kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۲۲۳۷
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۲
رئیس‌کمیسیون تلفیق مجلس:

رانت ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه ۹۸ نباید تکرار شود

رئیس ‌کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه فقط قشر خاصی از منابع ارزی ۴۲۰۰ تومانی در سال ۹۷ بهره‌مند شدند، گفت: این موضوع نباید در بودجه سال ۹۸ تکرار شود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، غلامرضا تاجگردون با اشاره به کاهش منابع دولت از قبال تحریم‌ها اظهار داشت: اگرچه بودجه پیشنهادی دولت با سناریوهای مختلف تدوین و گفته شده که در برخی امور نیز غیرواقعی است ولی ما نباید آن را غیرواقعی‌تر کنیم بلکه باید آن را به واقعیت‌های جامعه واقتصاد نزدیک‌تر
 کنیم.
وی، توجه به موضوع معیشت مردم، جلوگیری از بالارفتن نرخ تورم یا رکودی که اکنون متوجه اقتصاد و تولیدکننده‌ها است را از جمله مواردی ذکر کرد که مجلس در تصویب بودجه با حساسیت به آنها نگاه می‌کند.
رئیس ‌کمیسیون تلفیق بودجه 98 اضافه کرد: دولت از 21 میلیارد دلار درآمدهای نفتی خود، 14 میلیارد دلار برای کالاهای اساسی پیش‌بینی کرده که قیمت‌های سال 97 در سال آینده هم ادامه پیدا کند.
به گفته تاجگردون، باید دقت شود که این 14 میلیارد دلار به دست مردم می‌رسد یا به دست گروهی خاص. چون عملکرد سال 97 نشان می‌دهد که همین منابع ارزی که می‌توانستند کل مردم از آن بهره‌مند شوند متاسفانه فقط قشر خاصی از آن بهره‌مند شدند و این موضوع نباید در بودجه سال 98 تکرار شود.
گفتنی است، در پی اختصاص ارز 4200 تومانی در ابتدای سال جاری برای تمام کالاهای وارداتی، 18 میلیارد دلار از منابع ارزی کشور با رانت دولت به جیب واردکنندگان رفت و متاسفانه حتی پس از راه‌اندازی بازارثانویه و اختصاص ارز 4200 تومانی به کالاهای اساسی، باز هم عمده این منابع به دست مردم نرسید تا بزرگ‌ترین بازندگان سیاست ارز 4200 تومانی دولت،
مردم باشند!
بر همین اساس، چندی پیش محمدرضا پورابراهیمی، رئیس‌کمیسیون اقتصادی مجلس گفته بود: «حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان مابه‌التفاوت به کالا‌های اساسی پرداخت می‌شود، از این میزان حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد به دست مردم می‌رسد و ۷۰ درصد رانت است.»
صرافی‌ها و بانک‌ها بازیگران اصلی بازار ارز می‌شوند
در این زمینه، جلسه هم‌اندیشی معاون ارزی بانک مرکزی با نمایندگان بخش بین‌الملل بانک‌ها و صرافی‌های بانکی در راستای سیاست‌های جدید ارزی دولت به منظور ساماندهی و مدیریت بازار ارز در بانک مرکزی برگزار شد.
 به گزارش خبرگزاری ایسنا، غلامرضا پناهی، معاون ارزی بانک مرکزی از راه‌اندازی بازار متشکل ارزی توسط شورای پول و اعتبار در آینده نزدیک خبر داد و گفت: در این بازار بازیگران اصلی، صرافان و بانک‌ها هستند و معاملات ارزی به شکل نقدی انجام می‌شود و در آینده نزدیک شاهد عملیاتی شدن آن
خواهیم بود.
وی با اشاره به تدوین دستورالعمل‌های ارزی و لزوم پایبندی بانک‌ها به این مقررات تاکید کرد: صرافی بانک‌ها با توجه به ظرفیت پشتیبانی و حمایت بانکی باید فعالانه‌تر در زمینه ساماندهی و مدیریت بازار ارز حضور یابند.