kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۲۲۳۹
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۲
پس از 5 سال تأخیر اتفاق می‌افتد

عقب‌نشینی دولت از سیاست‌های‌اشتباه در حوزه مسکن

در حالی که وزیر مستعفی راه و شهرسازی به مدت پنج سال علی‌رغم اطلاع رئیس‌جمهور حوزه مسکن را در وضع نابسامانی قرار داد، حالا روحانی و مسئولان وزارت راه از تغییر رویکرد دولت در حوزه مسکن خبر می‌دهند.



سرویس اقتصادی-

حسن روحانی صبح دیروز در جریان سفر دو روزه دولت به استان گلستان در جمع مردم شهرستان گنبدکاووس، با رونمایی از سیاست‌های جدید مسکنی دولت، اظهاراتی مطرح نمود که حکایت از تغییر رویکرد‌اشتباه دولت در حوزه مسکن داشت.
رئیس‌جمهور از احداث یکصد هزار واحد مسکونی توسط وزارتخانه مسکن خبر داد و گفت: «بخش مسکن یک تحرک بزرگ در صنعت مسکن است و می‌تواند بیکاری را کاهش دهد این واحدهای مسکونی به وسیله توسعه‌گران برای مردم ساخته می‌شوند».
معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی هم دیروز در حاشیه نخستین نمایشگاه مسکن، شهرسازی و بازآفرینی شهری درباره تفاوت سیاست‌های مسکنی عباس آخوندی و محمد اسلامی وزرای سابق و فعلی راه و شهرسازی، به طور ضمنی به تغییر سیاست‌های ‌ا‌شتباه پنج سال گذشته اذعان کرد.حامد مظاهریان در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس گفت: «به هر حال شاید سیاست‌ها و اولویت‌ها تغییر کند و روش‌ها مطمئنا تغییر می‌کند، اما باید به این سیاست‌های جدید فرصت داد تا خود را نشان دهند و شاید مورد اتهام قرار بگیریم که ما تغییر موضع دادیم، اما کمک به مردم از همه این موارد مهم‌تر است».وزیر راه و شهرسازی هم در حاشیه همین مراسم عنوان کرد: «برای خروج بخش مسکن از رکود، باید از سیاست‌های انقباضی خداحافظی ‌کنیم».
در آبان‌ماه نیز جلسه مشترک رئیس‌جمهور در وزارت راه با مدیران این وزارتخانه و پس از استعفای عباس آخوندی خبرساز شده بود. در همان جلسه محمد اسلامی با ارائه رویکردی متفاوت با عباس آخوندی اعلام کرد: «برنامه ما در بخش مسکن، ساخت 400 هزار واحد تا پایان برنامه ششم یعنی تا پایان سال 1399 است؛ در کنار آن همزمان تکمیل و برنامه‌ریزی برای پایان ساخت 500 هزار واحد مسکن مهر را دنبال می‌کنیم».
مجموعه این اظهارات از آن جهت عجیب به نظر می‌رسد که عباس آخوندی، وزیر قبلی راه و شهرسازی، به مدت پنج سال تمرکز دولت را از ساخت مسکن به افزایش تقاضا تغییر داد و با حمله به طرح‌های تقویت عرضه مانند مسکن مهر، به ارائه تسهیلات روی آورد.
این رویه در شرایطی بود که گزارش‌های مراکز مطالعاتی مختلف و هشدارهای متعدد کارشناسی از وخامت بخش عرضه مسکن خبر می‌داد و احتمالا رئیس‌جمهور هم از این وضعیت با خبر بود، اما عباس آخوندی پیش چشم روحانی بارها به طرح‌های تقویت بخش عرضه و مشخصا طرح مسکن مهر حمله کرد و از سوی دیگر طرح جایگزین او برای تأمین مسکن اقشار متوسط و ضعیف، ذیل عنوان مسکن اجتماعی روی کاغذ باقی ماند.او حتی با صراحت گفت: «بدون شک دولت نباید تحت هیچ شرایطی در حوزه ساخت و ساز وارد شود، به عقیده من اگر قرار باشد عملکرد دولت با ساخت خانه اندازه‌گیری شود، دولت نباید حتی یک واحد خانه بسازد».سؤال این است که چرا حسن روحانی پنج سال در برابر سیاست‌های وزیر قبلی راه و شهرسازی سکوت کرده و حالا بعد از فرصت‌سوزی چند ساله، مسیر این وزارتخانه را تغییر داده است؟
به اعتقاد کارشناسان، ریشه این اتفاقات را باید در اندیشه‌های مبتنی بر آموزه‌های افراطی لیبرالیسم دانست که در فکر برخی دولتمردان کنونی نفوذ کرده است و در چارچوب این تفکر دولت وظیفه‌ای در رابطه با ساخت مسکن برای طبقات ضعیف ندارد و به بهانه توانمندسازی بخش خصوصی، مردم فرودست به حال خود رها می‌شوند.
نتیجه سکوت رئیس‌جمهور در برابر سیاست‌های لیبرالی وزیر سابق راه و باز گذاشتن دست او برای اجرای برنامه‌هایش آن شد که قیمت هر متر واحد مسکونی سر به آسمان کشید و رکورد گرانی مسکن در یک دهه اخیر زده شد.
گزارش رسمی وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد متوسط قیمت یک مترمربع آپارتمان در تهران در آبان ماه امسال به ۹ میلیون و ۱۵۸ هزار تومان رسیده که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۹۱ درصد رشد نشان می‌دهد.این وضعیت موجب شد دست مردم از خرید خانه کوتاه بماند به طوری که سید فرید موسوی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یکشنبه شب در یک برنامه تلویزیونی گفت: «تعداد مستأجران در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۰ بالغ بر ۴ درصد افزایش یافته است».