kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۱۸۶۸
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۴

اخبار ویژه




تیمار کردن عنصر دروغگو به جای رسیدگی به مشکلات کارگران
علی مطهری در حالی با کارگر مدعی شکنجه توسط وزارت اطلاعات ملاقات کرد که طی سالیان اخیر هرگز حاضر نشده به عنوان یک تکلیف پیگیر جدی مشکلات اقتصادی و معیشتی کارگران باشد و حقوق مشروع آنان را از مدیران دولتی ذی‌ربط مطالبه کند.
اخیرا اسماعیل بخشی که گفته می‌شود، عضو یک حزب کمونیستی ضدانقلاب هم می‌باشد، مدعی شد هنگام بازداشت از سوی وزارت اطلاعات شکنجه شده است. اما طی دو روز اخیر پس از بررسی‌های انجام گرفته، این ادعا از سوی رئیس دفتر رئیس‌جمهور، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، و وزیر اطلاعات تکذیب شد. با این وجود فرزانه زیلایی وکیل اسماعیل بخشی  از دیدار مطهری با بخشی خبر داده و گفته است: دعوت آقای مطهری روز سه‌شنبه 18 دی بنا به درخواست وکیل آقای مطهری، نشستی با اینجانب  و اسماعیل بخشی، درخصوص موضوع اقرارهای موکلم، فشار روحی و اذیت  و آزار بدنی در ایام بازداشت، انجام شد.
وی اضافه کرد: دعوت نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از موکلم واکنش به دردنامه انتشار یافته در روزهای اخیر از جانب آقای بخشی بود.
اکنون سؤال این است که چرا مطهری حاضر است به دروغ‌پراکنی علیه وزارت اطلاعات - آن هم در حالی که رسما در لیست تحریم‌های اروپا قرار گرفته - بها بدهد اما حاضر نیست سراغ کارگران هفت‌تپه یا برخی کارخانه‌های مشابه برود، و حقوق و مطالبات همین کارگران را از وزرا و مدیران دولتی پیگیری نماید؟ چرا هرگز امثال مطهری درباره واگذاری‌های بی‌ضابطه از دولت سؤال نمی‌کنند؟ چرا این طیف هرگز یک مدیر ارشد دولتی را به خاطر سوءمدیریت اقتصادی زنجیره‌ای که موجب نابودی اندوخته‌ ارزی، و ایجاد رانت و تزریق تورم به معیشت طبقات پایین شد، به شکل جدی مؤاخذه نمی‌کنند اما وقتی چالش و التهاب ایجاد شد، کنار جریان رسانه‌های دروغ‌پراکن ضدانقلاب قرار می‌گیرند؟!

تعارف و تهدید کافی است در عمل مقابله به مثل کنید
سخنگوی وزارت خارجه گفت: در مقابل تحریم وزارت اطلاعات و چند تبعه ایرانی از سوی ایران، مقابله به مثل می‌کنیم.
به گزارش خبرگزاری‌ها، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه محکومیت تصمیم اتحادیه اروپا که بر پایه اتهامات بی‌پایه و اساس، چند تبعه ایرانی را مورد تحریم قرار داده، این اقدام را نشانه عدم صداقت کشورهای اروپایی در مبارزه با تروریسم خواند و افزود: اتحادیه اروپا به جای قرار دادن نام گروه‌های تروریستی و جنایتکاری همچون منافقین و الاحوازیه در فهرصت تحریم خود، آنان را در اقدامات ضدانسانی و تروریستی خود آزاد گذارده و حتی تحت حمایت خود قرار می‌دهد؛ اما جمهوری اسلامی ایران را که پرچمدار مبارزه با تروریسم در منطقه بوده و اروپا امنیت خود را مدیون آن است، مورد اتهام قرار می‌دهد.
قاسمی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این اقدام و در چارچوب عمل متقابل مقتضی را اتخاذ خواهد کرد.
خبرگزاری ایرنا نیز به نقل از یک مقام آگاه دیپلماتیک نوشته با توجه به حمایت کشورهای اروپایی از گروه‌های شناخته شده تروریستی، جمهوری اسلامی ایران در حال تجدیدنظر در همکاری اطلاعاتی و امنیتی خود با این کشورهاست و به زودی تصمیمات مهمی در این زمینه اتخاذ خواهد شد.
کیهان امیدوار است این تاکید و تهدید، به سرنوشت تهدیدهای قبلی وزارت خارجه دچار نشود و موجب بی‌اعتباری و نامعتبر شمردن تهدیدهای این وزارت نباشد. به عنوان مثال قریب 6 ماه است اروپایی‌ها برخلاف آداب دیپلماتیک، آقای اسدالله اسدی دبیر سوم سفارت کشورمان در اتریش را با اتهامات و ادعاهای واهی بازداشت کرده‌اند؛ و درست و عزتمندانه این بود که وزارت خارجه بلافاصله دست به اقدام متقابل در همان زمان بزند و لااقل احترام پاسپورت ایرانی را برای دیپلمات‌هایمان  حفظ کند. این بازداشت اهانت‌آمیز مقارن با سفر آقای روحانی به اتریش، صورت گرفت. دولت فرانسه نیز مقارن سفر وزیر خارجه به پاریس، اجازه برگزاری نشست به سازمان تروریستی منافقین با شعار براندازی را داد که متاسفانه با واکنش درخور وزارت خارجه روبرو نگردید. اکنون باید دید آیا وزارت خارجه می‌تواند در تراز عزت و اقتدار جمهوری اسلامی ظاهر شود و معطل فربیکاری و خدعه اروپایی‌ها نماند؟!

