kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۲۰۵۶
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۱

اعزام بمب‌افکن‌های«بی-2» آمریکا به بندر «پرل‌ هاربر» با هدف مقابله با چین

در پی افزایش تنش میان پکن و واشنگتن،‌ وزارت دفاع آمریکا، (پنتاگون) تعدادی از بمب‌افکن‌های رادارگریز خود را در یک بندر جزایر هاوایی مستقر کرد.

 

پنتاگون سه فروند بمب‌افکن رادارگریز از نوع «بی-۲» و ۲۰۰ نیروی هوایی خود را برای گشت‌زنی هوایی در منطقه «ایندوپاسیفیک» به «پرل هاربر» اعزام کرد. به گفته یک مقام نظامی آمریکا، این اقدام در راستای نمایش توانمندی در دفاع از این کشور و متحدان آن صورت گرفت. این دومین بار از آگوست ۲۰۱۸(مرداد گذشته) است که بمب‌افکن‌ها و نیروی هوایی به پرل هاربر در هاوایی منتقل می‌شوند. منطقه‌ ایندوپاسیفیک در معادلات آتی آمریکا و متحدین آن به ویژه از بابت مهار قدرت روزافزون چین، نقش مهمی ایفا می‌کند.
دو روز قبل نیز خبر رسید، چین یک نوع موشک کشتی‌زن را با موفقیت آزمایش کرده است. آمریکا طی دو ماهه اخیر تلاش زیادی کرده است تا چین را از توسعه اقتصادی منحرف کرده و پکن را مجبور کند تا بخشی از منابع خود را در بخش نظامی هزینه نماید.
چندی پیش سرپرست جدید پنتاگون چین را یک خطر بزرگ برای آمریکا خوانده و اعلام کرده بود که تمام تلاش‌ها باید در راستای مهار چین صورت گیرد. البته، مقامات چینی هم به این اظهارات پاسخ داده و تاکید کردند که پکن آمادگی مقابله با هر نوع تهدیدی را دارد. در هر حال،‌ تقابل همه‌جانبه این دو کشور ظاهرا در حال وارد شدن به مرحله  جدیدی است. چین بارها نسبت به حضور نیروهای آمریکایی در دریای چین جنوبی اعلام نارضایتی
 کرده است.