kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۱۹۹۳
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۵

ماله‌کشی روزنامه اجاره‌ای بر بزک‌های خود نسبت به اروپا(خبر ویژه)

روزنامه اجاره‌‌یی که تا همین چند ماه قبل مشغول بزک اروپا بود، اکنون می‌گوید اروپا ناتوان از ایجاد کانال مبادلات مالی با ایران است.



روزنامه آفتاب یزد پیش از این تیتر و عکس اول خود را به موگرینی اختصاص داده و با لحنی فریبکارانه و خلاف واقع تیتر زده بود: «هرچه تهران بگوید»! این روزنامه که از بزک‌کنندگان آمریکا در اوج مذاکرات برجامی بود سردبیر این روزنامه (مجتبی- و ) از عناصر نفوذی‌ در حلقه اطرافیان کروبی بود که از کشور گریخت و در خدمت صدای آمریکا و برخی رسانه‌های مشابه درآمد.
اکنون آفتاب یزد پس از آشکار شدن دست آمریکا و اروپا در تیتری با عنوان «ایجاد کانال مالی ناکام ماند؟»، می‌نویسد: «پس از ماه‌ها انتظار سرانجام اروپایی‌ها آب  پاکی را روی دست ایران ریختند و بر ناتوانی خود در اجرای تعهدات مرتبط با کانال مالی اذعان کردند. این اتفاق در حالی رخ دادکه پیشتر بسیاری از صاحب‌نظران بدبینی‌های زیادی به شکل‌گیری کانال مالی میان اروپا و ایران داشتند. استدلال کارشناسان این بود که دولتها در اروپا نمی‌توانند شرکت‌های فعال در کشور خود را ملزم به همکاری و پذیرش سیستم مالی نمایند چرا که آنها نگران تحریم شدن از سوی آمریکا هستند.
با این حال اتفاقات روزهای اخیر هم حاکی از آن بود که اروپا علاوه بر محقق نکردن وعده کانال مالی یک تحریم جدید بر علیه یک نهاد ایرانی برقرار کرده است.
اعمال این تحریم از سوی اروپا درست چند روز پس از آن صورت گرفت که آنها اعلام کردند که نمی‌توانند SPV (سیستم  اروپایی جایگزین سوئیفت) را برای حفظ برجام و به عبارتی تداوم فعالیت مالی با تهران فعال کنند.
به دنبال این رویداد، محمود واعظی خبر دادکه اروپایی‌ها از ایران به دلیل اجرایی نشدن SPV عذرخواهی کردند. این اظهارات در حالی بود که وی تقریبا چند هفته قبل گفته بود اروپایی‌ها تا دو هفته دیگر ‌SPV را اجرایی می‌کنند.
با این حال واعظی در توضیح این اتفاق گفت: من هیچ‌گاه نگفتم ‌SPV تا دو هفته دیگر اجرایی می‌شود، بلکه گفتم تا آخر سال میلادی این اتفاق رخ می‌دهد یعنی همان حرفی که خانم موگرینی زده بود را گفتم.»
این روزنامه اجاره‌ای می‌افزاید: «در خود اروپا از ابتدا، عزم جدی برای راه‌اندازی کانال مبادلات مالی وجود نداشت. اکنون کاسه صبر تهران در حال لبریز شدن است.»(!)