لاپوشانی تحریم‌های اروپا در نشریات بزک‌کننده برجام
روزنامه‌های بزک‌کننده برجام، خبر مربوط به وضع تحریم‌های جدید در اروپا علیه ایران را در صفحات اول خود (و اغلب حتی در صفحات داخلی) سانسور کردند.
وزیر خارجه دانمارک پریروز گفت اتحادیه اروپا با تحریم علیه ایران موافقت کرد.
درحالی‌که برخی کشورهای اروپایی میزبان گروه‌های تروریستی ضدایرانی هستند، «اندرس ساموئلسن» وزیر خارجه دانمارک نوشت؛ اعضای اتحادیه اروپا با اعمال تحریم علیه یکی از سرویس‌های اطلاعاتی ایران به دلیل اتهامات مربوط به طرح‌ریزی ترور در خاک اروپا موافقت کرده است.
رویترز به نقل از وزارت خارجه دانمارک و دیپلمات‌های اتحادیه اروپا در گزارشی نوشت که یک واحد از وزارت اطلاعات و دو ایرانی در لیست تروریسم اتحادیه اروپا قرار گرفته‌اند.
تصویب تحریم‌های جدید علیه کشورمان در اروپا در حالی است که اروپا از اردیبهشت‌ماه گذشته به دنبال خروج آمریکا از برجام، 3 بار وعده کرد که مقابل تحریم‌ها می‌ایستد اما در آبان‌ماه و سپس اول ژانویه، مجدداً بدعهدی کرد تا اینکه اخیراً با تصویب تحریم‌های جدید به بهانه‌های واهی، حجت را بر بزک‌کنندگان غرب و برجام تمام کرد.
اما روزنامه‌های آفتاب یزد، شرق، هفت صبح، اعتماد، سازندگی، آرمان، همشهری، اطلاعات، جمهوری اسلامی، ایران و ... به سیاق همیشه ترجیح دادند این خبر را در صفحه اول خود منعکس نکنند. اغلب این روزنامه‌ها البته اصل خبر را حتی در صفحات داخلی نیز منتشر نکردند.
این روزنامه‌ها در سال‌های اخیر سهم مهمی در بزک آمریکا و سپس اروپا داشته و وعده‌های فریبکارانه و بی‌تضمین آنها را بارها تبدیل به تیتر یک خود کردند اما اکنون خبرهای واقعی را که نشانه بدعهدی و بی‌صداقتی و خباثت اروپا و آمریکاست، سانسور می‌کنند.
اغلب این روزنامه‌ها همچنین دیروز، اظهار وزیر اطلاعات و رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره دروغ بودن ادعای شکنجه یکی از کارگران بازداشتی نیشکر هفت‌تپه را هم سانسور کردند؛ حال آن‌که اصل ادعای دروغ را با آب و تاب و با مدد گرفتن از برخی نمایندگان معلوم‌الحال مجلس پوشش داده بودند.

