kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۲۲۴۶
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۳

سینمای جشنواره‌ای به انتهای راه رسید؟(اخبار ادبی و هنری)

شصت و نهمین جشنواره فیلم برلین درحالی در بهمن ماه سال جاری برگزار می‌شود که هیچ فیلم ایرانی به هیچ یک از بخش‌های چندین‌گانه آن راه پیدا نکرده است. این درحالی است که براساس گزارش‌های خبرگزاری‌ها و منابع دیگر، حدود 40 فیلم ایرانی برای حضور در این جشنواره درخواست داده‌اند اما به هیچ‌کدام از درخواست‌های یاد شده پاسخی داده نشده است.

به گزارش خبرنگار کیهان، از جمله فیلم‌هایی که درخواست حضور در جشنواره شصت و هشتم برلین را داشته، فیلمی از نادر ساعی‌ور، فیلمنامه‌نویس فیلم «سه رخ» جعفر پناهی بوده که از فیلمسازان محبوب جشنواره برلین به حساب آمده و تاکنون با حضور یا بدون حضور وی و فیلم‌هایش فقط به دلیل اعمال و موضع‌گیری‌های ضدایرانی وی، جوایز متعددی در این جشنواره به او داده شده است. فیلم «سه رخ» او نیز در اردیبهشت ماه گذشته در جشنواره فیلم کن حضور داشت اما چندان مورد لطف قرار نگرفت!
چنین رویکردی در جشنواره فیلم برلین، تعجب و شگفتی برخی کارشناسان سینمایی را در داخل و خارج کشور برانگیخته که آیا سینمای جشنواره‌ای ایران به پایان راه خود رسیده که حتی از میان 40 فیلم درخواستی، یک فیلم هم قابلیت حضور در میان صدها اثر حاضر در بخش‌های مختلف جشنواره را نداشته است؟!
شاید هم دیگر تاریخ مصرف این گونه فیلم‌ها و آثار به اصطلاح سینمایی حداقل در جشنواره‌هایی مانند برلین گذشته که زمانی برای سینمای ما، نسخه می‌پیچیدند و تعیین راه می‌کردند و متاسفانه عده‌ای هم به هوای جوایز و بوی کباب، به دنبال این نسخه‌های مسخ شده و هر آنچه ارزش‌های ملی و دینی و انسانی بود را زیر پا می‌گذاشتند.
اگرچه این ماجرا مسبوق به سابقه است و بسیاری از این دسته افراد وقتی به آن سوی مرزها در جست‌وجوی تشویق و جایزه و امثال آن رسیدند، پس از استفاده و بهره‌های مختلف جشنواره‌ها و محافل وابسته، همچون دستمال مصرفی به دور انداخته شدند. امروز دیگر بسیاری از آن نام‌ها در جشنواره‌های یاد شده به چشم نمی‌خورد!