kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۲۱۷۴
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۰

توحش فرانسوی! پلیس، جلیقه‌زردها را به شدت سرکوب کرد

پلیس فرانسه تظاهرات ده‌ها هزار جلیقه‌زرد در پاریس و سایر شهرهای این کشور که در نهمین هفته از این اعتراضات بر گزار شد، را با خشونت تمام سرکوب کرد.



همزمان با ورود اعتراضات جلیقه زرد‌ها به نهمین هفته خود، ده‌ها هزار جلیقه زرد روز شنبه در پاریس و سایر شهرهای فرانسه به خیابان‌ها ریختند و یک بار دیگر علیه نابرابری و علیه حمایت دولت از سرمایه‌داران، شعار دادند. اما پاسخ «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه و نیروهای پلیس مثل همیشه، سرکوب وحشیانه مردم بود. 80 هزار نیروی پلیس در سراسر این کشور با باتوم، گاز‌اشک آور و ماشین‌های آب پاش به جان مردم افتادند. طبق اعلام پلیس فرانسه، ۱۵۶ معترض جلیقه زرد در پاریس به اتهام حمل‌ اشیایی با کاربرد دوگانه که قابلیت تبدیل به سلاح داشتند، بازداشت شدند و شمار کل مجروحان هم به رقم ۲۴۴ تن رسیده و هنوز هم ۲۰۱ تن از آنان آزاد نشده‌اند. در جریان اعتراضات روز شنبه، غارت یا سوزاندن خودروها، همچون هفته‌های گذشته، مشاهده نشده است.  
براساس گزارش وزارت کشور فرانسه، شنبه حداکثر حدود ۸۴ هزار معترض در سراسر این کشور به خیابان‌ها آمدند که ۵۰ هزار تن بیش از شمار معترضان هفته گذشته بود، اما به رکورد ۲۸۲ هزار معترض که اولین روز از آغاز اعتراضات بود، نرسیده است.
به گفته شاهدان، پلیس ضد شورش فرانسه از آب پر فشار و گاز‌اشک‌آور علیه معترضانی که اقدام به پرتاب سنگ و ریختن رنگ می‌کردند، استفاده کرد. گروهی از معترضان هم در داخل و اطراف خیابان «شانزلیزه» که طی هفته‌های اخیر شاهد اغتشاشاتی بود، تجمع کردند.
ما کاخ ماکرون را ویران می‌کنیم
بسیاری از معترضان در تظاهرات شنبه علیه رئیس‌جمهور شعار می‌دادند و خواستار استعفای وی شدند. روی بنر یکی از معترضان نوشته شده بود: «ماکرون، ما کاخ شما را ویران می‌کنیم» علاوه‌ بر این، هزاران معترض در شهرهای «بوردو» و «تولون» واقع در جنوب‌، «استراسبورگ» در شرق و «بورژ» در مرکز فرانسه به خیابان‌ها آمدند. به گفته مقامات بورژ،‌ حدود ۵۰۰۰ جلیقه زرد فقط در همان محدوده تعیین ‌شده تجمع کردند. پلیس مرکز این شهر تاریخی را به روی معترضان بست. با این حال، حدود ۵۰۰ معترض وارد این منطقه شدند و در نهایت، به زد و خورد با پلیس دست زدند و سطل‌های زباله را سوزاندند. مقامات دولتی تهدید کرده بودند با این تظاهرات‌ و خشونت‌های ناشی از آن، مقابله می‌کنند.
انگلیس
صد‌ها نفر از مردم انگلیس نیز در لندن در حالی که مثل معترضان فرانسوی جلیقه‌های زرد پوشیده بودند، در اعتراض علیه ضد‌ریاضت اقتصادی‌، به خیابان‌ها آمده و خواستار برگزاری انتخابات زود هنگام شدند. بر اساس ویدئویی که توسط انجمن «مردم علیه ریاضت اقتصادی» منتشر شد، معترضان پیش از حرکت به سمت پارلمان، زیر بنری با عنوان« بریتانیا شکسته است» تجمع کرده بودند. در این تظاهرات اعضای «کمپین آرای مردم انگلیس» نیز حضور داشتند که خواستار برگزاری رفراندوم درباره توافق پیشنهادی بریگزیت ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس هستند. قرار است این توافق در چند روز آینده در پارلمان به رای گذاشته شود.
معترضان انگلیسی در تظاهرات لندن، خواستار کناره‌گیری «ترزا می» از قدرت شدند.