kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۲۲۶۲
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۲
دعوای آمریکا و ترکیه بر سر کردها در سوریه

ترامپ: اقتصاد ترکیه را نابود می‌کنم / چاووش اوغلو: از تهدیدات شما نمی‌ترسیم



 
  مقامات آنکارا در واکنش به تهدیدات رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر اینکه در صورت حمله ارتش ترکیه به کردها، اقتصاد ترکیه را نابود می‌کند، اعلام کردند که از تهدیدات واشنگتن نمی‌ترسند. آمریکا پشت کردهای سوریه را مثل همیشه خالی کرده و گویا با این مواضع به دنبال جبران «زبانی» خیانت خود است.
«دونالد ترامپ» دیروز طی سلسله توییت‌هایی، آغاز روند خروج نظامیان آمریکایی از سوریه را تایید و آنکارا را نیز تهدید کرد، در صورت حمله به شبه‌نظامیان کُرد سوری، اقتصاد ترکیه را نابود خواهد کرد.
رئیس‌جمهور آمریکا در صفحه کاربری خود نوشت: اگر ترکیه کُردها را هدف قرار دهد، اقتصاد این کشور را نابود خواهیم کرد. باید 20 مایل منطقه امن ایجاد شود. او در زمینه منطقه امن 20 مایلی برای شبه‌نظامیان کُرد سوری، توضیحات بیشتری نداد.
ترکیه ابتدا از تصمیم غافلگیرانه ترامپ مبنی بر خروج نظامیان آمریکایی از سوریه، استقبال و اعلام کرده بود، خلأ ناشی از خروج آمریکایی‌ها را پر خواهد کرد. اما شروط جدید آمریکا، خشم آنکارا را برانگیخته است. بدین معنا که ترامپ اکنون بر لزوم انجام وظیفه‌ای دیگر، یعنی حمایت از شبه‌نظامیان کرد سوری، تاکید می‌کند.
از تهدید آمریکا نمی‌ترسیم
«مولود چاووش ‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه، به اظهارات ترامپ واکنش نشان داد و اعلام کرد: ما دشمن کردها نیستیم، بلکه بیشترین حمایت را از کردها می‌کنیم. ما به حمایت از حقوق کردها ادامه خواهیم داد.
وی با اشاره به وضعیت داخلی آمریکا ادامه داد: ما مشکلاتی که ترامپ با آنها مواجه است را می‌دانیم. فشارهای زیادی بر او وارد شده است. برخی سازمان‌ها و موسسات برای جلوگیری از خروج آمریکا، فشارهایی وارد می‌کنند. اما این نکته را باید گفت که متحدان از طریق توییتر و شبکه‌های اجتماعی مواضع خود را اعلام نمی‌کنند. ما بارها اعلام کرده‌ایم که به هیچ وجه از تهدید نترسیده و بر اساس ترس، پیش نخواهیم رفت... در واقع تهدیدات اقتصادی، هیچ نتیجه‌ای به دنبال نخواهد داشت.
وی گفت: هنوز به خاطر تبلیغات سیاه، در مورد سازمان‌های «فتو» (وابسته به فتح‌الله گولن)، «پ‌‌ک‌‌ک» و «یگان‌های مدافع خلق» با برداشت‌ها و مواضع مختلفی مواجه هستیم.
چاووش اوغلو خطاب به آمریکایی‌ها گفت: شما صحبت‌ از استقلال سوریه می‌کنید، اما این گروه تروریستی(یگان‌های مدافع خلق) ۳۳ درصد از خاک‌های سوریه را‌ اشغال کرده است. چرا این کشور ‌اشغال شده است؟ برای تجزیه. اما چرا شما در این باره اعتراض نمی‌کنید؟
واکنش مشاور اردوغان
«ابراهیم کالین» مشاور ارشد و سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه هم دیروز به توئیت ترامپ واکنش نشان داد و در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت: آقای ترامپ، همسان‌سازی کُردهای سوریه با حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) که در لیست سازمان‌های تروریستی آمریکا (هم) قرار دارد و شاخه سوری آن یعنی یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) و نیروهای دموکراتیک سوریه (پ.ی.د)، ‌اشتباهی مرگبار است.
به گزارش خبرگزاری فارس، سخنگوی رئیس‌جمهور ترکیه با بیان اینکه از نظر آنکارا، تفاوتی بین داعش، پ.ک.ک، پ.ی.د و ی.پ.گ وجود ندارد، ادامه داد: ترکیه با تروریست‌ها مبارزه می‌کند، نه با کُردها. ما از کُردها و دیگر سوری‌ها در برابر تهدیدات تروریستی، محافظت می‌کنیم.