kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۲۰۵۵
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۰

واکنش دیپلمات ارشد فلسطین به اظهارات پمپئو: « مگر روی پیشانی اعراب نوشته احمق؟»

دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین هم اظهارات اخیر «مایک پمپئو» را که گفته بود، کشورش منبع خیر برای منطقه است، به تمسخر گرفت.



«مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا در سفر دوره‌ای خود در قاهره اعلام کرد آمریکا منبع خیر و فرشته نجات برای خاورمیانه است! جمله‌ای که از سوی شخصیت‌های سیاسی زیادی در سراسر دنیا، به سخره گرفته شد.
 این مسئله با واکنش‌های متفاوتی مواجه شده و بسیاری این سخنان را فریبکارانه دانستند. چرا که آمریکا خود عامل اصلی جنگ و تروریسم در منطقه به‌شمار می‌رود. در این ارتباط صائب عریقات، دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) هم اظهارات مایک پمپئو، را به تمسخر گرفت و در واکنش به آن خطاب به پمپئو گفت: «آیا روی پیشانی اعراب کلمه «احمق» می‌بینی؟»
به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای «القدس العربی»، پمپئو در دانشگاه آمریکایی قاهره مدعی شده بود که کشورش منبع خیر برای منطقه است و صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها را محقق خواهد کرد. عریقات در ادامه به دلیل به‌رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل از طرف دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و پافشاری او بر حذف مسئله پناهجویان و آوارگان فلسطینی از مذاکرات، تعطیلی کنسولگری آمریکا در قدس، تعطیلی دفتر کمیساریای سازمان آزادی‌بخش فلسطین در واشنگتن و قانونی دانستن شهرک‌سازی‌ها در اراضی ‌اشغالی فلسطینی‌ها احتمال انجام چنین تلاشی از جانب آمریکا برای تحقق صلح را اندک دانست.
دبیرکل کمیته اجرایی ساف تاکید کرد، گفته‌های وزیر خارجه آمریکا با اینکه «جنایات جنگی» که ‌اشغالگران علیه فلسطینی‌ها مرتکب می‌شوند، «دفاع از خود» توصیف شود، تعارض دارد. او در ادامه یادآور شد که دولت آمریکا تمامی کمک‌ها به فلسطینی‌ها از جمله کمک‌های آنروا (آژانس امداد و کاریابی آوارگان فلسطینی)، کمک‌هایی که به بیمارستان‌های قدس می‌شوند را قطع کرده و کشورهایی که در سازمان ملل و دیگر نهادهای بین‌المللی به نفع فلسطین رای می‌دهند را تهدید کرده و به تلاش‌های خود برای جدا کردن نوار غزه از کرانه باختری و قدس با هدف نابودسازی طرح ملی فلسطین با این ادعا که این مسائل صلح را برقرار نمی‌کنند، ادامه می‌دهد تمام این مسائل منجر به تحقق صلح نخواهند شد.
حمایت پمپئو از انتخابات فرمایشی بحرین
از سوی دیگر مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا در ادامه سفر منطقه‌ای خود، دیدار با پادشاه بحرین را «فوق‌العاده» توصیف کرد. پمپئو در پیامی تاکید کرد، همکاری آمریکا و بحرین کماکان رو به گسترش است، از همکاری درخصوص ایران، یمن و مقابله با تروریسم گرفته تا استقرار ناوگان پنجم دریایی آمریکا در بحرین. پمپئو با تقدیر از پادشاه بحرین، انتخابات نمایشی اخیر در این کشور که با تحریم اکثریت مردم بحرین برگزار شد، «موفقیت آمیز» خواند! و مدعی شد بحرین همواره در راه صحیح برای حفظ ثبات و تداوم پیشرفت خود حرکت می‌کند.
از سوی دیگر، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه الحدث اعلام کرد، اعلام عقب نشینی آمریکا از سوریه با راهبرد ما علیه ایران در تناقض نیست. وی افزود، در نشست لهستان شماری از پرونده ها و در رأس آن مسئله ایران مورد بررسی قرار خواهد گرفت. مایک پمپئو همچنین تصریح کرد، ما به شرکایمان در خاورمیانه گفته ایم منطقه را ترک نخواهیم کرد. ما به دنبال ایجاد روندی سیاسی در سوریه هستیم که آوارگان را قادر به بازگشت سازد.
وزیر خارجه آمریکا در بخش دیگری از صحبت هایش گفت، ما به دنبال ایجاد یک نیروی عربی هستیم که قادر به مقابله با چالش ها در منطقه باشد. همگان باید بدانند کردهای سوریه تروریست نیستند. پمپئو در خصوص عربستان نیز گفت، عربستان هم پیمان اصلی ما است و ما به شراکتمان با این کشور ادامه خواهیم داد. روابط ما با عربستان اساس ثبات و امنیت منطقه است. ما می‌خواهیم عاملان در پرونده خاشقجی (روزنامه نگار مقتول سعودی) مورد مواخذه قرار گیرند. ترامپ گفته است روابط با عربستان نباید به پرونده خاشقجی منحصر شود.