kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۱۹۳۲
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۲

بانک مرکزی شایعه ورشکستگی بانک‌ها را تکذیب کرد

دور جدید شایعه ورشکستگی بانک‌های ایرانی در حالی منتشر شده که تمام سپرده‌های زیر۱۰۰میلیون تومان مردم بیمه بوده و بانک مرکزی هم شایعه اخیر ورشکستگی یکی از بانک‌ها را تکذیب کرد.



به گزارش خبرگزاری مهر، چند روزی است که دوباره در فضای مجازی، برخی افراد شایعاتی را مبنی بر ورشکستگی بانک‌ها به راه انداخته‌اند که واقعیت نداشته و هدف آن، از پا درآوردن نظام بانکی ایران است. آنگونه که در شایعاتی که در فضای مجازی بر علیه بانک‌ها و وضعیت مالی آنها دست به دست می‌چرخد، عنوان می‌شود، بانک‌ها ورشکسته‌اند و به زودی تمام شعب خود را جمع کرده و پول سپرده‌گذاران را به غارت می‌برند؛ موضوعی که تنها هدف از طرحش تضعیف نظام بانکی ایران آن هم در شرایطی است که یکی از نقاط اصلی در نظر گرفته شده از سوی ایالات متحده آمریکا و موافقان تحریم ایران، نظام بانکی است و این موضوع به صراحت در ادبیات تحریم‌کنندگان مشاهده می‌شود.
 در همین رابطه بانک مرکزی روز پنجشنبه با انتشار اطلاعیه‌ای، اعلام کرد: «مطالب منتشره از سوی رسانه‌های معاند پیرامون یکی از بانک‌های کشور در راستای تلاش آنها برای ضربه زدن به بازار پول است و از هموطنان عزيز درخواست می‌شود در این زمینه هوشياري لازم را داشته باشند».
البته اعلام شایعات علیه نظام بانکی ایران از سوی شبکه‌های تلویزیونی خارجی یا کانال‌های تلگرامی معاند، پیش از این هم سابقه داشته و منجر به بروز مشکلاتی برای برخی موسسات اعتباری و بانک‌ها شده بود که با دخالت دولت و بانک مرکزی حل و فصل شد؛ اما اکنون هم دوباره اعلام چنین شایعاتی رونق گرفته و مردم و سپرده‌گذاران را در فضای کنونی اقتصاد ایران، نگران کرده است.
مردم هم گاهی ناخواسته به چنین شایعاتی در فضای مجازی توجه کرده و تحت ‌تاثیر تبلیغات منفی، به صورت هیجانی وارد شعب بانکی شده و درخواست جابجایی سپرده‌های خود را دارند، در حالی که کمتر به این موضوع توجه می‌کنند که تمامی سپرده‌های زیر ۱۰۰ میلیون تومان در نظام بانکی ضمانت ‌شده هستند و جای نگرانی برای سپرده‌های خرد وجود ندارد؛ چراکه تمامی بانک‌ها، مکلف به داشتن ذخیره قانونی نزد بانک مرکزی هستند. حتی سپرده‌گذارانی که سپرده آنها بالای ۱۰۰ میلیون تومان است، چنانچه سپرده‌های خود را به مضربی از سپرده‌های صد میلیون تومانی تبدیل کنند، حتما این سپرده‌ها هم راهی برای بیمه شدن در نظام بانکی خواهند داشت. البته این موضوع در مورد موسسات مالی و اعتباری که نام آنها در سایت رسمی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران درج نشده، قطعا صادق نخواهد بود. پس لازم است که سپرده‌گذاران، با تحقیق و اطمینان از معتبر بودن موسسات مالی اقدام به سپرده‌گذاری در آنها نمایند.