kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۱۸۹۰
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۳

شهری که زباله‌هایش طلا نیست!



این روز‌ها حال و هوای آبادان و مردمانش از بابت زباله‌ها که در همه جای شهر پراکنده شده و بوی بد آنها فضای شهررا فرا گرفته، خوب نیست.
مسئولان شهری باید بیش از پیش به اهمیت مدیریت بهینه زباله‌ها توجه کنند و با پرهیز از برخی انتصاب‌های غیرتخصصی در حوزه پسماند، بر اساس شایسته‌سالاری مدیریت علمی بر پسماندهای شهری را دنبال کنند.
اعضای شورای شهر و شهردار آبادان خوب می‌دانند که کشورهای در حال توسعه و حتی پیشرفته در روند توسعه خود همواره با مشکل پسماند به عنوان یکی از منابع آلاینده محیط زیست مواجه بوده و برای غلبه بر آن نیز تلاش‌های زیادی در سطح جهان در جریان بوده و هست.
در ایران تا پیش از سال ۱۳۸۳ قانون مشخصی که بر اساس منابع تولید‌کننده انواع پسماند مسئولیت، تکالیف و وظایف آنها را تبیین کند، وجود نداشت و در عمل به جز اقدامات پراکنده امکان برنامه‌ریزی قانونمند برای مدیران و دستگاه‌های نظارتی فراهم نمی‌شد.
ولی با تصویب قانون مدیریت پسماند و آئین‌نامه‌های اجرایی آن خلاء قانونی مدیریت یکی از مهم‌ترین عوامل آلوده‌کننده محیطی از بن‌بست خارج شد و تاکنون تحولات قابل قبولی در مدیریت پسماند‌های شهری و پزشکی انجام شده و در حوزه پسماند‌های صنعتی، کشاورزی و ویژه (خطرناک) نیز گام‌های اساسی برداشته شده است.
وضعیت تاسف‌بار این روز‌های آبادان حاصل نبود برنامه‌ریزی مناسب، عملکرد منفی و غیرقابل دفاع مسئولان درباره جمع‌آوری زباله‌ها است که بیش از آنکه شنیدنی باشد دیدنی است و هر کس با گذر از کوچه و خیابان‌های آبادان می‌تواند آن را به وضوح ببیند و لمس کند.
مسئولان بهداشت شهر آبادان می‌گویند تاکنون درباره زباله‌ها و مشکلات ناشی از آنکه سلامت بهداشتی شهروندان را تهدید می‌کند مکاتبات زیادی با شهردار داشته ایم، اما متاسفانه نسبت به نامه‌های ما توجهی نشده است.
آنان می‌گویند چندین نشست حضوری هم با مسئولان شهرداری داشته‌ایم که آنها نیز نتایج قابل قبولی نداشته است.
حتی شکوائیه‌ای هم علیه شهرداری تنظیم و به دادگستری ارسال شده تا از طریق قانون بتوان با جدیت پیگیر سلامت عمومی شهر بود.
آقای شهردار، زباله نه تنها سبب شیوع انواع مشکلات زیست محیطی و بیماری‌های عفونی می‌شود بلکه می‌تواند با آلوده کردن منابع آب، خاک و هوا خسارت فراوانی را به زندگی مردم شهر آبادان که هشت سال زیر آتش انواع توپ و خمپاره و بمب شیمیایی بودند، وارد کند !
آقای شهردار و اعضای محترم شورای اسلامی شهر آبادان، این بار در جواب نگویید اعتبار نداریم، یا ادارات دیگر و مردم همکاری نمی‌کنند، زیرا گوش مردم از این حرف‌ها پر است، پس بیایید برای خدمت‌رسانی بهانه‌تراشی نکنید!
سیدکریم بحرینی