kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۱۹۸۳
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۳

موگرینی: برجام به طور کامل اجرا شده است!

در حالی که این روزها صدای دولت روحانی نیز از بدعهدی‌های اروپا در برجام بلند شده، موگرینی در اظهار نظری عجیب گفت برجام به‌طور کامل اجرا شده است!



فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی مصاحبه‌ای که در تارنمای اندیشکده «شورای روابط خارجی اروپا» منتشر شد، اظهار داشت: بروکسل با سایر اعضای جامعه جهانی برای حفظ برجام همکاری کرده و اجازه نخواهد داد «نزدیکترین دوست و متحدمان در مورد تجارت مشروع ما با یک کشور دیگر تصمیم‌گیری کند.»
وی ادامه داد: ما به عنوان یک اتحادیه 28 عضوی با بقیه اعضای جامعه جهانی برای حفظ توافق هسته‌ای برجام کار می‌کنیم؛ توافقی که تاکنون به طور کامل اجرا شده و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در 13 گزارش پیاپی آن را تایید کرده است. موگرینی گفت: ما این کار را به خاطر امنیت جمعی خود انجام می‌دهیم. ما نمی‌خواهیم ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد. برجام دقیقا همین هدف را محقق می‌کند. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  اظهار داشت: اغلب می‌شنوم که گفته می‌شود اروپا در این مسئله عمدتا انگیزه‌های اقتصادی و ملاحظات تجاری دارد. این مسئله موضوعیت ندارد. ما این کار را برای جلوگیری از الغای یک توافقنامه منع اشاعه هسته‌ای که کارآمد است و برای جلوگیری از بروز یک بحران بزرگ امنیتی در خاورمیانه انجام می‌دهیم.وی ادامه داد: بخشی از این کار مستلزم آن است که تضمین کنیم شرکت‌هایی که خواهان تجارت مشروع با ایران هستند، اجازه انجام چنین کاری را دارند. این همان چیزی است که در حال حاضر روی آن کار می‌کنیم. یعنی ابزارهایی که به بازیگران اقتصادی مایل به تجارت مشروع با ایران کمک کرده، از آنها حمایت کرده و آنها را خاطرجمع می‌کند. این درست است که این وضعیت موجب درگرفتن بحث‌هایی در مورد حاکمیت اقتصادی اروپا شده است. موگرینی همچنین گفت: ما اروپایی‌ها نمی‌توانیم به یک قدرت خارجی- حتی نزدیکترین دوست و متحد خود- اجازه دهیم که در مورد تجارت مشروع ما با یک کشور دیگر تصمیم‌گیری کند. این یکی از عناصر پایه‌ای حاکمیت است و طبیعی است که نه تنها در اروپا بلکه در سایر بخش‌های دنیا نیز در مورد آن تامل شود.اظهار نظر موگرینی درباره اجرای کامل برجام در حالی است که آمریکا رسماً این توافق را زیر پا گذاشته و از آن خارج شده و اروپا نیز طی 8 ماه اخیر چیزی جز وعده و وعید به ایران نداده است و این اظهارات وی درباره تجارت با ایران را نیز باید در همین راستا ارزیابی کرد. ظاهراً مقامات اروپایی برجام را صرفاً یک سری تعهدات و الزامات محدود کننده هسته‌ای برای ایران می‌دانند و تعهد و الزامی برای خود قائل نیستند. از این منظر می‌توان گفت موگرینی حق دارد که بگوید برجام بطور کامل اجرا شده است!