بر اساس مصوبات جدید ستاد تنظیم بازار
تکلیف قراردادهای سهگانه خودروسازان با مردم روشن شد
مدیرعامل سازمان حمایت از حقوق مصرفکنندگان و تولیدکنندگان از تعیین تکلیف قراردادهای پیشفروش خودرو در ستاد تنظیم بازار خبر داد.
به گزارش خبرگزاری دانشجو، عباس تابش با اشاره به مصوبات جدید ستاد تنظیم بازار در دو بخش خودروهای پرتیراژ مشمول قیمتگذاری شورای رقابت و همچنین خودروهای خارج از شمول این قیمتگذاری، اعلام کرد: در بخش خودروهای پرتیراژ مشمول قیمتگذاری شورای رقابت با توجه به شرایط جدید، خودروسازها مکلف به افزایش تولید بر اساس برنامه ارائه شده و مورد تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند.
وی ادامه داد: همچنین شرکتهای خودروسازی مکلف هستند حداقل 80 درصد تولید خود را به تعهدات معوق اختصاص داده و 20 درصد فروش فوری با هدف کاهش نرخ بازار داشته باشند.
به گفته مدیرعامل سازمان حمایت، یکی دیگر از وظایف خودروسازها عمل به تمامی تعهدات فروش قطعی و فروش فوری بر اساس قیمتهای مندرج در متن قرارداد است که هیچ افزایشی مشمول آنها نخواهد بود. تابش اضافه کرد: خودروسازان در تعهدات پیش فروش عادی که تاریخهای سررسید قرارداد آنها تا ۳۱ مردادماه 97 است به قیمتهای مصوب مورد عمل در موعد تحویل(مندرج در فرم قرارداد) ملزم هستند و نباید افزایشی نسبت به قیمتهای مصوب داشته باشند.تابش افزود: برای تعهدات پیشفروش عادی با قیمت زمان تحویل که تاریخهای سررسید قرارداد آنها بین یک شهریور تا ۳۰ دی ماه امسال است با لحاظ ارزش روز ودیعه مشتری، و افزایشهای ناشی از تغییرات هزینهای برای شرکتهای خودروساز اعم از مواد اولیه و نوسانات نرخ ارز محاسبه و دریافت کنند.وی درخصوص تعهدات فروش عادی که تاریخهای سررسید قرارداد آنها از ابتدای بهمن ماه امسال به بعد میباشد، گفت: این تعهدها بر اساس شرایط مندرج در فرم قرارداد که حاصل توافق بین مشتری و خودروساز است تعیین و اجرایی خواهد شد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره خودروهای خارج از شمول قیمتگذاری شورای رقابت تصریح کرد: در این بخش نیز شرکت عرضهکننده مکلف است تعهداتی که تاریخهای سررسید قرارداد آنها تا ۳۱ مردادماه امسال است را مطابق قیمت رسمی شرکت در موعد تحویل (مندرج در قرارداد) رعایت کند و نباید افزایشی نسبت به قیمت مذکور داشته باشد.
تابش افزود: تعهدات فروشی که تاریخهای سررسید قرارداد آنها یک شهریورماه امسال به بعد میباشد(اعمال تغییرات نرخ برابری ارز) بر اساس ضوابط قیمتگذاری کالاهای تولید داخل و آییننامه آن خواهد بود که ظرف اوایل هفته در کمیته خودرو مصوب و برای اجرا ابلاغ خواهد شد.
وی تاکید کرد: در هر دو گروه خودرویی و شرایط قید شده برای ایفای تعهدات آنها، سود مشارکت و تاخیر در تحویل مطابق مفاد مندرج در ماده (4) آییننامه حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو، از قیمت نهایی کسر میشود.یادآور میشود خودروهای مشمول خودروهایی است که به استناد مصوبه نهمین جلسه شورایعالی هماهنگی اقتصادی در مردادماه امسال قیمتگذاری خودروهای گروه سایپا شامل انواع محصولات ایکس۱۰۰(سایپا ۱۱۱، ۱۳۱ و ۱۵۱)، ساینا و تیبا، محصولات گروه ایران خودرو شامل انواع سمند، پژو ۴۰۵ (GLX وSLX )، پژو پارس سال و انواع پژو ۲۰۶ و رانا از شورای رقابت به ستاد تنظیم بازار واگذار شده است.
گفتنی است از چند ماه قبل، صنعت خودروسازی کشور به علت التهابات ارزی و توقف تامین قطعه از سوی شرکتهای رنو و پژو، دچار مشکل شد و تولید خودرو به شدت کاهش یافت.
به گزارش مشرق، در این مدت خودروسازان به شدت به دنبال اخذ مجوز دولت برای گران کردن محصولاتشان بودند که نهایتاً این مجوز را دریافت کردند. در چند هفته اخیر به تدریج افزایش قیمت با محصولات کمتیراژ شروع شد و روز چهارشنبه هم ایران خودرو تمامی محصولات پرتیراژ خودش را ۳۰ درصد گران کرد.بر این اساس، قیمت خودروهای پرتیراژ از ابتدای دولت یازدهم تاکنون بیش از ۱۳۰ درصد افزایش یافته است. گرانی محصولات ایران خودرو و سایپا سبب شده که هماکنون در بازار ایران، دیگر خودروی زیر ۳۰ میلیون تومان نداشته باشیم.