kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۱۸۰۹
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۰
وضعیت نامشخص اعضای هیئت‌رئیسه

مجمع فدراسیون فوتبال شبانه لغو شد /مقاومت بازنشسته‌ها تا کجا ادامه خواهد داشت؟!

فدراسیون فوتبال در شرایطی مجمع را لغو کرد که از ابتدا هم برگزاری این مجمع با توجه به همزمانی با جام ملت‌های آسیا بعید به نظر می‌رسید.
سرویس ورزشی-

در حالی که قرار بود مجمع فدراسیون فوتبال دیروز چهارشنبه برگزار شود اما سه شنبه شب سایت فدراسیون اعلام کرد این مجمع «با درخواست تعدادی از اعضای مجمع و همچنین ملاحظه شرکت تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران در رقابت‌های جام‌ملت‌های آسیا و ضرورت تمرکز همه‌جانبه بر موفقیت تیم ملی» لغو شد.
برنامه‌ریزی برای برگزاری این مجمع و لغو آن ۲۴ ساعت قبل از برنامه اعلام شده از چند جهت قابل بررسی است. با بالا گرفتن بحث بازنشسته‌ها در فوتبال و فشار نهادهای نظارتی و قانونگذار، اعضای بازنشسته هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال مکلف به ترک پست هایشان بودند. قرار بود مجمع فدراسیون فوتبال هم به همین بهانه برگزار شود تا درخصوص ثبت‌نام نامزدهای جدید برای احراز پست‌های خالی شده تصمیم گیری شود.
تعدادی از اعضای بازنشسته هیئت‌رئیسه از همان ابتدا مقابل این قانون سرسختی نشان دادند و در جلسات خصوصی اعلام کردند از سِمت‌هایشان کنار نمی‌روند. این در حالی بود که مهدی تاج رئیس ‌فدراسیون فوتبال توانست مجوز ادامه فعالیتش را بگیرد تا شرایط تیم ملی تحت تاثیر تغییرات قرار نگیرد ولی برای سایر اعضا، استثنایی وجود نداشت.
ابتدا عنوان شد مجمع دی ماه فدراسیون فوتبال برای انتخاب جایگزین‌های اعضای بازنشسته و مستعفی برگزار می‌شود اما به مرور زمان و در خبرهایی که سایت فدراسیون فوتبال منتشر می‌کرد، عنوان شد دستور جلسه این مجمع «عادی»، گزارش عملکرد فدراسیون فوتبال ۹۷-۹۶، پیش‌بینی برنامه و بودجه فدراسیون سال ۹۸-۹۷ و گزارش صورت‌های مالی منتهی به ۳۱ تیرماه ۹۷ بوده است. موضوعی که به خودی خود بحث بازنشسته‌ها را در سایه قرار می‌داد.
آذری: برگزاری مجمع منافاتی با بازی تیم ملی نداشت
سعید آذری مدیرعامل باشگاه ذوب آهن به عنوان یکی از اعضای مجمع فدراسیون فوتبال در این باره گفت: سه شنبه شب و ساعت 21:20 با بنده تماس گرفته و اعلام کردند که مجمع لغو شده است. علت آن را پرسیدیم که گفتند در اطلاع ثانوی تاریخ جدید مجمع را اعلام می‌کنیم.
وی درخصوص اینکه در اطلاعیه  فدراسیون ‌اشاره شده مجمع عمومی فدراسیون به علت حضور تیم ملی در جام ملت‌ها لغو شده است تا تمرکز تیم ملی از بین نرود، گفت: من فکر می‌کنم از ابتدا برگزاری مجمع در این تاریخ‌اشتباه بود، اما منافاتی نداشت. تنها موضوعی که در این زمینه وجود دارد، این است که اکنون تمام هم و غم ما نتیجه‌گیری تیم ملی است و در این بین مهدی تاج و سایر دوستان هم برای حمایت از تیم ملی در امارات بودند. از این نظر فکر می‌کنم تمرکز لازم برای برگزاری مجمع نبود، چون مدیریت مجمع تمرکز و انرژی زیادی می‌خواست.
مدیرعامل باشگاه ذوب‌آهن و یکی از اعضای مجمع فدراسیون فوتبال در واکنش به این سؤال که آیا ممکن بود به دلیل حضور تیم ملی در جام ملت‌ها برخی موارد در مجمع لحاظ نشود، خاطرنشان کرد: به نظرم وقتی تمرکز لازم وجود نداشته باشد، نمی‌توان همزمان روی دو موضوع تمرکز کرد. از این جهت فکر می‌کنم اولویت همه ما اکنون باید موفقیت تیم ملی باشد و مجمع در زمان بهتری برگزار شود.
چرا 19 دی به عنوان زمان برگزاری مجمع اعلام شد؟
نکته مهمی که در صحبت‌های آذری نیز به آن ‌اشاره شد این بود که مسئولان فدراسیون فوبتال از ابتدا اطلاع داشتند که 19 دی ماه زمان برگزاری دیدارهای تیم ملی است.آنها با علم بر این موضوع 19 دی را به عنوان زمان برگزاری مجمع انتخاب کردند.
دیروز خبرگزاری مهر در گزارشی مدعی شد: «در نظر گرفتن تاریخ ۱۹ دی برای مجمع باتوجه به همزمانی جام ملت‌های آسیا و برگزاری دیدارهای تیم ملی جای سؤال داشت و از همان زمان اعلام تاریخ مجمع، به نظر می‌رسید که فدراسیون فوتبال همین تاریخ و بازی‌ها را به عنوان دستاویزی برای تحت تاثیر قرار دادن مجمع به کار می‌گیرد.
با بررسی این مسائل می‌توان اینطور برداشت کرد که فدراسیون فوتبال به دنبال خریدن زمان بیشتر است. هیئت‌رئیسه که حمایت هیئت‌های استانی را هم پشت خود دارد، با علم به برگزاری جام ملت‌های آسیا، سقف تاریخ برگزاری مجمع (۱۹ دی) را برای پشت سر گذاشتن التهابات قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در نظر گرفت تا به یکباره همین تاریخ را هم لغو کند.»
باید دید مقاومت بازنشسته‌های فدراسیون تا کجا ادامه خواهد داشت. آیا سرنوشت هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال با نتایج تیم ملی در جام ملت‌ها و قهرمانی در این مسابقات تغییر می‌کند؟ آیا هیئت‌رئیسه در انتظار این است تا با قهرمانی احتمالی تیم ملی در آسیا، فشار قانون بازنشسته‌ها را از روی دوشش بردارد؟