kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۱۹۳۰
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۱
با مانع‌تراشی مخالفان مالیات بر عایدی مسکن رخ می‌دهد

احتکار سرمایه‌های کشور در خانه‌های خالی

یک کارشناس اقتصادی با بیان این‌که مالیات بر عایدی سرمایه به نفع ۹۸ درصد مردم خواهد بود گفت: خالی ماندن خانه‌ها باعث احتکار و فرسودگی میلیاردها تن نهاده‌های ساختمانی می‌شود.




بهنام ملکی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: هر سیستم اقتصادی که مالیات بر عایدی سرمایه را نداشته باشد احتمال این‌که راه سقوط را در پیش بگیرد زیاد است. یک بررسی نشان می‌دهد ایران تنها کشوری است که مالیات بر عایدی سرمایه ندارد. اگر این موضوع صحت داشته باشد فاجعه است؛ زیرا یکی از دلایل اصلی نرخ فساد اقتصادی و رانت‌خواری در سیستم اقتصادی ما به نبود نظام مالیات بر عایدی سرمایه مربوط می‌شود.
وی افزود: اگر قرار است اهداف انقلاب اسلامی در بخش اقتصاد به سرانجامی برسد بدون تصویب و اجرایی کردن مالیات بر عایدی سرمایه دشوار خواهد بود. اگر این قانون را نداشته باشیم بقیه تصمیمات، سرابی بیش نیست. اجرای قانون مالیات بر عایدی سرمایه حداقل برای بخش‌های غیرمولد مثل ارز، سکه و پول ضروری است و اصلا زیانی به لایه‌های اقتصادی وارد نمی‌کند و به نفع ۹۸ درصد از افراد جامعه خواهد بود.این کارشناس درباره مالیات بر عایدی مسکن تأکید کرد: در مورد بخش مسکن با توجه به این‌که حساسیت آن بیشتر است باید سیاست‌هایی لحاظ شود که سرمایه‌گذاری در این بخش را با اختلال مواجه نکند اما با توجه به وجود 2/6 میلیون واحد مسکونی بدون سکنه در کشور، مالیات بر واحدهای خالی ضرورت دارد. خالی ماندن خانه‌ها باعث احتکار و فرسودگی میلیاردها تن نهاده‌های ساختمانی می‌شود. در جوامع مترقی اگر ببینند کسی برای مدتی خانه‌اش را خالی نگه داشته بعضا آن‌قدر مالیات از او می‌گیرند که از خیر خانه‌اش می‌گذرد.
گفتنی است طرح مالیات بر خانه‌های خالی (CGT) مدت‌هاست در مجلس بررسی می‌شود ولی جریان‌هایی در داخل و خارج از مجلس در برابر تصویب این طرح مانع‌تراشی می‌کنند، به طوری که هر چند کلیات این طرح در کمیسیون اقتصادی تصویب شده بود، اما هفته گذشته برای بررسی مجدد به کمیته مالیات این کمیسیون بازگشت.
یکی از بهانه‌های مالیات بر عایدی سرمایه در بازار مسکن، ضرورت ایجاد ثبات در بازار است و پیش از این هم یکبار در سال 93 این طرح با همین بهانه‌ها مسکوت ماند، در حالی که معلوم نیست این ثبات چه زمانی به دست خواهد آمد!
در همین رابطه، حسام عقبایی، نائب رئیس‌اتحادیه املاک کشور، روز چهارشنبه در یک برنامه رادیویی ضمن ضروری دانستن وضع مالیات بر عایدی سرمایه در بازار مسکن گفت: «انتظار برای تحقق ثبات در بازار مسکن قبل از اجرای مالیات بر عایدی سرمایه، یک بهانه غیرعملیاتی است؛ چراکه رشد قیمت مسکن در طول ۲۰ سال اخیر بیش از هزار درصد بوده و این بازار هیچ گاه در شرایط ثبات قرار نداشته است».
به نظر می‌رسد جریان‌های قدرتمندی که حاضر نیستند با تصویب مالیات بر عایدی مسکن، منافع خود را در خطر ببینند در برابر تصویب این طرح ایستاده‌اند. یکی از این گروه‌های ذی‌نفع، برخی بانک‌ها هستند که با دلالی در بازار مسکن، به دنبال افزایش قیمت‌ها و کسب سود می‌باشند.
حسین راغفر، اقتصاددان اصلاح‌طلب، چند روز قبل در واکنش به این موضوع و با تأکید بر اینکه «عامل گرانی‌ها، ‌خود بانک‌ها هستند» اعلام کرد: « یک بانک شب عید یک میلیون و 200 هزار متر مربع آپارتمان خریده تا وقتی گرانتر شد بفروشد».
در این شرایط از دولت و بویژه نمایندگان مجلس انتظار می‌رود به‌جای مانع‌تراشی در مسیر تصویب این طرح، به پیشبرد آن کمک کنند تا بخشی از افزایش قیمت‌های آینده در بازار مسکن خنثی شود.