kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۱۵۸۱
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۰

کودتای نافرجام در گابن نظامیان کودتاچی دستگیر شدند

پس از رسیدن اخباری درباره تلاش ارتش گابن برای کودتا، دولت این کشور اعلام کرد موفق به مهار کودتاچیان شده و بیشتر آنها را هم دستگیر کرده است.



صبح روز گذشته اخباری مبنی بر آغاز ناآرامی در گابن مخابره شد. بر اساس گزارش‌ها ، نظامیان در گابن مردم را به قيام و ‌اشغال ساختمان‌های دولتی دعوت ‌می‌کردند.خبرگزاري فرانسه در این‌باره گزارش داده‌، نظامیان گابن حدود ساعت شش و 30 دقیقه بامداد پیامی را در رادیو ملی این کشور خواندند و از مردم گابن خواستند به پا خیزند. این پیام به دست یک نظامی قرائت شد که خود را به عنوان معاون فرمانده گارد جمهوری‌خواه می‌خواند. وی از تمام جوانان نیروهای دفاعی و امنیتی و تمامی جوانان گابنی در خواست کرد تا به آنها بپیوندند.
 وی همچنین با غیرقانونی و نامشروع خواندن نهادهای کشور اعلام کرد‌: «ما نمی‌توانیم میهن را رها کنیم. روزی که در انتظارش بودیم رسیده و ارتش تصمیم گرفته است در کنارمردم، گابن را از آشفتگی نجات دهد.»
وی در ادامه افزود: «‌اگر در حال خوردن و نوشیدن هستید دست نگه داريد.
اگر خواب هستید بیدار شوید و همسایگان خود را هم بیدار کنید. به عنوان یک انسان به پا خیزید و کنترل خیابان را به دست بگیرید.» وی ‌اشغال ساختمان‌های دولتی و فرودگاه‌ها را در سراسر کشور خواستار شد. این در حالی است که دولت گابن پس از چند ساعت از این سخنان اعلام کرد اوضاع تحت کنترل است و نظامیان شورشی دستگیر شده‌اند.
سخنگوی دولت گابن همچنین اعلام کرده چهار افسر از پنج افسر کودتاچی بازداشت شده‌اند و نفر پنجم فراری است.
 به گزارش صدا و سیما، «علی بونگو» 24 اکتبر در کنفرانس اقتصادی عربستان سعودی سکته کرد و از آن زمان در بیمارستان بستری است. وی مدتی در بیمارستان ملک فیصل در ریاض بستری بود و اکنون در  بيمارستاني در مغرب بستري است. طبق تصمیم دادگاه قانون  اساسی، معاون رئیس ‌جمهور هم‌اکنون مسئولیت‌های وی را برعهد دارد.
علی بونگو از زمان مرگ پدرش عمر بونگو در سال 2009 قدرت را در اختیار دارد. وی سال 2016 در انتخاباتی پر تنش بار دیگر به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد.