kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۲۰۱۷
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۷

توضیحات وزارت نفت درباره یک خبر

پس از انتشار خبری با عنوان «رکوردشکنی دولت در هدر دادن گازهای همراه نفت» در تاریخ 97/10/16، روابط عمومی وزارت نفت جوابیه‌ای ارسال نموده است.



در نامه وزارت نفت آمده است:
ضمن تشکر ازحساسیت و مطالبه‌گری آن رسانه، به استحضار مخاطبین محترم می‌رساند، با اعمال تحریم‌های ظالمانه و محدودیت‌های فروش نفت خام، به دلیل حساسیت‌های شرکت ملی نفت در کنترل مسایل زیست‌محیطی و بالاخص در حوزه شهری، کاهش تولید نفت خام با رویکرد حداقل نمودن مقدار گازسوزی و جلوگیری از هدررفت سرمایه‌های ملی برنامه‌ریزی گردید و نتیجتا مقادیر گازهای مشعل تا میزان 25م.م.م.ر در سال 1394 کاهش یافت.
پس از توافق برجام و رفع تحریم‌های ظالمانه و شروع تولید نفت خام از میادین مشترک حوزه غرب کارون، میدان مشترک آذر و افزایش تولید نفت خام از میادین در حال بهره‌برداری که تحقق تولید را به حدود 4 میلیون بشکه در روز رسانید، به ناچار و با توجه به تاثیرات منفی محدودیت‌های بین‌المللی تحریم در جذب سرمایه‌گذاری و تاخیر در اجرای طرح‌های جمع‌آوری گازهای همراه، مقادیر گازهای مشعل به حدود 47 م.م.م.ر افزایش پیدا کرد.
نظر به اینکه تکمیل واحدهای گاز و گاز مایع، جمع‌آوری، شیرین‌سازی و تزریق گازهای مشعل به حداقل 4 الی 5 سال زمان نیاز دارد، وزارت نفت در سال 1393 نسبت به برگزاری مزایده فروش گازهای باحجم حدود 21 م.م.م.ر برای دوره حداقل 5 ساله تا پیش از بهره‌برداری طرح‌های اصلی جمع‌آوری گازها اقدام نموده تا بدین ترتیب از ظرفیت‌های بخش خصوصی و روش‌های زودبازده مانند تولید برق در کنترل و بهره‌برداری از گازهای مشعل استفاده نماید.  طی این مدت قریب به 1 میلیارد فوت مکعب گاز مشعل جمع‌آوری شد. پیش‌بینی می‌شود در نیمه اول سال 1398 دیگر تاسیسات با ظرفیت حدود 1م.م.م.ر نیز در مدار قرار گیرد.
در اجرای برنامه‌های بلندمدت جمع‌آوری گازهای مشعل، به منظور جلوگیری از ارسال گاز همراه میدان هنگام، تاسیسات جمع‌آوری و شیرین‌سازی این میدان در سال 96 راه‌اندازی و در سرویس قرار گرفت که حدود 2 م.م.م.ر گازهای مشعل این میدان جمع‌آوری شد. همچنین پروژه‌های گاز و گاز مایع 3100، 3200 و خارگ به شرکت های متقاضی واگذار و در حال اجرا است. دو قرارداد بیع متقابل «بهسازی و احداث تاسیسات جمع‌آوری گازهای مشعل» در شهریور 1397 بین شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب و دو شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس و پتروشیمی مارون با سرمایه‌گذاری تقریبی 1216 میلیون دلار دیگر دستاورد مهم این دولت در کنترل گازهای مشعل بوده است.
کیهان: توضیحات ارسالی وزارت نفت، در حقیقت پاسخ به کارشناسان سازمان برنامه و بودجه است، چرا که در خبر مذکور آمده بود: «براساس آمارهای منتشر شده توسط سازمان برنامه و بودجه میزان گازهای سوزانده شده در سال 95 حدود 43 میلیون مترمکعب در روز بوده است و براساس هدف کمی در نظر گرفته شده برای سال 96، قرار بود میزان سوزانده شدن این گازهای غنی در این سال به 30 میلیون متر مکعب در روز کاهش یابد، اما نه‌تنها این امر تحقق نیافته بلکه میزان گازهای غنی همراه نفت سوزانده شده در سال 96 به 47/7 میلیون مترمکعب در روز رسیده است. سازمان برنامه معتقد است اعمال تحریم و موانع خارجی در کنار عدم همکاری دستگاه‌ها، مقامات و اشخاص مرتبط، مهم‌ترین دلایل عدم تحقق هدف کمی در زمینه کاهش گازهای همراه سوزانده شده در کشور بوده است.»