kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۲۲۴۸
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۴
نخستین بار در کشور

ساخت دستگاه شبیه‌ساز آرایه خورشیدی در دانشگاه بیرجند

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بیرجند گفت: برای نخستین بار در ایران دستگاه شبیه‌ساز آرایه خورشیدی از سوی یکی از دانشجویان گروه مهندسی قدرت دانشگاه بیرجند طراحی و ساخته شد.

حمیدرضا نجفی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایرنا افزود: این دستگاه توسط محمد فراهانی زیر نظر محمد‌علی شمسی‌نژاد و با مشاوره حمید‌رضا نجفی از اعضای هیئت علمی گروه مهندسی قدرت دانشگاه بیرجند طراحی و ساخته شد که مرحله ثبت آن در دست اقدام است.
وی اظهار داشت: دستگاه شبیه ساز آرایه خورشیدی با هدف اینکه در یک محیط آزمایشگاهی بتوانیم پدیده‌ای را مدل‌سازی کنیم و دانشجویان بتوانند تغییر یک سلول خورشیدی را مشاهده کنند ساخته شد.
عضو هیئت علمی گروه مهندسی قدرت دانشگاه بیرجند بیان کرد: برای اینکه دانشجویان بتوانند تغییر یک سلول خورشیدی را مشاهده کنند باید در محیط طبیعی با نور خورشید کار کنند که این امکان در هر زمانی وجود ندارد اما با استفاده از دستگاه شبیه‌ساز یاد شده این مشکل رفع می‌شود.
نجفی بیان کرد: در این نوع شبیه‌ساز از طریق رایانه شرایط محیطی مثل دما، میزان تابش و... را به سیستم می‌دهیم و خروجی این سیستم مثل پنل‌های خورشیدی است.
وی گفت: اگر هوا ابری باشد و امکان استفاده از پنل خورشیدی مهیا نشود با استفاده دستگاه شبیه‌ساز آرایه خورشیدی رفتار پنل خورشیدی انجام می‌شود، این دستگاه برای کارخانه‌ها، صنایع، دانشگاه‌ها و... کاربرد دارد.