kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۱۹۳۵
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۲
وزیر راه و شهرسازی:

بسیاری از مردم برای تهیه مسکن در فشار هستند

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه تعادل عرضه و تقاضای مسکن بهم خورده است گفت: بر قشر متوسط پائین جامعه برای تهیه مسکن فشار می‌آید.




به گزارش خبرگزاری مهر، محمد اسلامی در نشست بررسی مشکلات مسکن مهر پرند اظهار داشت: باید بر اساس طرح مصوب در توسعه این شهر حرکت و طرح‌ها طبق برنامه زمان‌بندی تکمیل شود و مردمی که چشم انتظار دریافت واحدهای مسکونی خود هستند، باید از این چشم انتظاری خارج شوند.
وی افزود: 13 هزار و 800 واحدی که قرار است تا پایان امسال تکمیل شود را تا پایان امسال با سرعت به پایان برسانید تا مردم عید نوروز در واحدهای خود مستقر شوند.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه برای تعادل بخشی به قیمت مسکن باید شرایط عرضه مسکن تسریع و تسهیل شود تا تعادل عرضه و تقاضا به هم نخورد، گفت: در حال حاضر این تعادل بهم خورده است و به قشر متوسط به پائین جامعه برای تهیه مسکن فشار می‌آید.
اسلامی با اشاره به ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی ویژه اقشار متوسط رو به پایین در شهرهای جدید اظهار داشت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار بر این است که ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید ساخته شود که برخی از پروژه‌ها هم شروع شده است.
وی همچنین در حاشیه این بازدید در پاسخ به این سؤال که دلیل بی‌توجهی به بافت فرسوده در بودجه ۹۸ چیست؟ بیان کرد: درخصوص بازسازی بافت فرسوده مصوبه‌ای برای آن وجود دارد که هم قانون خاص و هم مصوباتی دارد که از صندوق توسعه ملی برای آن منابع در نظر گرفته شده است.
به گزارش خبرگزاری فارس، وزیر راه و شهرسازی افزود: تصور بنده این است که این منابع برای بخش مسکن کفایت می‌کند حال اگر مرکز پژوهش‌های مجلس این باور را دارد که بافت فرسوده ابتر می‌ماند قطعا با مجلس این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.
اسلامی در پاسخ به این سؤال که وزیر سابق راه و شهرسازی معتقد بود که مسکن پیشران اقتصاد نیست آیا شما معتقد هستید که مسکن پیشران اقتصاد است ادامه داد: مسکن بخش پیشران اقتصاد است چرا که مسکن و عمران یکی از محورهایی است که در اقتصاد کشور و در تولید و‌اشتغال سهم دارد.
وی با تاکید بر اینکه تنها راه افزایش توان خرید مردم بحث افزایش سقف وام مسکن نیست، گفت: برنامه ما این است که بتوانیم سازوکاری برای ارائه مصالح ارزان قیمت به انبوه‌سازان تدوین و طراحی کنیم و در جریان این سازوکار، مصالح با تخفیف به سازندگان ارائه شود و جبران هزینه‌ها از محل فعالیت سازندگان مسکن در پهنه‌های تجاری صورت بپذیرد. وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: بارها گفته‌ام واحدهایی از مسکن مهر که با مشکل فنی و اجرایی مواجه هستند را تا پایان سال ۹۸ به مردم تحویل می‌دهم اما تحویل واحدهایی که با مشکل حقوقی مواجه هستند در حوزه اختیارات وزارت راه و شهرسازی نیست و ابتدا باید مشکلات حقوقی این واحدها برطرف شود.
در همین زمینه محسن وطن‌خواهی، مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پرند در جلسه بررسی آخرین وضعیت پروژه‌های عمرانی این شهر گفت: در حال حاضر ۲۵ هزار واحد از مسکن مهر پرند باقی مانده که برای تکمیل این ۲۵ هزار واحد، ۲۲۰ میلیارد تومان سهم آورده متقاضیان است.
وی با اعلام اینکه وعده داده‌ایم تا شهریور ۹۸ آنها را تکمیل کنیم، افزود: ایستگاه تبادلی خط ۳ متروی تهران با راه‌آهن حومه‌ای پرند به زودی در ایستگاه آزادگان احداث می‌شود. همچنین تا چند ماه آینده متروی فرودگاه امام نیز با همکاری شهرداری تهران و با کمک ۱۵۰ میلیارد تومانی شرکت عمران شهرهای جدید از محل تهاتر اراضی خود با شهرداری به شهر جدید پرند خواهد رسید.