چرا برای دفاع از توتال به هر دستاویزی چنگ می‌زنید
وزارت نفت با چه توجیهی نمی‌خواهد موضوع پرداخت رشوه از سوی شرکت توتال را پیگیری کند؟
روزنامه جوان ضمن طرح این پرسش نوشت: چندان زیبنده نیست که بگوییم نقل شرکت رشوه‌دهنده توتال برای وزارت نفت، نقل «ناموسی» است که این وزارتخانه نمی‌خواهد خطا و خیانت آن را ببیند و برای پرده‌پوشی و توجیه‌تراشی برای آن، معتقد است توتال هر کاری کند حق دارد؛ اگر منافع کشور هم به خطر افتاده، پنج سال است که توسعه فاز 11 با یک قرارداد «نیم‌بند»، به خطر افتاده فدای سرش. طی چند هفته گذشته، روابط عمومی این وزارتخانه در پاسخ به رسانه‌هایی که از طرف رشوه‌گیرنده، قراردادهای توتال را سراغ گرفته و رها شدن ایران در قرارداد فاز 11 را دلیل می‌جویند با واکنش‌های عصبی و به دور از ادب روابط عمومی وزارت نفت مواجه می‌شوند.
به این وزارتخانه و مقام عالی وزارت نفت توصیه می‌شود گزارشی که درباره فساد توتال و رشوه‌گیرندگان تهیه شده بود را منتشر کنند. در دور نخست وزارت زنگنه بر نفت، وی ماموریت‌هایی به برخی نزدیکان خود داد تا با بررسی فساد رخ داده در برخی پروژه‌ها، روشن سازند چه کسانی فساد کرده و رشوه گرفته‌اند، اما گزارشی هم تهیه شد و شخص وزیر نفت آن را برای مقامات عالی کشور ارسال کرد که بهتر است این وزارتخانه‌، پس از 15 سال آن را منتشر کند، کد هم می‌دهیم؛ همان گزارشی که توسط یکی از معاونان فعلی وزیر نفت که نقش اصلی را در تدوین آن داشت و محتویات جالبی دارد.
چرا وزارت نفت به جای پاسخگویی به مسئله اصلی توتال که پر از رشوه و فساد است، همچنان از این شرکت فرانسوی حمایت می‌کند و هر نقدی که به این شرکت وارد می‌شود، با رگ غیرتی همنشین می‌شود؟!
در نوع خود عجیب است که این وزارتخانه برای دفاع از توتال حاضر است به هر دستاویز چنگ بزند، حتی به قیمت معطلی پنج ساله مرزی‌ترین فاز پارس‌جنوبی؛ چه اتفاقی رخ داده است؟ اینکه ریز اطلاعات پارس‌جنوبی در اختیار توتال قرار گرفته و این شرکت پس از دریافت آن، ایران را ترک کرده واقعا جای نگرانی ندارد؟ مگر جز این است که توتال شریک قطر در بهره‌برداری از میدان مشترک پارس‌جنوبی است؟! یعنی وزارت نفت متوجه اتفاقات رخ داده نیست؟!
چرا نه وزیر نفت و نه اداره کل روابط عمومی وزارت نفت یک‌بار برای همیشه به این موضوع پاسخ نمی‌دهند که دلیل خروج توتال از ایران چه بوده است؟ وزیر نفت یک بار در حاشیه دولت در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره امکان خروج توتال از قرارداد فاز 11 گفت: این شرکت تنها در حالتی می‌تواند ایران را ترک کند که ایران مشمول تحریم‌های شورای امنیت و اتحادیه اروپا شود. شاید آلزایمر مصلحتی وزارت نفت نمی‌خواهد مرور آن فرازی از صحبت‌های وزیر نفت را به خاطر بیاورد که گفته بود در متن قرارداد قید شده که شرکت توتال از تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا تبعیت نمی‌کند!

رویتر: ناوهای جنگی ایران تا حیاط خلوت آمریکا پیش می‌روند
خبرگزاری رویتر  در گزارشی خاطرنشان کرد، نیروی دریایی ایران به آب‌های آمریکا نزدیک می‌شود.
اخیرا امیردریادار «تورج حسنی‌مقدم» جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران درباره اعزام ناوگروه به اقیانوس اطلس  گفته بود: اعزام این ناوگروه از ماه مارس انجام خواهد شد.
رویتر ضمن انتشار این مطلب افزود: این اعزام در حالی انجام می‌شود که جمهوری اسلامی ایران به دنبال افزایش دامنه عملیاتی نیروهای دریایی خود در حیاط خلوت آمریکا، دشمن سرسخت خود است.
ایران حضور ناو هواپیمابر آمریکا در خلیج ‌فارس را به عنوان یک نگرانی امنیتی قلمداد می‌کند و ناوگان دریایی این کشور به دنبال مقابله با آن از طریق نشان دادن پرچم خود در نزدیک آبهای آمریکاست.
رویتر نوشت: ناوشکن سهند دارای عرشه پرواز برای بالگردها است و ایران می‌گوید این عرشه به سلاح‌های ضدکشتی و ضدهوایی، موشک‌های سطح به سطح و سطح به هوا مجهز می‌باشد و دارای قابلیت‌های جنگی الکترونیک است.
امیردریادار حسنی، دسامبر(آذر-دی) گذشته گفته بود ایران به زودی دو تا سه فروند کشتی را برای انجام ماموریت در ونزوئلا اعزام می‌کند.
یک مقام ارشد نظامی ایران نیز ماه گذشته گفت که این ناو می‌تواند تا آبهای اطلس پیش برود زیرا ناوهای هواپیمابر آمریکایی اجازه یافته‌اند به اطراف آبهای بین‌المللی اطراف ایران نزدیک
شوند. این گزارش اضافه کرد: ناوگان دریایی ایران در سالهای اخیر دسترسی دریایی خود را گسترش داده و کشتی‌هایی را به اقیانوس هند و خلیج عدن برای حفاظت از کشتی‌های ایرانی از خطر دزدان دریایی سومالیایی اعزام کرده است.
ایران هشدار داده اگر تحت فشارهای آمریکا نتواند نفت خود را بفروشد، هیچ کشور دیگری در منطقه قادر به فروش نفت خود نخواهد بود. این کشور همچنین تهدید به بستن تنگه هرمز کرده است.
در سالهای اخیر خلیج فارس، صحنه رویارویی گاه و بی‌گاه سپاه‌پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش آمریکا بوده است.

