kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۲۲۸۸
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۳
گزارش خبری تحلیلی کیهان

اجلاس لهستان دورهمی تودهنی خوردگان

آمریکایی‌ها در جدیدترین حماقت و ‌اشتباه محاسباتی خود از کارزار تحریم اقتصادی به برگزاری اجلاس با حضور تو دهنی خوردگان از انقلاب اسلامی و به عبارتی مانور پس از شکست رسیده‌اند.



سرویس سیاسی –

«در دهم دی ماه سال ۵۶، رئیس‌جمهور آمریکا آمد در تهران و یک نطق غرّائی کرد در تمجید اغراق‌آمیز و دروغین از محمّدرضا. در این نطق غرّاء گفت «ایران جزیره‌‌ ثبات است»؛ یعنی چه؟ یعنی خیال آمریکا از ایرانِ وابسته و مسئولان نوکرمَآب ایران آسوده است؛ اینجا جزیره‌‌ ثبات است -این مال دهم دی ماه است- دَه روز نشده بود که قضیّه‌‌ قم اتّفاق افتاد و نوزدهم دی ماه مردم قم قیام کردند، حرکت کردند، با جان خود، با تن خود علیه آن رژیم ظالم و وابسته و فاسد به میدان آمدند. دستگاه محاسباتی آمریکا و غرب این است؛ این را توجّه کنید. خود غربی‌ها، خود آمریکایی‌ها می‌بالند به قدرت محاسباتی خودشان، به قدرت تحلیل خودشان، به آینده‌نگری خودشان، و اینجا هم یک عدّه‌ غرب‌زده‌‌ آمریکازده پُز قدرت محاسباتی آمریکا را می‌دهند که «آمریکایی‌ها این‌ جور گفتند، فلان دانشمند آمریکایی، فلان مرکز پژوهشی آمریکایی این‌ جور گفته، این‌ جور دنیا را شناخته، این ‌جور آینده را تصویر کرده». قدرت محاسباتی آمریکا این است [که می‌گوید] «اینجا جزیره‌‌ ثبات است»، کمتر از دَه روز بعد معلوم می‌شود که جزیره‌‌ ثبات یعنی چه؛ قیام قم، بعد قیام تبریز، بعد حرکت عظیم، بعد آن طوفان زیر و رو‌کننده‌‌ انقلاب اسلامی و نابودی رژیم وابسته‌‌ سرسپرده‌‌ طاغوت و پهلوی [رخ می‌دهد]؛ این قدرت محاسباتی، این توانایی محاسباتی تا امروز همان‌ جور است. همین چندی پیش در همین نزدیکی، یکی از دولتمردان آمریکایی در جمع یک مشت اوباش و تروریست گفت امیدوار است یا آرزو دارد که جشن کریسمس ۲۰۱۹ را در تهران بگیرد؛ جشن کریسمس ۲۰۱۹ همین چند روز پیش بود. این همان قدرت محاسباتی است، اینها همان آدمها‌یند. محاسبات آنها اقتضا می‌کند که یک چنین امیدی داشته باشند؛ مثل امید صدّام‌حسین که [می‌خواست] یک هفته‌ای بیاید تهران، مثل امید مزدور دیگرشان منافقین که از کرمانشاه راه بیفتند در ظرف سه روز مستقیم خودشان را برسانند تهران؛ اینها محاسبات است! توانایی محاسبات دشمن این است. بعضی از دولتمردان آمریکا وانمود می‌کنند دیوانه‌اند؛ بنده البتّه این را قبول ندارم، امّا حقیقتاً احمقهای درجه‌‌ یک هستند.»
اینها بخشی از بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اخیر با مردم قم درباره محاسبات غلط دشمن است که به موازات سال‌های پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی استمرار داشته و بارها از سوی ایشان مورد‌اشاره قرار گرفته است.
آمریکایی‌ها به عنوان دشمنان اصلی ملت ایران در 40 سال گذشته، به رغم سرمایه‌گذاری‌های کلان برای به شکست رساندن انقلاب اسلامی و متوقف کردن حرکت رو به جلوی ملت ایران، در همه برنامه‌های‌شان با شکست و ناکامی مواجه شدند و دلیل اصلی این شکست‌ها و ناکامی‌ها، محاسبات غلط و نشناختن مردم و جامعه ایران است.آنها طی این سالها از هیچ خباثتی برای به زانو درآوردن ملت ایران فروگذار نکردند اما در مقابل هر بار با تو دهنی محکم‌تر ملت مواجه شده‌اند و برایشان نتیجه‌ای جز سر شکستی نداشته است.
حالا این روزها هم در جدیدترین حماقت و ‌اشتباه محاسباتی خود از کارزار تحریم اقتصادی به برگزاری اجلاس، کنفرانس و به عبارتی مانور پس از شکست رسیده‌اند.
