kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۱۸۳۷
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۷

بزرگ‌ترین تظاهرات ضددولتی در سودان به درگیری با پلیس انجامید

نیرو‌های امنیتی سودان برای متفرق کردن یکی از بزرگ‌ترین تظاهرات مردمی در این کشور طی هفته‌های گذشته، از گاز ‌اشک‌آور استفاده کردند.

شاهدان عینی اعلام کردند که نیرو‌های امنیتی سودان با شلیک گاز‌اشک آور تلاش کردند تا شرکت کنندگان در یکی از بزرگ‌ترین تظاهرات مردمی هفته‌های اخیر در این کشور را متفرق کنند.
به گزارش خبرگزاری دانشجو به نقل از اسپوتنیک، تصاویر ویدئویی منتشر شده از این تظاهرات نشان می‌دهد که صد‌ها معترض سودانی در شهر «القضارف» به خیابان‌ها آمده و شعار‌هایی نظیر «آزادی صلح عدالت» و «انقلاب گزینه ملت» را سر دادند.
مردم شهر‌های مختلف سودان از چند هفته قبل اعتراضات خود را علیه اوضاع بد اقتصادی این کشور آغاز کرده‌اند. این اعتراضات تاکنون صد‌ها کشته و زخمی برجای گذاشته است.
وزیر کشور سودان از بازداشت بیش از 800 نفر از جمله 14 استاد دانشگاه خارطوم خبر داد. این اولین بار است که دولت سودان، آمار بازداشت شدگان در اعتراضات مردمی برگزار شده در این کشور را اعلام می‌کند.«احمد بلال» وزیر کشور سودان برگزاری تظاهرات‌ که هدف برگزارکنندگان آن، براندازی نظام است را غیرقانونی و برخلاف قانون اساسی کشور دانست و گفت که هر کس به دنبال براندازی نظام است بایستی از راه قانونی و از طریق انتخابات اقدام کند.
گفتنی است، به دنبال کاهش ارزش پول ملی سودان در مقابل دلار و دیگر ارزها و تورم 70 درصدی در این کشور، مردم سودان با مشکلات اقتصادی رو به رو شده و دست به اعتراضات گسترده‌ای زده‌اند. «عمرالبشیر» رئیس‌جمهور سودان، «خیانتکاران و مزدوران» را عامل ناآرامی‌های اخیر در کشور دانست و گفت که برخی توطئه‌گران این مزدوران را با هدف نابودی، سوزاندن و خرابکاری در سودان
گماشته‌اند.