kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۲۲۵۹
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۷
در نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه مطرح شد

کیهان: چرا وزارت خارجه به بازداشت و اخراج دیپلمات‌ها منفعلانه واکنش داد؟ قاسمی:من چنین تصوری ندارم!

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال کیهان با این عنوان که «در ماه های اخیر 5 دیپلمات ایرانی از اروپا اخراج شده و یک دیپلمات ایرانی نیز حدود 6 ماه است که به صورت غیرقانونی بازداشت شده است. فکر نمی‌کنید که این انفعال در تاریخ دیپلماسی بی‌سابقه است؟!»، گفت: «خیر، من چنین تصوری ندارم. با شما و تیترهای روزنامه شما هم موافق نیستم.»!


سرویس سیاسی-

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری با اصحاب رسانه به موضوعات مختلف پرداخت.
خبرنگار کیهان در این نشست از قاسمی ‌پرسید: «در ماه‌های اخیر 5 دیپلمات ایرانی از اروپا اخراج شده و یک دیپلمات ایرانی نیز حدود 6 ماه است که به صورت غیرقانونی بازداشت شده است. فکر نمی‌کنید که این انفعال در تاریخ دیپلماسی بی‌سابقه است؟!»
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ گفت: خیر! من چنین تصوری ندارم. با شما و تیترهای روزنامه شما هم موافق نیستم.
وی افزود: وزارت امور خارجه به عنوان یک نهاد حاکمیتی مجری سیاست‌های کلان نظام جمهوری اسلامی ایران هست. اقدامات خود را براساس مصالح، منافع و خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران به طور دقیق دنبال می‌کند و به هنگام، با هوشیاری و در زمان لازم، اقداماتی را که به مصلحت کشور باشد و در پاسخ به برخی از اقدامات بی‌ربط و غلط کشورهای خاصی مانند کشورهای بسیار کوچک اروپایی، حتما اقدامات لازم را انجام داده و قطعا در آینده نیز اقدامات دیگری را پیگیری خواهد کرد.
منصفانه نیست!
قاسمی در ادامه منتقدین را به برخورد جناحی متهم کرد و گفت: من خشنود نیستم از اینکه ما در شرایط خاص با این نوع برخورد با وزارت امور خارجه، سعی کنیم در جهت تضعیف نظام و تضعیف وزارت امور خارجه و دیپلمات‌های پرتوان و پرتلاش ایران که به صورت شبانه‌روزی در صف نخست مبارزه جدی و بی‌امان با سیاست‌های خصمانه ایالات متحده آمریکا که در اقصی نقاط جهان علیه جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کند، در واقع همراهی شود و وزارت امور خارجه به انفعال و ناکارآمدی متهم شود.
امیدواری به اروپای ناتوان!
قاسمی در این نشست در پاسخ به سؤالی درخصوص کانال مالی اروپا گفت: برداشت ما این است که اروپا علاقه‌مند به نهایی کردن سازوکار مالی(spv) است، البته تاخیر زیادی دارد. اروپا نشان داد ساختارهای لازم را به اندازه کافی برای تحقق این ساز و کار‌ جدید ندارد و شدیدا تحت فشار آمریکا است. آمریکا تلاش دارد به هر شکل مانع تحقق این نوع همکاری شود، قطعا ما گله‌مند هستیم و به اتحادیه اروپا تذکر داده‌ایم، ما منتظر آنها نبوده‌ایم و مسیر خود را ادامه‌ داده و می‌دهیم.
وی افزود: به نظر ما تاخیر اروپایی‌ها زیاد است و ناتوانی آنها را تا حد زیادی احساس می‌کنیم. با این حال هنوز حس می‌کنیم اراده‌ای برای نهایی کردن ساز و کار در اروپایی‌ها وجود دارد، به دلایل مختلفی خیلی از مسائل مرتبط با این ساز و کار را نمی‌توان به صورت علنی بیان‌کرد.
سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت: واقعیت این بود که ساز و کار SPV که در ابتدا آسان می‌نمود با مشکلات و پیچیدگی‌های زیادی مواجه شده است که با اراده‌ طرفین پیش برده شد اما در هنگامی که تصور می‌شد به نتیجه برسد به نتیجه نرسید. اگر به این نتیجه برسیم که در انتهای راهی نشدنی و بن‌بست رسیده‌ایم سیاست‌ها و اقدامات خود را با شفافیت با مردم ایران مطرح می‌کنیم. روند پیچیده است و اراده وجود دارد، ناامید نیستیم اما گلایه‌مند هستیم.
فعالیت موشکی و ماهواره‌ای
قاسمی در بخش دیگری از این نشست گفت: اظهارات مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا و همچنین مقامات فرانسوی درباره فعالیت‌های موشکی ایران مواضعی مغلطه‌آمیز و نابجایی است. ایران مستقل است و طبق موازین بین‌المللی حق استفاده از تمامی فناوری‌ها برای پیشرفت را دارد، اقدامات ایران در این چارچوب است و در این مسیر معطل نظر کشورهای دیگر نخواهد بود.
وی افزود: ساختار ماهواره‌هایی که در ایران در این زمینه روی آن کار می‌شود با ساختار فنی موشک‌های نظامی متفاوت است و این یک اقدام کاملا غیرنظامی و در راستای مسائل علمی کشور است، برای رصد اقلیمی، بحث‌های علمی و ارتباطات جهانی است.
سخنگوی وزارت خارجه با ‌اشاره به نشست ضدایرانی در لهستان خاطرنشان کرد: وزارت خارجه در قبال اقدام غلط و بیجا و شاید خصمانه از جانب از هر کشوری در چارچوب حفظ شئون ملت ایران اقدامات مقتضی را انجام می‌دهد و خواهد داد.
حقِ محفوظ
قاسمی در این نشست گفت: اقدام طرف اروپایی در اعمال تحریم، اقدامی غلط و غیر‌قابل قبول بوده و ما این را اعلام کرد‌‌ه‌ایم. حق ایران برای عکس‌العمل‌های لازم در قبال این اقدام محفوظ است و قطعا این حرکت را بی‌پاسخ نخواهیم گذاشت و اقدامات لازم به‌عمل آمده و به‌عمل خواهد آمد.
وی افزود: سیاست آمریکا و اسرائیل تخریب زیرساخت‌های جهان اسلام است. آمریکا در منطقه دچار سرگیجه و ناتوانی شده که به بیان سخنان متناقض منجر شده است. آمدن آمریکا به سوریه بیجا و غلط بود و هم‌اکنون به حکم جبر تاریخ و‌ مقاومت مردم از آنجا بیرون انداخته می‌شوند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: ایران در سوریه حضور نظامی ندارد، ما پایگاه نظامی نداریم و بنا به درخواست و دعوت رسمی دولت سوریه حضوری مستشاری در آنجا داریم. پیروزی‌های‌ ارتش و نیروهای دفاعی و‌ مقاومت در سوریه موجب عصبانیت رژیم ‌اشغالگر قدس شده است.
قاسمی گفت: خیابان‌گردی‌های منطقه‌ای پمپئو شامل ضدیت با ایران و بیان اتهام‌های بی‌بنیان به کشورمان است، این یک سیاست شکست‌ خورده است. روزی فرا می‌رسد که نه خبری از پمپئو باشد و‌ نه دیگری، اما ایران و‌ ملت آن با اقتدار در منطقه حضور خواهد داشت.