مدیران ارشد دولت! لطفاً آرامش اقتصادی را به هم نزنید
تا فضای اقتصادی اندکی ثبات پیدا می‌کند، برخی مدیران دولتی و نمایندگان همسو فضا را ملتهب می‌کنند.
روزنامه هفت صبح از روزنامه‌های حامی دولت در یادداشتی با عنوان «نخواستیم این شفافیت‌تان را» نوشت: هنوز 9 ماه از ماجرای دلار 4200 تومانی نمی‌گذرد که عموم ما به رقم دو و نیم برابری آن راضی شده‌ایم. عجیب هم نیست؛ ما دلار 19 هزار تومانی را هم همین سه چهار ماه پیش تجربه کردیم که امروز به نصف رقم آن هم رضایت می‌دهیم. این روزها اما مردم کمی دلشان قرص شده است به پیگیری‌های رئیس جدید بانک مرکزی.
همچنین این روزها اخلالگران ارزی به جای میدان فردوسی و سبزه میدان، سر از دادگاه در آورده‌اند. قوه قضائیه هم با برخورد با مفسدان اقتصادی، برخورد قاطعی را به نمایش گذاشته است. از آن سو در استانبول و تفلیس و دوبی، عدو شده است سبب خیر و بسته شدن صرافی‌های وطنی (با توجه به فشار و تحریم آمریکا) که عموماً با پولشویی، ارز جابه‌جا می‌کردند، سبب شد تا نرخ ارز کشور دیگر به افق خلیج فارس و قفقاز و دریای مرمره رقم نخورد. حالا همه فهمیده‌اند که این دلار چموش کم کم در حال رام شدن است.
درست روز کریسمس کاتولیک‌ها، این رئیس‌جمهور کشورمان بود که بر خاکستر این آتش دمید. او در سخنرانی پیش از تقدیم لایحه بودجه 98 گفت: «چرا یک مرتبه در ماه‌های اولیه سال 97 کشور و اقتصاد ما با التهاب مواجه شد. دلیلش این بود که اولاً تحریم‌ها توانست بر بازار ارز عملاً و روانا تأثیر بگذارد. مردم ما شاید همه ریزه‌کاری‌ها را ندانند ما در مقطعی در اوایل سال 97 قرار گرفتیم که ذخیره اسکناس ما تقریباً صفر بود، منظورم اسکناس ارزی است و آن التهاب‌ها در بازار به وجود آمد و دولت ناچار شد برای آرام کردن بازار تصمیماتی و لو سخت و برای دولت با اولویت نه اول و دوم بلکه سوم اجرا کند تا بتواند کشور را از التهاب نجات دهد.» معاون رئیس‌جمهوری هم گفت: «نباید به مردم دروغ گفت، بلکه باید شرایط سخت و دشوار را با مردم در میان گذاشت تا از طریق اتحاد، انسجام و وحدت ملی بتوان از آن خارج شد.»
نماینده ارومیه در مجلس، فردین فرمند، هم که نخواسته دولت را در این موضع تنها بگذارد دیروز گفت: «می‌ترسم اگر جلسه غیرعلنی برای بررسی بودجه سال آینده برگزار نشود، دلار به بالای 20 هزار تومان هم برسد.»
دلار در بازار آزاد، یک روز پس از صحبت‌های ریاست جمهوری، با نرخ 12 هزار تومان، یک هزار تومان بالاتر از نرخ چند روز اخیر آن مبادله شد؛ این در حالی است که دلار در آخرین روزهای آذر، نرخ خود را به زیر 10 هزار تومان نیز کشانده بود. حال دوباره نشانه‌هایی برای کاهش ارز دیده می‌شود، اما تا این ارز چموش می‌خواهد رام شود، یکی از مسئولان است که احساس وظیفه می‌کند که باید با مردم شفاف سخن بگوید. ما می‌انیم شما دلتان برای ما مردم می‌سوزد، گفتیم شفافیت، ولی دیگر نه آنقدر.