kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۲۰۲۴
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۸
مدیرعامل شرکت ملی گاز:

برنامه‌ای برای افزایش قیمت گاز نداریم

مدیرعامل شرکت ملی گاز اعلام کرد: برنامه‌ای برای افزایش قیمت گاز نداریم مگر اینکه مجلس ما را به افزایش قیمت مکلف کند.


 

به گزارش خبرگزاری فارس حسن منتظر تربتی در نشست خبری که دیروز در شرکت ملی گاز ایران برگزار شد، درمورد احتمال تغییر نرخ گاز در سال آینده گفت: مجلس باید دراین مورد تصمیم بگیرد، شرکت گاز برنامه‌ای برای این موضوع ندارد.
وی درباره عوارض شرکت گاز اظهار کرد: 10 درصد قیمت گاز مربوط به عوارض است و از ابتدای سال تا کنون هفت هزار و 300 میلیارد تومان به سازمان هدفمندی یارانه‌ها پرداخت کرده‌ایم. از سال 94 تاکنون نیز هزار و 234 میلیارد تومان جهت نوسازی مدارس پرداخت شده که این رقم 4 میلیارد نیز بیشتر از سهم دریافتی بوده است.مدیرعامل شرکت ملی گاز درباره مقادیر ارسال گاز به بخش‌های مختلف گفت: در حال حاضر سالانه 37 درصد در نیروگاه‌ها 25 درصد خانگی، 30 درصد صنعت و 4 درصد در بخش CNG، گاز مصرف می‌شود.
منتظر تربتی درباره عرضه گاز در بورس انرژی افزود: عرضه گاز در بورس در زمینه گازهای فلر مطرح بود و توسط شرکت ملی نفت دنبال می‌شده است.در ادامه این نشست خبری مدیرعامل شرکت ملی گاز با اشاره به سابقه فعالیت این شرکت گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، تنها هشت شهر به شبکه گازرسانی شهری کشور وصل بود و گازرسانی به دیگر شهرها موضوعیت نداشت. با پیروزی انقلاب و در طول سال‌های جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، سوخت گاز، جایگزین نفت سفید شد و به‌دلیل به‌کارگیری این سیاست روند توسعه گازرسانی شتاب گرفت.
منتظر تربتی با بیان این‌که تولید گاز در ایران تا سال ١٣۶٨ شمسی، روزانه ٣٥ میلیون مترمکعب بود، اظهار کرد: شناسایی مخازن گازی از سال ٦٨ به بعد آغاز شد و طبق ذخایر گاهی ایران و گاهی روسیه نخستین کشور دارنده گاز در جهان هستند.
وی ادامه داد: تاکنون هزار و 139 شهر و ٢٧ هزار روستا گازرسانی شده‌اند. به‌طور کلی ٩٧ درصد جمعیت شهری و ٨٢ درصد جمعیت روستایی اکنون زیرپوشش شبکه گازرسانی هستند.
به گفته این مقام مسئول بخش عمده نیاز صنعت گاز اکنون در داخل تامین می‌شود به طوری که هم‌اکنون ٩٤ درصد جمعیت کشور اکنون از نعمت گاز بهره می‌برند.
منتظر تربتی همچنین از بومی شدن ماده بودار‌کننده گاز در کشور خبر داد و گفت: اکنون تولید ماده بودارکننده در عسلویه آماده بهره‌برداری است و در آینده نزدیک با حضور رئیس‌جمهور افتتاح می‌شود.وی با اشاره به تولید این ماده در دیگر کشورها عنوان کرد: در زمینه تولید این ماده ایران بعد از فرانسه و روسیه سومین کشور است.