kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۱۹۹۵
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۵
در پی اختلاف نظر و استعفاهای مکرر در وزارت خزانه‌داری آمریکا رخ داد

آشوب در اتاق جنگ اقتصادی علیه ایران

کارمندان کنونی و پیشین وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌گویند، بی‌ثباتی تفکرات و سیاست‌های رئیس‌جمهور این کشور باعث ایجاد موجی از استعفا و مهاجرت از این وزارتخانه شده است؛ جایی که در تهران آن را «اتاق جنگ اقتصادی» علیه ایران می‌دانند.



در ادامه موج استعفاها و آشوب داخلی در دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ»، اکنون کارکنان وزارت خزانه‌داری این کشور می‌گویند فشارهای مختلف و مشکلات مدیریتی سبب نوعی انزوا و خروج اجباری از این وزارتخانه شده است.
پایگاه خبری «دیلی بیست» بعد از مصاحبه با هشت کارمند و مقام کنونی و پیشین وزارت خزانه‌داری آمریکا نوشته، عواملی مانند «مدیریت کوته‌بینانه، ستیزه‌جویی‌های داخلی و جلسات نیمه‌شب متعدد» فقط تعدادی از مشکلات عدیده‌ای است که طی هشت ماه گذشته، وزارت خزانه‌داری آمریکا را به هم ریخته و سبب ایجاد موج بزرگ مهاجرت و استعفای کارمندان شده است.
بر این اساس، بخش اعظمی از تنش‌ها و اختلافات در وزارت خزانه‌داری آمریکا، در «دفتر تروریسم و اطلاعات مالی» که مسئول اعمال تحریم‌های مختلف بر کشورها و گروه‌های مخالف با واشنگتن است، رخ می‌دهد.
در تهران، وزارت خزانه‌داری آمریکا، همان «اتاق جنگ ساکت اقتصادی» علیه ایران قلمداد می‌شود؛ جایی که «دفتر تروریسم و اطلاعات مالی» را در خود جای داده؛ اداره‌ای که بخشی از دستگاه اطلاعاتی آمریکا هم به شمار می‌رود و یکی از مأموریت‌های اصلی آن، کار علیه ایران است.
افراد مصاحبه شده توسط دیلی‌بیست می‌گویند که علاوه‌بر آشوب و سرگردانی که درپی تغییرات مکرر سیاست‌های ترامپ در دولت آمریکا به‌وجود آمده بود، سران این وزارتخانه نیز با از دست دادن اعتماد به نفس، ارزیابی‌های حرفه‌ای خود روی موضوعات کلیدی شامل اعمال تحریم‌ها را حقیر می‌بینند.
یکی از کارمندان وزارت خزانه‌داری آمریکا جوّ بلاتکلیفی و سرگردانی در دولت ترامپ را اینگونه توصیف می‌کند: «انگار ما همستِرهایی هستیم که در یک چرخ گردان، می‌دویم».
بر اساس این گزارش، تغییرات دمدمی مزاجانه سیاست‌های کاخ سفید درپی نظرات ترامپ، مسئولان و کارمندان وزارت خزانه‌داری آمریکا را مجبور کرده که ۲۰ ساعت در روز به کار خود مشغول شوند آنهم بدون آنکه مطمئن باشند چیزی که روی آن کار می‌کنند، حتی روز بعد در دستور کار دولت خواهد بود. همین امر یکی از دلایل استعفای چندین نفر از این وزارتخانه بوده است.
یکی از کارمندان پیشین وزارت خزانه‌داری آمریکا درباره خودکامگی ترامپ در تعیین سیاست‌های این نهاد دولتی می‌گوید: «همه‌چیز بسیار ارتجاعی به‌نظر می‌رسد. یک روز به ما می‌گفتند، روی یک موضوع تمرکز کنیم و روز بعد اخباری می‌رسید که به‌تبع آن باید روزی موضوع دیگری کار می‌کردیم. جریان مدیریت، از بالا به پایین بود. اگر شخص رئیس‌جمهور تصمیم می‌گرفت که مسیر دیگری را درباره ایران یا روسیه یا هر کشور دیگری در پیش بگیرد، ما هم باید به همان سمت پیش می‌رفتیم».
این فضای سردرگمی و نارضایتی حتی بر مسئولان ارشد وزارت خزانه‌داری نیز تاثیر گذاشته و باعث شده بود که شکایات و گلایه‌های هر روزه کارمندان را در نظر نگیرند و همین امر باعث استعفاهای بسیاری شده است.
به اذعان کارمندان کنونی و پیشین وزارت خزانه‌داری آمریکا، «فرار مغزها»ی کنونی در زمانی رخ می‌دهد که دولت ترامپ در برهه حساسی هم از نظر تدوین سند سیاست خارجی برای سال ۲۰۱۹ و هم تحریم‌های جدید علیه ایران و خروج از توافق هسته‌ای این کشور قرار دارد.
اردیبهشت ماه گذشته رهبر انقلاب درباره وزارت خزانه‌داری آمریکا گفته بود که «امروز برای دشمنان ما جنگ اقتصادی مطرح است، اتاق جنگ آمریکا علیه ما، وزارت خزانه‌داری آمریکا است».
در همین حین، «استیون منوشین» وزیر خزانه‌داری دولت ترامپ به‌جای آنکه به مشکلات داخلی وزارتخانه‌اش و مسائل فوق‌الذکر بپردازند، در حال آرام‌کردن وضعیت اقتصادی و بازارهای مختلف آمریکا درپی اظهاراتش درباره نقدینگی بانک‌های این کشور و تعطیلی ۱۹ روزه دولت فدرال آمریکاست.
به نوشته دیلی‌بیست، اختلاف نظر «سیگال مندلکر» معاونت تروریسم و اطلاعات مالی در وزارت خزانه‌داری با «مارشال بیلینگسلی» دستیار منوشین در امور تامین مالی تروریسم در مورد سرعت و شدت تحریم‌ها علیه ایران و روسیه، جوّ کاری در «دفتر تروریسم و اطلاعات مالی» را غیرقابل تحمل‌تر کرده است.
به گزارش فارس کارمندان این بخش در وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌گویند که نمی‌دانستند از کدام یک، تبعیت کنند زیرا اختلافات آنها به قدری وسیع بود که واقعا هیچ راهکاری برای حل آن به ذهن نمی‌رسید.
در دو سالی که از ورود ترامپ به کاخ سفید می‌گذرد بیش از ۴۰ نفر از اعضای ارشد دولت او اخراج شده، استعفا کرده یا با نفراتی دیگر جایگزین شده‌اند و اکنون دولت ترامپ شاهد سومین تعطیلی خود در پی اختلافات سیاستمداران آمریکایی با یکدیگر است.