 در این راستا اخیرا پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا اظهارکرده که در میانه‌های ماه آینده اجلاسی ضدایرانی به میزبانی لهستان برگزار خواهد شد که در آن از برخی ورشکستگان سیاسی و تودهنی خوردگان از انقلاب اسلامی در منطقه و جهان دعوت بعمل آمده است. این در حالی است که مشخصا با وجود تجربه‌اشتباهات محاسباتی پی‌در‌پی و سیاستهای شکست خورده‌شان علیه ایران، بی‌شک در این اجلاس نیزشاهد شکست دیگری در پرونده سیاست خارجی آمریکا و اذناب منطقه‌ای‌اش خواهیم بود.
شکست سیاست‌های ترامپ
جمعه گذشته بود که خبری از سوی وزارت خارجه آمریکا مبنی بر برگزاری اجلاسی بین‌المللی درباره خاورمیانه و با محوریت ایران منتشر شد. در این راستا مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، در مصاحبه‌ با شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز این کشور با اعلام اینکه این اجلاس با حضور نمایندگانی از کشورهای مختلف خاورمیانه، آسیا، اروپا و آفریقا طی روزهای ۱۳ و ۱۴ فوریه(۲۴ و ۲۵ بهمن) در لهستان برگزار می‌شود، مدعی شد: «تمرکز گفت‌وگوها بر ثبات خاورمیانه، صلح، آزادی و امنیت در منطقه خواهد بود و طی آن اطمینان حاصل می‌شود تا ایران صاحب‌نفوذی بی‌ثبات‌‌گر نباشد.» گرچه این پایان کار نبود و پمپئو در اقدام بعدی از بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که محکمترین تودهنی را در منطقه از انقلاب اسلامی خورده، به عنوان اولین مهمان برای شرکت در این گردهمایی تودهنی خوردگان از ایران دعوت کرد.
اینکه آمریکایی‌ها از اعمال تحریم‌های به قول خودشان فلج‌کننده و سخت علیه ایران به برگزاری کنفرانس و اجلاس علیه ایران رسیده‌اند خود نشانگر شکست سیاست‌های آنها در قبال ایران و همراهی نکردن بخش قابل توجهی از جامعه جهانی با ترامپ و دولتمردانش است.
چیزی شبیه اجلاس
دوستان سوریه
پمپئو به گفته خود با هدف ایجاد ائتلاف علیه ایران به خاورمیانه آمده است اما کیست که نداند ایجاد همگرایی میان کشورهای عربی از حد یک ایده فراتر نمی‌رود. به عبارتی ایجاد ائتلاف غربی عربی عبری پروژه‌ای است که تنها روی کاغذ وجود دارد و تلاش‌ها برای عملیاتی کردن آن بارها شکست خورده است. نمونه عینی آن برگزاری اجلاس باصطلاح دوستانه سوریه با محوریت آمریکا بود که نتیجه‌ای جز شکست سیاست‌های آمریکائی‌ها در سوریه و خروج خفت‌بار از این کشور نداشت.
در همین رابطه «عبد‌الباری عطوان» روزنامه‌نگار سرشناس عرب زبان در بخش سخن سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای «رای‌الیوم»، کنفرانس ضدایرانی لهستان را از پیش شکست خورده توصیف کرد و می‌نویسد: «کنفرانسی که پیشنهاد شده برای بررسی مسائل خاورمیانه و مقابله با ایران در ماه آینده در لهستان برگزار شود، ما را یاد کنفرانس دوستان سوریه می‌اندازد که بیش از ۶۵ کشور به رهبری آمریکا در چندین کشور غربی و عربی برگزار کردند. وقتی گروه دوستان سوریه در تغییر نظام سوریه شکست خورد، آیا کنفرانس لهستان در تغییر نظام ایران موفق خواهد بود؟»
ایجاد ائتلاف عربی غربی با عنوان «اتحاد راهبری خاورمیانه» علیه ایران نیز یکی دیگر از اقدامات بی‌نتیجه آمریکا علیه ایران است که اوایل سال گذشته و با نمایش مضحک دست‌های خونین بر روی گوی بلورین، به میزبانی عربستان و با محوریت آمریکا برگزار شد که تنها خروجی آن برای دوشیدن بیشتر سعودی‌ها بود.
اخیرا هم تصویری از اجلاس شرم‌الشیخ که در آستانه حمله آمریکا به عراق و در راستای مخالفت با سیاست‌های ایران برگزار شده بود منتشره شده و در توضیح آن آمده است: این عکس متعلق به کنفرانس سال 1996 در مصر است که هدفش مقابله با ایران بود. همه افراد ردیف جلو (حسنی مبارک، بیل کلینتون، شیمون پرز و ملک حسین) از قدرت کنار رفته‌اند اما ایران همچنان باقی است. پمپئو اعلام کرده که کنفرانسی در لهستان برای مقابله با تهدیدات ایران برگزار خواهد شد. صبر کنید و تصویر این کنفرانس را هم در آینده نزدیک ببینید.
