kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۲۲۲۳
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۹

کاهش 8 تا 10 درجه‌ای دما با ورود سامانه بارشی از چهارشنبه

سازمان هواشناسی از ورود سامانه بارشی به کشور و تشدید فعالیت آن در روز پنجشنبه خبر داد.


بنا بر اعلام این سازمان، چهارشنبه با ورود سامانه بارشی به کشور، بارش باران و برف در بعضی ساعات وزش باد شدید در استان‌های واقع در نوار غربی پیش‌بینی می‌شود. روز پنجشنبه با تشدید سامانه بارشی گستره بارش‌ها نواحی مرکزی، دامنه‌های جنوبی البرز،سواحل دریای خزر، شرق و شمال شرق کشور را فرا خواهدگرفت. جمعه عمده فعالیت این سامانه محدود به شمال شرق و شرق کشور و سواحل شرقی دریای خزر خواهد بود. این سامانه با کاهش قابل ملاحظه دما بین 8 تا 10 درجه همراه بوده و در غالب مناطق بارش به صورت برف و با وزش باد شدید همراه خواهد بود، بر این اساس وضع هوای کشور در اواخر هفته به شرح زیر پیش‌بینی می‌شود:
چهارشنبه: بارش برف و باران گاهی وزش باد شدید در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، غرب کردستان، کرمانشاه، لرستان، جنوب اصفهان، شمال غرب فارس، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه وبویراحمد، خوزستان و ایلام.
پنجشنبه: بارش برف و باران گاهی وزش باد شدید در استان‌های آذربایجان‌غربی، آذربایجان‌شرقی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، لرستان، اصفهان، چهارمحال‌و‌بختیاری، کهگیلویه وبویراحمد، فارس، خوزستان، بوشهر، ایلام، زنجان، قزوین، البرز، تهران، سمنان، قم، همدان، مرکزی،خراسان شمالی، خراسان رضوی، شمال خراسان جنوبی، شمال یزد، گیلان، مازندران و گلستان.
جمعه: بارش برف و باران گاهی وزش باد شدید در استان‌های گلستان، شرق مازندران، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی.
به سبب بارش برف و کولاک در نقاط کوهستانی و سردسیر مناطق ذکر شده، لغزندگی جاده‌های کوهستانی، مه‌آلودگی و کاهش دید رخ خواهد داد از این رو توصیه می‌شود هنگام تردد در این مناطق، نکات لازم برای حفظ ایمنی و جلوگیری از خسارات احتمالی به کار گرفته شود.
همچنین تا اوایل وقت امروز، به سبب وزش باد شدید جنوب شرقی، شمال خلیج‌فارس مواج پیش‌بینی می‌شود که ارتفاع موج به حدود یک و نیم تا دو متر خواهد رسید. از این رو توصیه می‌شود طی این مدت احتیاط لازم در تردد شناورهای سبک و تفریحی بعمل آید.
از بعدازظهر چهارشنبه نیز به سبب وزش باد شدید جنوب‌شرقی، شمال خلیج‌فارس مواج خواهد بود و ارتفاع موج حدود یک ونیم تا دو متر برآورد می‌شود. همچنین روز پنجشنبه به سبب فعالیت سامانه بارشی و نیز وزش باد شدید شمال غربی، خلیج‌فارس مواج و طوفانی پیش‌بینی می‌شود که ارتفاع موج به حدود یک و نیم تا دو و نیم متر خواهد رسید.
شایان ذکر است روزهای پنجشنبه و جمعه به سبب فعالیت سامانه بارشی و وزش باد شدید، دریای خزر مواج و طوفانی پیش‌بینی می‌شود؛ از این رو توصیه می‌شود طی این مدت در مناطق ذکر شده احتیاط لازم در تردد شناورهای سبک، نیمه سبک و تفریحی به عمل آید.