kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۲۲۴۰
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۲
به جای از بین رفتن نرخ حاشیه بازار

قیمت خودرو با پیش فروش‌های جدید سه نرخی شد!

در شرایطی که متولیان خودروی کشور برای نزدیک شدن نرخ بازار و کارخانه، اقدام به افزایش قیمت‌ها کردند، نه تنها دو نرخ قبلی از بین نرفته، بلکه علاوه‌بر آنها نرخ حاشیه هم وجود دارد!

به گزارش خبرگزاری فارس، مدیران ایران‌خودرو و مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت در اواسط آذر ماه امسال، با اعلام تعیین قیمت در حاشیه بازار و با هدف کاهش قیمت بازار آزاد، «برنامه افزایش قیمت خودروهای داخلی» را رسماً آغاز کردند.
مدیران ایران خودرو و وزیر صنعت درخصوص چگونگی این اقدام، اعلام کردند: «پیش‌بینی شده خودروها با پنج درصد زیر قیمت بازار عرضه شود و هفته بعد دوباره پنج درصد کاهش مجدد قیمت خواهیم داشت تا در نهایت به یک قیمت متعادل بین کارخانه و بازار برسیم.»شرکت ایران خودرو بر همین اساس، طی بخشنامه 4089 اعلام کرد که از روز دوشنبه 24 دی 97؛  فروش قطعی با تحویل فوری برخی از محصولات خود را آغاز می‌کند.
در این جهت، «پژو پارس اتوماتیک» که در پیش فروش مورخ 26 آذر ماه با قیمت 79 میلیون تومان عرضه شده بود، در بخشنامه جدید ایران خودرو، پژو پارس اتوماتیک 84 میلیون و 500 هزار تومان قیمت گذاری شد! به عبارت دیگر، قیمت پیش فروش امروز دوشنبه 24 دی ماه نه تنها نسبت به قیمت آخرین پیش فروش ایران خودرو، پنج درصد کاهش نیافته، بلکه هفت درصد افزایش هم داشته است!
در حال حاضر، علیرغم وعده مدیران مبنی بر تنظیم قیمت بازار خودرو، هم اکنون با مراجعه به «سایت فروش ایران خودرو» می‌توان مشاهده نمود قیمت خودرو «سه نرخی» شده و علاوه‌بر قیمت تحویل دی ماه، قیمت حاشیه بازار و قیمت بازار آزاد نیز وجود دارد.
اکنون مشخص می‌گردد که وعده تنظیم بازار و کاهش قیمت خودرو صرفاً بهانه‌ای از سوی مدیران خودروساز و وزارت صمت برای افزایش قیمت محصولات بوده است و مدیران مذکور نتوانسته‌اند «تنظیم بازار» را «مدیریت» نمایند. این در حالی است که با استفاده از ابزارهای نرم‌افزاری اطلاعاتی موجود در کشور (مانند استعلام مالکان خودرو از سامانه پلیس راهور)، می‌توان «مصرف کنندگان واقعی» خودرو را از سوداگران تمیز داد و با «مدیریت»، عرضه، تقاضا و قیمت در بازار کنترل نمود.
شرکت ایران خودرو در ابتکاری جالب در «پیش فروش مهرماه» (بخشنامه 4067) توانسته بود با اعمال شرایط محدود‌کننده به منظور شناسایی مصرف‌کننده واقعی خودرو (مانند شرط داشتن گواهینامه، خودرو اولی بودن، عدم ثبت‌نام در شرکت سایپا، عدم ثبت‌نام در 18 ماه گذشته) به لحاظ روانی تاثیر مناسبی برای کاهش سوداگری در بازار خودرو انجام دهد. اما در پیش فروش اخیر خود (26 آذر ماه و 24 دی ماه با تحویل فوری خودرو) شرایط محدود‌کننده در بخشنامه 4067 را اعمال ننمود و با توجه به حاشیه سود بین قیمت بازار و درب کارخانه، راه را برای سوداگری در بازار خودرو هموار
 کرد.