kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۱۸۴۸
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۵
واکنش عجیب واعظی به وقت‌کشی 8 ماهه اروپا :

اروپایی‌ها به دلیل عدم اجرای SPV عذرخواهی کردند!

پس از هشت ماه وقت‌کشی اروپایی‌ها در اجرای تعهدات برجامی و زمان خریدن به نفع خود و آمریکا، رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور می‌گوید، آنها به‌دلیل اجرایی نشدن SPV از ایران عذرخواهی کرده‌اند.

محمود واعظی رئیس‌دفتر رئیس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جمهور د‌ر پا‌سخ به این سؤ‌ا‌ل که شما قبلا گفته‌اید اروپایی‌ها تا دو هفته دیگر SPV (کانال ما‌لی ایران و اروپا) ر‌ا اجرایی می‌کنند، اظهار داشت: من هیچ گاه نگفتم SPV تا دو هفته دیگر اجرایی می‌شو‌د، بلکه گفتم‌‌‌‌‌‌‌ تا آ‌خر سال میلادی. همان حرفی که خانم موگرینی زده بو‌د ر‌ا گفتم.
وی‌ در گفت‌و‌گو با فارس ادامه داد: اروپایی‌ها نیز از ما عذرخواهی کردند و گفتند که ما همه بر‌نامه‌هایمان ر‌ا تقسیم کردیم ا‌ما فشارهای آمریکا کار ما ر‌ا به تاخیر انداخته ا‌ما از هدف‌مان دست برنداشته‌ایم، یعنی آنها دارند پیش می‌روند.
گفتنی است برجام پس از کش‌وقوس‌های فراوان، به وعده مجعول برقراری SPV از سوی اتحادیه اروپا منتهی شد. اروپایی‌ها از زمان خروج آمریکا از برجام، 8 ماه فرصت داشتند مکانیسم ادعایی خود برای دور زدن تحریم‌ها را راه‌اندازی کنند اما وقت‌کشی کردند. اکنون سؤال مهمی در میان است که می‌تواند ابزار راستی‌آزمایی دولت‌های فریبکار اروپایی باشد.
 این موضوع با وجود کم ارزشی و دور شدن از تکلیف اصلی اروپا در برجام، سند راستی‌آزمایی است؛ همچنانکه نشان می‌دهد آیا تیم ظریف_عراقچی واقعا پیگیر مطالبه جدی از اروپا برای انجام تعهدات هستند یا نه.
متاسفانه اصرار مشکوکی در وزارت خارجه برای داخلی کردن مباحث و عدم مطالبه جدی از طرف اروپایی برجام دیده می‌شود.
به‌رغم تهدیدات آمریکا
 ایران در تدارک پرتاب ماهواره‌ است
شش روز بعد از ادعاهای وزیر خارجه آمریکا علیه ایران و موضعگیری او علیه برنامه فضایی این کشور، شبکه «سی‌ان‌ان» گزارش داد: «به رغم تهدید پمپئو، ایران در حال آماده شدن برای پرتاب ماهواره است».
«سی‌ان‌ان» در گزارش خود به انتشار تصاویر ماهواره‌ای از ایران مبادرت کرده است، گزارشی که در آن کارشناسان آمریکایی گفته‌اند که این تصاویر حاکی از آماده شدن ایران برای پرتاب ماهواره‌بر به فضا است.
«مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا که از زمان آغاز به کار، هفته‌ای نبوده که علیه ایران موضعگیری نکرده باشد، پنج‌شنبه هفته گذشته هم علیه برنامه فضایی ایران موضع گرفت و گفت ایران باید کار برروی ماهواره‌بر را متوقف کند.او با طرح این ادعا که ماهواره‌برها از فناوری مشابه موشک‌های بالستیک قاره‌پیما استفاده می‌کنند، مدعی شد پرتاب ماهواره‌بر به فضا در «تقابل» با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است. این ادعا در حالی مطرح شده که در این قطعنامه از ایران خواسته شده روی موشک‌هایی که «برای داشتن توانایی حمل کلاهک اتمی طراحی شده‌اند» کار نکند.
«سی‌ان‌ان» گزارش داد، تصاویر تازه‌ای که در اختیار این رسانه قرار گرفته، «نشان می‌دهد ایران در حال آماده شدن برای پرتاب یک ماهواره سنجش از راه دور به فضا است».
از نظر این رسانه آمریکایی، «این تازه‌ترین نشانه از این موضوع است که به رغم هشدارهای اخیر مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا، جمهوری اسلامی در حال جلو بردن برنامه از قبل برنامه‌ریزی شده خود است.»
اتریش خواستار حفظ توافق هسته‌ای
 با ایران شد
«الکساندر فان در بالن» رئیس‌جمهور اتریش روز سه‌شنبه در جریان دیدار سال نوی میلادی با دیپلمات‌ها و سفرای خارجی در کاخ «هوفبروگ»، توافق هسته‌ای با ایران (برجام) که در قالب گفت‌وگوی مشترک به دست آمده است را بسیار مهم دانست و از این توافق با عنوان دستاوردی بزرگ یاد کرد که باید حفظ شود.
بنابر گزارش خبرگزاری اتریش، رئیس‌جمهور این کشور در ادامه ضمن اینکه از گسترش روابط میان وین - واشنگتن استقبال کرد، سیاست‌های کاخ سفید را بدون اینکه مستقیم به شخص «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا ‌اشاره کند، مورد انتقاد قرار دارد.