kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۱۹۷۴
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۸

گسترش ناآرامی‌های خیابانی در سودان شمار کشته‌ها به 40 نفر رسید

سازمان عفو بين الملل با استناد به گزارش‌هاي معتبر، از کشته شدن حدود 40 نفر در ناآرامي هاي سودان خبر داد.



 در ادامه درگيري پليس سودان با معترضاني که خواستار کناره‌گيري عمر البشير رئيس جمهور اين کشور از مقام خود هستند، سه نفر دیگر از تظاهرکنندگان کشته شدند و به این ترتیب آمار کشته شدگان به 40 نفر رسید.
فعالان سوداني تظاهرات روز پنج شنبه را خشونت آميزترين صحنه هاي اعتراض از زمان آغاز تظاهرات ضد دولتي سه هفته پيش تاکنون توصيف کردند که در اکثر شهرهاي سودان برگزار شده است. سودان از 19 دسامبر (28 آذر)گذشته شاهد اعتراضات مردمي عليه وخامت اوضاع اقتصادي و افزايش قيمت‌ها به ويژه قيمت نان و سوخت است. مقامات سوداني پيشتر اعلام کرده‌اند تاکنون 19 معترض کشته شده‌اند، اما سازمان عفو بين الملل با استناد به گزارش هاي معتبر، از کشته شدن حدود 40 نفر در ناآرامي‌هاي سودان خبر داده است.
اين اعتراضات، در تاريخ سه دهه اخير سودان، بي سابقه بوده است. معترضان، خواهان سرنگوني حکومت عمر البشير هستند اما وي همچنان خواستار باقي ماندن در قدرت است. عمرالبشير از سال 1993 تاکنون رياست جمهوري سودان را در اختيار دارد که بر اساس قانون آخرين دور رياست جمهوري وي در سال 2020 پايان مي‌يابد.
به گزارش ایرنا، «ساره جکسون » مسئول اداره شرق آفریقای سازمان عفو بین‌الملل از مقام‌های سودانی خواست فورا و به صورت غیر مشروط بازداشت شدگان در این راهپیمایی‌های مسالمت‌آمیز را آزاد کنند زیرا درخواست برای بهبود شرایط زندگی مردم جرم نیست. وی تنها راه تغییر در این کشور را انتخابات دانست و گفت مردم باید تا سال 2020 برای برگزاری این انتخابات منتظر بمانند.