تلاش برای تشکیل جبهه عربی – عبری علیه ایران
از سوی دیگر حضور کشورهای وابسته عربی در این اجلاس و نخست‌وزیر رژیم جعلی اسرائیل نشان می‌دهد آمریکائی‌ها به بهانه این اجلاس قصد دارند گفت‌وگوهای مستقیمی میان عرب‌ها و این رژیم رخ دهد به نوعی آشکار‌سازی در روابط محسوب شود چرا که رژیم‌های وابسته عربی و صهیونیست‌ها از تصمیم ترامپ برای خروج نظامیان این کشور از سوریه، بسیار نگران بوده و اعتماد به آمریکا تا حد زیادی تنزل یافته بود. سران رژیم صهیونیستی و رژیم‌های عربی رسما اعلام کرده بودند که آمریکا آنها را در برابر ایران تنها گذاشته و خروج آمریکا از منطقه به معنی آن است که منطقه کاملا در اختیار محور مقاومت قرار می‌گیرد. به عبارتی آمریکا با برگزاری این اجلاس آنهم با دستور مقابله با ایران، در واقع تلاش دارد تا حدی نگرانی‌های همپیمانان خود در منطقه را پاسخ گوید. البته همانطور که پمپئو قبل سفر دوره‌ای خود به منطقه اعلام کرده بود، هزینه حمایت‌های آمریکا را باید رژیم‌های منطقه پرداخت کنند.
تفاوت نفوذ معنوی ایران
 با حضور پولکی آمریکا در منطقه
این در حالی است که نفوذ معنوی ایران در کشورهای منطقه به ویژه در عراق و سوریه و در نبرد با داعش آشکارا با‌طل بودن عنوان «ثبات منطقه‌ای و مقابله با نفوذ ایران» اجلاس لهستان را عیان می‌سازد.‌ جمهوری اسلامی در شرایطی که داعش تا پشت دروازه‌های بغداد و دمشق رسیده بود و ائتلاف آمریکائی به تماشا و حمایت از تروریست‌ها نشسته بود‌، بی‌هیچ چشم‌داشتی به کمک مردم عراق و سوریه آمد و این کشورهای را از لوث وجود تروریست‌های تکفیری پاک کرد. در مقابل اما آمریکائی‌ها ضمن تحقیر رژیم‌های وابسته خود، علنا اعلام می‌کنند چنانچه مایل به دریافت حمایت ما هستید ابتدا باید هزینه گزاف آن را بپردازید و بدانید که بدون حمایت ما بیش از یک هفته دوام نخواهید آورد!
نکته دیگر اینکه ائتلاف آمریکا با دیکتاتورها و رژیم‌های مستبد خاورمیانه است، به‌رغم عیان بودن این اتحاد مسئله‌ساز، ترامپ برای ایجاد ائتلاف عجله دارد و صرفا به دنبال انجام اقدام یا ائتلافی مصنوعی است تا بگوید که کاری انجام داده و در کاخ سفید بیکار ننشسته است. در واقع، آمریکا روی ژنرال‌ها و سلاطین پوسیده‌ای در جهان عرب شرط‌بندی کرده که سنخیتی با مردمان خود ندارند.
دشمن ما
دچار عقب‌افتادگی ذهنی است
رهبر معظم انقلاب اسلامی با استناد به چنین مواردی است که می‌فرمایند: «دشمن ما دچار عقب‌افتادگی ذهنی است؛ حالا [این را] یک‌خرده بیشتر عرض خواهم کرد. نه‌فقط خود این رئیسشان، [بلکه] دستگاه حاکمه‌شان واقعاً دچار یک عقب‌افتادگی ذهنی هستند. اینها می‌خواهند ایرانِ جوانِ مؤمنِ انقلابیِ فعّالِ پیشرفته را به عقب برگردانند، به پنجاه سال قبل؛ خب نمی‌شود دیگر؛..اینها را نمی‌توانند درست درک کنند. چون نمی‌توانند درک بکنند، پس محکومند به اینکه شکست بخورند؛ مطمئنّاً محاسبات غلط موجب می‌شود که آنها شکست بخورند؛ در عراق محاسباتشان غلط بود، شکست خوردند؛ در سوریه محاسباتشان غلط بود، شکست خوردند؛ در منطقه‌‌ شرق ما هم همین‌جور - حالا نمی‌خواهم جزئیّات را وارد بشوم- محاسباتشان غلط بود، شکست خوردند؛ تا امروز. در مورد کشور خود ما هم همین‌جور [است]؛ چهل سال است اینها دارند دشمنی می‌کنند با ما، توی دهنشان می‌خورَد، شکست می‌خورند؛ چرا؟ چون محاسبه‌شان غلط است، چون درکشان از واقعیّت غلط است؛ درک درست ندارند.»
انتخاب ایام چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برای برگزاری اجلاس ضدایرانی در لهستان یکی دیگر از حماقت‌ها و محاسبات ‌اشتباه آمریکایی‌هاست. بی‌شک ملت ایران در 22بهمن پیشاپیش پاسخ این حماقت و خباثت را خواهند داد و تودهنی تازه‌ای به آنهایی که برای جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت در منطقه خواب‌های شوم دیده‌اند، خواهند زد.