kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۱۵۸۶
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۱

استعفای پادشاه مالزی به دلایل نامعلوم

پادشاه مالزی در اقدامی غیرمنتظره از سمت خود کناره‌گیری کرد. این مسئله پس از ازدواج وی با ملکه زیبایی روسیه اتفاق افتاده و همین مسئله شایعاتی را به دنبال داشته است.



«سلطان محمد پنجم»، پادشاه مالزی روز یکشنبه در اقدامی پیش‌بینی نشده و فقط در حالی که دو سال از تکیه وی بر تخت پادشاهی این کشور می‌گذرد قدرت را واگذار کرد. دوره پادشاهی در مالزی پنج ‌ساله است. کاخ ملی مالزی در بیانیه‌ای اعلام کرده استعفا سریعا عملی شده است. این بیانیه به علت کناره‌گیری پادشاه اشاره‌ای نکرده و مقامات کاخ ملی نیز به درخواست رسانه‌ها پاسخی نداده‌اند.
به گزارش تسنیم، هفته گذشته پادشاه 49 ساله وظایف خود را پس از دو ماه مرخصی درمانی از سر گرفته بود. در ماه دسامبر(آذرماه) بود که تصاویر ازدواج وی در روسیه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. کاخ پادشاهی به درخواست‌ها برای این تصاویر یا گزارش‌های منتشر شده درباره ازدواج سلطان محمد پنجم واکنشی نشان نداده است. گفته می‌شد وی با ملکه زیبایی روسیه ازدواج کرده است و احتمالا این استعفا با این ازدواج مرتبط بوده است.
در عین حال «ماهاتیر محمد» نخست‌وزیر این کشور در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره استعفای پادشاه، آن را «شایعه‌» توصیف کرده و گفته «هنوز اعلامیه‌ای رسمی به دست وی نرسیده است. روزنامه «استریت تایمز» مالزی هم گزارش داده سلطان محمد پنجم احتمالا تا انتخاب پادشاه جدید توسط «شورای حکام» این کشور پادشاه موقت باشد. مالزی یک کشور تحت پادشاهی مشروطه است و نقش پادشاه در این کشور بیشتر فرمایشی است. با این همه، موافقت پادشاه پیش از انتصاب نخست‌وزیر یا مقامات ارشد دولتی مورد نیاز است.
مالزی تنها کشوری در جهان است که پادشاه آن به صورت دوره‌ای حکومت می‌کند. مالزی در سال 1957 از استعمار انگلیس رهایی یافت و مستقل شد.