان و رهایی از تحریم‌های اقتصادی وارد مرحله جدیدی می‌شود و این مسئله بر توسعه روابط با ایران بر اساس قوانین بین‌المللی تاثیر خواهد گذاشت.
ظریف در ادامه دیدارهایش با مقامات اقلیم کردستان عراق، با «مسرور بارزانی» مشاور شورای امنیت اقلیم کردستان عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.
دیدار با مسعود بارزانی
ظریف ظهر سه‌شنبه با «مسعود بارزانی» رئیس‌ حزب دموکرات کردستان عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.
طرفین در این دیدار با ابراز خرسندی از روابط کنونی اقلیم و جمهوری اسلامی ایران، از بسط و توسعه آن، به ویژه با افزایش همکاری‌های بازرگانی و اقتصادی، از طریق مشارکت و همکاری‌های تجار، صنعتگران و کارآفرینان دو طرف، حمایت کردند.
اهمیت تفاهم و همکاری بین اقلیم کردستان با دولت مرکزی عراق، روند تشکیل دولت اقلیم و همچنین مسائل منطقه و از جمله اوضاع سوریه و لزوم ادامه روندهای سیاسی برای حل مشکلات این کشور از دیگر موضوعات مورد گفت‌وگوی وزیر امور خارجه کشورمان با رئیس ‌حزب دموکرات کردستان عراق بود.
سفر روحانی به عراق
ظریف در عراق در گفت‌وگویی با خبرنگاران با ‌اشاره به دیدارش با نخست‌وزیر عراق، گفت: نخست‌وزیر دستورات لازم را برای حل برخی موضوعات اقتصادی صادر کرد. همچنین در این دیدار توافق شد که سفر آقای روحانی رئیس‌جمهوری کشورمان به بغداد به دعوت رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر عراق، در اسفندماه به این کشور انجام شود و این موضوع بین ما نهایی شد.
تفاوت سفر ظریف و ترامپ به عراق
وزیر خارجه کشورمان در سفری چهار روزه با اعلام قبلی و در روز روشن به عراق سفر کرد. این در حالی است که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در اوایل دی ماه در سفری دزدانه و بدون اعلام قبلی، شبانه به عراق سفر کرد.
این رفتار حقارت‌آمیز ترامپ در حالی رخ داد که وی هفت تریلیون دلار برای ایجاد خاورمیانه(غرب آسیا) مطلوب خود خرج کرده بود که در این رویکرد ناکام ماند.
علاوه ‌بر این سفر وزیر خارجه کشورمان به عراق بر خلاف سفر ترامپ به این کشور با استقبال گسترده گروه‌های سیاسی عراق مواجه شد.
نکته قابل توجه اینجاست که وزیر امور خارجه کشورمان در جریان این سفر در دیدار با مقامات عراق، زمان نهایی سفر آقای روحانی به این کشور همسایه‌ را نیز مشخص کرد.
اهمیت روابط اقتصادی
بررسی آماری نشان می‌دهد مجموع صادرات کالا و خدمات ایران به عراق، 5 برابر صادرات ایران به 28 کشور اروپایی است.
ایران سومین تامین‌کننده نیاز بازار کالایی (غیرنفتی) عراق پس از ترکیه و چین است.
همکاری‌های مشترک در زمینه خدمات فنی و مهندسی، همکاری در زمینه صادرات برق، همکاری‌های گسترده و بسیار نزدیک امنیتی در دوره پساصدام و مخصوصا همکاری دو کشور برای از بین بردن داعش، وجود ارتباطات بسیار گسترده و ‌اشتراکات فرهنگی و مذهبی عمیق، موجب حساسیت دشمنان این دو کشور شده است که بیش از پیش درصددند مانع ادامه این همکاری‌ها شوند.
بررسی داده‌های آماری گمرک ایران نشان می‌دهد صادرات غیرنفتی ایران به عراق از دومیلیارد و 762 میلیون دلار در سال 1387  به پنج ‌میلیارد و 150 میلیون دلار در سال 90، پنج میلیارد و 949 میلیون دلار در سال 92 و شش میلیارد و 424 میلیون دلار در سال 96 رسیده است. این میزان یعنی صادرات 6/4 میلیارد دلاری در سال 96 به عراق، ایران را پس از ترکیه با بیش از 9 میلیارد دلار و چین با 8/4 میلیارد دلار در رتبه سوم مبادی وارداتی عراق قرار می‌دهد.