kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۲۱۹۳
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۴

نظرسنجی زاگبی: ملت‌های خاورمیانه از آمریکا متنفرند(خبر ویژه)

نظرسنجی‌ها در منطقه نشان می‌دهد که آمریکا مورد نفرت ملت‌هاست.



پایگاه اینترنتی کامن دریمز نوشت: مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، در قاهره درباره سیاست خارجی آمریکا سخنان شرم‌آوری ایراد کرد که احتمالاً بی‌اهمیت است... چرا که موضوعات اصلی صحبت وی از مواضع دونالد ترامپ، دور بود. همچنین به جز برخی از شاهان و شاهزادگان، هیچ فرد دیگری در منطقه با صحبت‌های وی موافق نیست.
پیام پمپئو به مصر این بود که آمریکا نقش مثبتی در خاورمیانه ایفا می‌کند وی ضمن حمله  و اتهام‌پراکنی علیه ایران گفت؛ آمریکا نمی‌خواهد کشوری را اشغال کند. ایران هیچ کشوری را در خاورمیانه اشغال نکرده و به درخواست دمشق به سوریه کمک نظامی داده است. اما آمریکا به عراق حمله کرد و این کشور را به مدت تقریباً یک دهه اشغال کرد. احساسات ضد ایرانی را برانگیزد.
براساس نظرسنجی مؤسسه تحقیقاتی زاگبی که اخیراً در 8 کشور در خاورمیانه انجام شده، به نظر نمی‌رسد مردم مصر با برخی از سخنان پمپئو موافق باشند.
مردم بخش زیادی از منطقه واقعاً سیاست آمریکا را دوست ندارند. براساس تحقیقات مؤسسه زاگبی «محبوبیت آمریکا در عراق و مصر تک رقمی است». در مصر بیش از 90 درصد از مردم نگاهی منفی به آمریکا دارند. حمله و اشغال عراق یکی از دلایل این نگاه منفی به آمریکا در میان مردم خاورمیانه است. دلیل دیگر موضوع فلسطین است.
نگاه مثبت به آمریکا در مصر در دوران ریاست جمهوری ترامپ 30 درصد کاهش یافته و به 8 درصد رسیده است.
در کشوری که فقط 8 درصد مردم تو را دوست دارند، سخنرانی درباره این که چگونه باید در امور داخلی آنها دخالت کنی، موضوع خوبی نیست.
مردم 8 کشور خاورمیانه که زاگبی پاییز گذشته در آن‌ها نظرسنجی کرده است، به تهاجم و اشغالگری آمریکا در عراق به شدت نگاه منفی دارند.
در حالی که نیمی از عراقی‌ها در نظرسنجی سال گذشته درباره نقش آمریکا در کشورشان نظر مثبتی داشتند، اکنون نظر آنها کاملاً منفی شده است.
مردم خاورمیانه فکر می‌کنند حمله و اشغالگری آمریکا در عراق یک اقدام امپریالیستی بوده است. نگاه بسیاری از مردم در جهان عرب خارج از حوزه خلیج فارس به مداخله آمریکا در سوریه منفی است. زاگبی گزارش می‌دهد «آمریکا منفورترین بازیگر در سوریه تلقی می‌شود.» 93 درصد در مصر، 86 درصد در عراق، 84 درصد در ترکیه، 83 درصد در ایران، 67 درصد در عربستان سعودی، 63 درصد در لبنان، 63 درصد در فلسطین و 59 درصد در تونس گفتند آمریکا نقشی منفی در سوریه داشته است.