kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۲۲۴۲
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۳
مدیر تحقیق و توسعه انجمن سنگ آهن ایران:

ظرفیت تولید سنگ آهن نسبت به پیش از انقلاب 20 برابر شده است

مدیر تحقیق و توسعه انجمن سنگ آهن ایران گفت: ظرفیت تولید سنگ آهن پیش از انقلاب حدود دو میلیون تن در سال بود و امروز این میزان به حدود 39/9 میلیون تن رسیده است.

بابک زمانیان در گفت‌وگو با  باشگاه خبرنگاران جوان، با ‌اشاره به افزایش ظرفیت تولید سنگ‌آهن در چهل سال اخیر گفت: پیش از انقلاب اسلامی ایران، ظرفیت تولید سنگ آهن حدود دو میلیون تن در سال بود که تنها از معادن چغارت (بافق) و جام استخراج و روانه تنها کارخانه فولادسازی آن زمان یعنی ذوب آهن اصفهان می‌شد.
مدیر تحقیق و توسعه انجمن سنگ آهن ایران ادامه داد: در حال حاضر تعداد معادن سنگ‌آهن موجود کشور حدود ۶۴ معدن است که ۱۰ عدد آن جزو معادن اصلی و در کلاس جهانی است. مجموع تولید این معادن در سال گذشته حدود 39/9 میلیون تن بوده است که از این میزان حدود 37/7 میلیون تن به معادن دولتی و 6/2 میلیون تن آن به معادن بخش خصوصی اختصاص دارد.زمانیان با بیان اینکه اوج شکوفایی معادن سنگ آهن در دهه ۷۰ اتفاق افتاده است، گفت: معادن اوپال پارسیان سنگان، میشدوان و سنگان در مشهد و معادن جلال آباد، سیرجان و گل‌گهر در کرمان و معدن چادرملو و مجتمع فلات مرکزی چاه‌گز در یزد از معادن بزرگ سنگ‌آهن هستند که بعد از انقلاب اسلامی ایران به بهره‌برداری رسیدند.
وی با ‌اشاره به اینکه میزان ذخایر قطعی سنگ‌آهن در کشور حدود 3/2 میلیارد تن است، تصریح کرد: میزان تولید سنگ آهن در شش ماه نخست امسال حدود ۱۳ میلیون تن بوده است که از این میزان حدود ۱۱ میلیون تن آن به تولید کنسانتره سنگ آهن و حدود دو میلیون تن آن به تولید سنگ آهن دانه بندی شده اختصاص دارد.