kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۲۲۶۱
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۱

ترافیک دیپلماتیک در بغداد ، دیدار رهبران کشورهای مختلف با مقامات عراقی

یک سال پس از نابودی داعش و بازگشت آرامش به عراق ، هیئت های دیپلماتیک کشورهای مختلف با هدفت تقویت مناسبات همه جانبه خود با عراق، به بغداد رفتند و با مقامات عراقی دیدار و گفت و گو کردند.

پایتخت عراق دیروز شاهد ترافیک دیپلماتیک مقامات بلندپایه خارجی بود.‌ مقامات بلندپایه سه کشور آسیایی و اروپایی به عراق سفر کرده‌اند. از ایران نیز «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه کشورمان به عراق رفت وبا «برهم صالح» رئیس‌جمهور، «عادل‌عبدالمهدی» نخست وزیر،«‌محمد  الحلبوسی» رئیس پارلمان، «محمد علی حکیم» وزیر خارجه و رهبران احزاب و گروه‌های سیاسی عراق در دستورکار ظریف قرار داشته است.«ژان ایف لودریان» وزیر خارجه فرانسه، هم دیروز دوشنبه وارد بغداد شد. یک منبع در وزارت خارجه عراق به السومریه گفت، لودریان طی یک سفر رسمی، برای بررسی روابط خارجی میان بغداد و پاریس وارد عراق شده است.
عبدالله دوم
«عبدالله دوم» پادشاه اردن دیگر مقام بلندپایه خارجی بود که دیروز در یک سفر رسمی وارد بغداد شد. عبدالله دوم در فرودگاه بین المللی بغداد با استقبال رسمی رئیس جمهوری عراق روبرو شد و آنها به اتفاق هم به کاخ السلام رفتند، تا مذاکرات خود را آنجا دنبال کنند.
منابع سیاسی به «الفرات» گفته بودند که سفر عبدالله دوم به بغداد در راستای تکمیل سفر اخیر برهم صالح رئیس جمهوری عراق به امان در اواسط نوامبر گذشته بوده و برای تقویت همکاری در زمینه‌های مختلف میان دو کشور به ویژه در مسائل اقتصاد، تجارت و مبارزه با فساد انجام می‌شود.
به گفته این منابع، در مذاکرات پادشاه اردن در بغداد، به پرونده‌های مبارزه با فساد، تبادل اطلاعاتی، تقویت همکاری اقتصادی و تجاری پس از توافق دو کشور درباره احداث شهر آزاد صنعتی در گذرگاه مرزی «طریبیل» و همچنین بررسی احداث لوله انتقال نفت از «بصره» عراق به بندر «عقبه» اردن پرداخته می‌شود.
برهم صالح دو ماه پیش در چارچوب سفر منطقه‌ای و عربی خود، به کشورهای  اردن، کویت، امارات، عربستان و ایران سفر کرده بود. «عمر الرزاز» نخست وزیر اردن ، هم اواخر ماه گذشته میلادی به بغداد سفر و با برهم صالح و عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق دیدار کرده بود.
پیش از این «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا، چهارشنبه نهم ژانویه در سفری اعلام نشده وارد بغداد شده بود.
«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا هم ابتدای سال جاری میلادی به صورت مخفیانه و غیرمنتظره وارد عراق شده و به پایگاه نظامی آمریکایی موسوم به «عین الاسد» در استان «الانبار» رفته بود. ترامپ پس از آن‌که نتوانست‌ با مقامات عراقی دیدار کند، پس از گرفتن چند عکس یادگاری با نظامیان آمریکایی، از عراق خارج شده بود.