kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۲۱۷۰
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۰

نخست‌وزیر سابق قطر: ایران دشمن نیست علیه نظام سوریه نیستیم

وزیر خارجه و نخست‌وزیر سابق قطر در مصاحبه‌ای ضمن پرداختن به «مسائل مهم منطقه‌ای» اعلام کرده، علیه نظام سوریه نیست و ایران نیز دشمن منطقه به شمار نمی‌آید بلکه یک شریک است.



در حالی که هجمه‌های ارتجاع عرب به همراه اسرائیل و آمریکا علیه ایران شدت گرفته «حمد بن جاسم آل ثانی»، وزیر خارجه و نخست‌وزیر پیشین قطر نیز مثل بسیاری از کارشناسان منطقه و جهان علیه این جو وارد شده و موضع‌گیری کرده است. وی در مصاحبه با شبکه خبری روسیا الیوم خواستار آغاز گفت‌وگو با ایران شده و گفته، باید ایران را به عنوان یک «شریک» در منطقه دید نه «دشمن».
سوریه نیز یکی از محورهای اصلی سخنان این مقام قطری بود. به گزارش ایسنا، حمد بن جاسم آل ثانی، تاکید کرد، «باید طرح‌ها و برنامه‌های ملی با پوشش بین‌المللی برای حل بحران سوریه و بستن کامل پرونده آن تدوین شود.
انقلاب‌هایی وجود دارند که ۲۰۰ سال طول کشیده‌اند...گفتن اینکه بحران سوریه حل شده، نادرست است زیرا نیمی از مردم سوریه یا بیشتر آنها بیرون یا داخل این کشور آواره هستند و حدود یک میلیون نفر نیز در طول این بحران کشته شده‌اند، گروه تروریستی داعش هم به بحران این کشور دامن زده تا جایی که برای رهایی از گروه‌های تروریستی و برهم زدن معادله با هدف ابقای نظام سوریه، مسئله تروریسم جنبه بین‌المللی پیدا کرده است.»
بن جاسم این را هم گفت که، مخالف نظام سوریه نیست بلکه انتقاداتی به عملکرد آن دارد و آن را هم «ایده‌آل»
 نمی‌داند.