kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۱۵۵۲
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۱
نشریه هیل فاش کرد

درگیری لفظی و فحاشی 15 دقیقه‌ای ترامپ و سران کنگره پشت درهای بسته

جلسه رئیس‌جمهور و رهبران کنگره آمریکا بر سر بودجه دولتی، به توهین و ناسزاگویی آنها علیه یکدیگر انجامید، این در حالی است هیچ نشانه‌ای برای گشایش و پایان یافتن تعطیلی دولت این کشور مشاهده نمی‌شود.

روزنامه «وال استریت ژورنال» اعلام کرد، مذاکرات پشت درهای بسته روز جمعه «دونالد ترامپ» از یک طرف و « چارلز شومر» رهبر دموکرات‌های سنا و« نانسی پلوسی» رئیس‌مجلس نمایندگان آمریکا، به فحش و ناسزاگویی ۱۵ دقیقه‌ای آنها علیه یکدیگر انجامید.
ایسنا به نقل از نشریه «هیل» افزود، محور بحث‌های طرفین در این نشست، اختلاف نظر بر سر دریافت بودجه مورد نظر ترامپ برای دیوار مرزی با مکزیک است؛ رئیس‌جمهور یک بودجه پنج میلیارد و 500 میلیون دلاری را طلب می‌کند، ولی سران کنگره می‌گویند، بیش از یک‌میلیارد و 700 میلیون دلار در اختیار دولت قرار نمی‌دهند.
براساس گزارش سی‌ان‌ان، ترامپ ظاهرا در این جلسه گفته که برای کمتر از مبلغ مورد نظر خود، با کنگره مذاکره نمی‌کند.
رئیس‌جمهور آمریکا در این نشست، به رهبران کنگره همچنین گفته که ترحیج می‌دهد مسئله تعطیلی دولت را «اعتصاب» بخواند.
براساس گزارش‌ها، ترامپ به قانونگذاران آمریکایی گفته که کسی نمی‌تواند وی را استیضاح کند،چون او بیش از حد محبوب است.
«نانسی پلوسی» نیز در پاسخ به رئیس‌جمهور آمریکا گفته که این جلسه به منظور بحث درباره مسئله تعطیلی دولت تشکیل شده و به استیضاح مربوط نمی‌شود. چند منبع هم گفته‌اند، رئیس‌جمهور آمریکا در این جلسه، از الفاظ رکیکی استفاده کرده است.
تعطیلی دولت آمریکا از تاریخ ۲۲ دسامبر(اول دی) آغاز و اکنون وارد سومین هفته شده است. طی این مدت صدها هزار کارمند دولت به مرخصی اجباری رفته، یا مجبور به انجام کار بدون حقوق شدند.
ترامپ روز جمعه تهدید کرده بود که اگر لازم باشد دولت را تا سال‌ها تعطیل نگه می‌دارد، تا بلاخره به بودجه مورد نظرش برای دیوار مرزی برسد.
هرچند برخی کارشناسان درگیری ترامپ با کنگره را یک امر طبیعی و تقابل معمول دو حزب می‌دانند،
ولی بسیاری از ناظران معتقدند، لشکر کشی آمریکا به منطقه غرب آسیا، این کشور را به افلاس کشانده و باعث شده است که دولت واشنگتن با یک بدهی عظیم مواجه شود.
 این بدهی در زمانی که ترامپ به قدرت رسیده، 20 تریلیون دلار بوده، اما رئیس‌جمهورفعلی این رقم را به 22 تریلیون دلار رسانده است. ترامپ در زمان به قدرت رسیدن مدعی شده بود که رغم بدهی را به صفر خواهد رساند!